Gå til innhold

Huseieren nekter meg å installere nye strømmålere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått brev om mulig gebyr på 2300 kroner i året dersom jeg ikke bytter strømmåler. Huseieren er fullstendig i mot disse og nekter meg pent å bytte.  Og det er greit nok, jeg er ikke veldig interessert i disse selv. Men han sier han kan betale halvparten av de 2300, jeg mener dog han skal betale alt. Det er tross alt ikke jeg som velger å si nei til målerne, som forresten er pålagt alle strømkunder. Jeg har satt meg litt inn i saken og snakket med relevante instanser som alle sier at det er JEG som strømkunde som velger om jeg skal bytte eller ikke uansett hvem som eier huset. Huseieren sier da at jeg kan velge å takke ja til at han betaler halvparten eller flytte. 

Hva ville dere andre gjort i denne situasjonen? Kjenner jeg er veldig frustrert.

Anonymkode: 939a1...6eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseier betaler.

Så lenge huseier nekter deg dette, hvilket jeg trodde han ikke kunne gjøre, er det huseier som skal betale. Selvfølgelig.

Jeg ville nok heller funnet meg et annet sted å bo, men hvis fristen er kort får du stå på ditt.

Ærlig talt, dette skal ikke huseier blande seg borti så lenge du betaler for din egen strøm.

• Liker 7
Skrevet

Utpressing! Du må jo ganske enkelt velge. Nekte eller betale halve. Eller gå inn i en kjedelig konflikt. Skal du flytte i nærmeste fremtid likevel, hadde jeg valgt å ta kampen siden eier har ansvar for vedlikehold og utgifter som dette. 

Anonymkode: f8462...69e

Skrevet

Vi har planer om å kjøpe eget, men ikke før om ca et år. Og vi tenkte det var litt teit å flytte til en annen leilighet for så å kjøpe eget innen kort tid..

Skrevet

Dette er ikke gyldig oppsigelsesgrunn, så du trenger ikke flytte.

Anonymkode: 341d6...5eb

• Liker 7
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått brev om mulig gebyr på 2300 kroner i året dersom jeg ikke bytter strømmåler. Huseieren er fullstendig i mot disse og nekter meg pent å bytte.  Og det er greit nok, jeg er ikke veldig interessert i disse selv. Men han sier han kan betale halvparten av de 2300, jeg mener dog han skal betale alt. Det er tross alt ikke jeg som velger å si nei til målerne, som forresten er pålagt alle strømkunder. Jeg har satt meg litt inn i saken og snakket med relevante instanser som alle sier at det er JEG som strømkunde som velger om jeg skal bytte eller ikke uansett hvem som eier huset. Huseieren sier da at jeg kan velge å takke ja til at han betaler halvparten eller flytte. 

Hva ville dere andre gjort i denne situasjonen? Kjenner jeg er veldig frustrert.

Jeg er enig med deg i at han burde betalt alt.

Men jeg hadde ikke giddi laga en sak ut av 1300 kr. Det koster mer å flytte

Anonymkode: c21e8...a13

Skrevet

Hadde latt energiselskapet komme og bytte. 

Huseieren har ikke noe med det å gjøre.

Anonymkode: 68475...137

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde latt energiselskapet komme og bytte. 

Huseieren har ikke noe med det å gjøre.

Anonymkode: 68475...137

Selvfølgelig har han det. Hans hus hans regler. Det finnes mennesker som har el. allergi og det må respekteres. Når det er sagt burde huseier betalt hele summen.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det virkelig noe som ikke stemmer. Man kan ikke nekte å innstallere smartmåler og dermed velge et gebyr i stedenfor. 

Alle er lovpålagt å gi innstalatørene tilgang til å bytte strømmåleren, enten de vil eller ei. 

Anonymkode: cca2c...02f

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis huseier ser seg selv som el sensitiv burde han betale hele beløpet. Det er ikke du som burde ta regningen for dette. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det virkelig noe som ikke stemmer. Man kan ikke nekte å innstallere smartmåler og dermed velge et gebyr i stedenfor. 

Alle er lovpålagt å gi innstalatørene tilgang til å bytte strømmåleren, enten de vil eller ei. 

Joda man kan nekte, mange har gjort det og resultatet er et straffegebyr som huseier bør betale, ikke leietaker,

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utdrag fra brevet jeg fikk:

Fra 01.04.19 øker Skagerak Nett nettleien med kr 2370 per år per måler for kunder som er innvilget fritak og for kunder som ikke har gitt selskapet adgang til måleren for å bytte"

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har han det. Hans hus hans regler. Det finnes mennesker som har el. allergi og det må respekteres. Når det er sagt burde huseier betalt hele summen.

Nei, det finnes folk som tror de har el-allergi. De er egentlig bare hypokondere, og i en rettsak vil ikke det være god nok grunn til å kaste ut eller påføre en leietaker ekstra kostnader.

• Liker 11
Skrevet

Helt uavhengig av om elsensitivitet er en reell sykdom eller ikke, skal ikke du dekke merkostnader for utleiers tilstand. 

Anonymkode: ce6a7...88f

• Liker 3
Skrevet

Det jeg hadde er å fortelle at jeg vil betale gebyret selv og trekke det fra leien. Han hadde nok ikke likt det men loven er på leietakerens side her og han kan bli så sur han bare vil.

Utleier kan i utgangspunktet ikke bare be deg om å flytte uten en god grunn og det der er ikke en god nok grunn, han må forholde seg til lover og regler.

Dersom han virkelig vil gjøre en big deal ut av det så er det jo bare å begynne å kikke etter ny bolig og dersom han blir slitsom eller plagsom kan du informere om at du vil holde tilbake hele eller deler av husleien for å så legge saken frem for Husleietvistutvalget (noe som ikke vil koste deg mer enn 800 kr, hvis du velger å gjøre det).

Anonymkode: f5b60...c20

• Liker 1
Skrevet

Dersom han ville på liv og død ha meg ut pga noe sånt noe så hadde jeg holdt tilbake leien helt til saken ble ferdig behadnlet i Husleietvistutvalget og der hadde jeg argumentert med at han var urimelig og at jeg trengte pengene til å skaffe meg ny bolig da dette ikke var planlagt for min del. Slik jeg ser det så hadde han ikke fått ei eneste krone ut av meg og jeg hadde bodd der i flere måneder gratis.

Anonymkode: f5b60...c20

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg hadde er å fortelle at jeg vil betale gebyret selv og trekke det fra leien. Han hadde nok ikke likt det men loven er på leietakerens side her og han kan bli så sur han bare vil.

Jeg tror ikke det er lurt av leietaker å prøve å gjøre det på den måten, da kan hun risikere å sitte igjen med regningen selv siden hun godtar å betale den uten å ha en avtale med utleier. Jeg tror hun bør si ifra skriftilg til utleier om at hvis ikke utleier inngår en avtale om å betale hele ekstrakostnaden før tidsfristen for å si ja til å bytte går ut, så vil hun be om å få den byttet.

• Liker 1
Skrevet

For det første så er ikke dette en diagnose. 

For det andre er det ikke huseier som bor der. 

Ts skal ikke betale for huseier sitt New age drama. 

Anonymkode: 0c12e...490

• Liker 3
Skrevet

Nei, det finnes folk som tror de har el-allergi. De er egentlig bare hypokondere, og i en rettsak vil ikke det være god nok grunn til å kaste ut eller påføre en leietaker ekstra kostnader.

Det er godt mulig el. allergi ikke finnes, og at de egentlig bare er hypokondere. Og jeg er enig med deg i at huseier bør betale, og at det ikke er grunn til utkastelse.
Men som huseier selv, så er det søren i meg min rett til bestemme over huset mitt. El selskapene kan prøve å true gjennom dette, men en leietaker har ingen rett til å få installert noe uten huseiers samtykke. 

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig el. allergi ikke finnes, og at de egentlig bare er hypokondere. Og jeg er enig med deg i at huseier bør betale, og at det ikke er grunn til utkastelse.
Men som huseier selv, så er det søren i meg min rett til bestemme over huset mitt. El selskapene kan prøve å true gjennom dette, men en leietaker har ingen rett til å få installert noe uten huseiers samtykke. 

Men da får du også betale gebyret! 

Anonymkode: d38a8...9cd

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...