Gå til innhold

Male kjøkkenfronter. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde verdivurdering på leilighet og spurte megler om han hadde noen relativt billige tips til hvordan jeg kunne få leiligheta til å se mer fresh ut før et eventuelt salg. Han foreslo å male frontene på kjøkkenet og bytte benkeplate. Noen som har erfaring med dette? Høres da ut som fryktelig mye jobb, og er det ikke fort gjort at det blir skjoldete? Det er forresten et HTH-kjøkken fra 2006, laminerte (eller heter det folierte?!) dører i eikefinish. Ingen profilering eller lister.

Også veldig usikker på farge. Synes grå/svarte kjøkken er stilig, men det er dårlig med naturlig lys der, blir det veldig dystert da? 

Skrevet

Det er egentlig liten vits å legge tid og penger i å "fornye" kjøkkenet, da det er noe av det første nye eiere vil rive ned og fornye uansett. Det er vanskelig å treffe andres smak midt i blinken. Uansett hva du velger, er det ikke sikkert de som kommer på visning liker det.

La kjøkkenet være. Sørg for at alt er rent og ryddig og alle private småting er ryddet vekk, som fotografier og nips osv. La det stå igjen bare et fruktfat med FERSK frukt og en vase pene blomster.

Anonymkode: 737e7...bbc

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig liten vits å legge tid og penger i å "fornye" kjøkkenet, da det er noe av det første nye eiere vil rive ned og fornye uansett. Det er vanskelig å treffe andres smak midt i blinken. Uansett hva du velger, er det ikke sikkert de som kommer på visning liker det. 

Anonymkode: 737e7...bbc

Det har du sikkert rett i, men jeg vurderer det mest for min egen del nå, var bare megleren som satte meg på tanken. Skal uansett ikke selge på en stund. 

Skrevet

For penest resultat, så bør de sprøytemales. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg malte kjøkkenet mitt for 2 år siden. Gikk fort og greit med rulle. Husk heftgrunn. Det ser like fint ut nå 👍

Anonymkode: f2afa...e84

• Liker 2
Skrevet

Har god erfaring med å bruke den ultrafine jordan rullen, bruk som nevnt heftgrunning og gjerne gulvmaling. Den holder bedre. Men hvis du ikke har erfaring med å male møbler ville jeg nok latt det være.

Anonymkode: d3858...1d7

Skrevet

Jeg malte kjøkkenet mitt. Pusset forsiktig med fint sandpapir, så grunnet jeg, pusset forsiktig igjen når det var tørt, malte et strøk, pusset forsiktig og malte et strøk til. Det ble veldig fint :)

Anonymkode: bfd3d...31f

Skrevet

Malte kjøkkenet, ble bra resultat, men en et stooort prosjekt som tok lang tid. Nå har jeg profilerte fronter, og mye lister og lignende.

Anonymkode: dc14c...368

Skrevet

Jeg har også malt et gammelt furufarget norema-kjøkken med profilerte dører. Det var en del jobb, men ikke forferdelig mye, og da jeg solgte leiligheten fem år etter at jeg hadde malt kjøkkenet, så synes de som kjøpte at kjøkkenet var sååååå fint. 

Du må legge litt tid i det, jeg tok av alle skapdørene, pusset med sandpapir og brukte heftgrunn + 2 strøk maling. Enig i at sprøytemaling er hakket mer proft, men det var altså skikkelig mye finere hos meg etter at jeg hadde malt sjøl, og det kosta nesten ingenting med maling. Nye håndtak gjorde at det så helt nytt ut.  Må bare passe på at man har bare akkurat nok maling på rullen, spesielt på profilerte dører, så ikke det legger seg små «dammer», eller ansamlinger av maling enkelte steder. 

Anonymkode: 29340...837

Skrevet

Ditt kjøkken høres ut som vårt kjøkken på hytta.  Det er sikkert laminat, for det var vanlig i 2006.  Jeg malte vårt kjøkken lys grått, og ble veldig fornøyd. Det har vart i flere år nå.   Forresten malte jeg benkeplata og flisene over kjøkkenbenken også.  Det hele har holdt seg like godt i flere år nå.  

Vask først godt.  Bruk rengjøringsmiddel for flater som skal males. Når det er tørt går du lett over med fint sandpapir, og tørker støv av med mikrofiber klut.  Da er det klart for grunning.  Jeg brukte heftgrun.  Brukte en liten rull for glatte flater.  Da går det kjapt, men det blir nupper.  Derfor må du etterstryke med en flat pensel underveis.  Når grunningen er tørr må du pusse lett over med sandpapir igjen.  Tørk av med tørr mikrofiberklut.  

Først nå er underlaget ok, og du kan male i den fargen du vil.  Mange maler med 3-stjerners gulvmaling fordi det er den sterkeste malingen.  Selv malte jeg med halvblank Lady Supreme Finish.  Matt er flott, men gjør det vanskeligere å vaske.  Du må helt sikkert ha minst 2 strøk.  

Det høres ut som mye arbeid, men om du oppbevarer malingskostene i plastposer mellom hver tørketid, så går det raskt framover .  

Premien er et lysere og mer oppdatert kjøkken! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...