Gå til innhold

Lake som hermetikk ligger i...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør du med den saltlaken? Jeg tenker mest på kikkerter, bønner, linser osv.

Heller den av?? Bruker den? Skyller bønnene i vann?

Anonymkode: 1987a...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heller av og skyller bønner/linser/kikerter i friskt vann i en sikt

Anonymkode: b7f67...f8e

• Liker 4
Skrevet

Skyller i vann da laken gjerne inneholder tilsetningsstoffer og salt som jeg ikke vil ha (bruker kun himalayasalt og havsalt)

Anonymkode: 7086b...f2a

Skrevet

Bønner inneholder et vannløselig stoff som gir luft i magen. Siden stoffet er vannløselig går mye av det over i laken, derfor lønner det seg å skylle bort laken.

Anonymkode: 19b29...e23

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skyller i vann da laken gjerne inneholder tilsetningsstoffer og salt som jeg ikke vil ha (bruker kun himalayasalt og havsalt)

Husk at salt er salt da. Det er i utgangspunktet ingen forskjell på Himalayasalt, havsalt og vanlig bordsalt. Utenom prisen.

Anonymkode: 36b09...145

• Liker 12
Skrevet

Vannet til kikerter og bønner heter aquafaba og kan brukes som eggehvite. Blir veldig godt og man får ikke vondt i magen av det. Google oppskrifter 😊

Anonymkode: c6574...6bd

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at salt er salt da. Det er i utgangspunktet ingen forskjell på Himalayasalt, havsalt og vanlig bordsalt. Utenom prisen.

Joda det er det, stor forskjell.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda det er det, stor forskjell.

Hva slags da?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags da?

Vet ikke om jeg orker å si noe om det, fordi du mest sannsynlig kun godtar helsemyndighetene som kilde, og for dem er det det samme, så da...

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og tilsetningsstoffene. Antiklumpemidler og alt som eventuelt brukes i jodifiseringsprosessen. Rett skal være rett. 

Anonymkode: cb805...1b1

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smaken er nå og rimelig ulik. 

Anonymkode: cd988...51f

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sea Salt
Sodium Chloride: 97%
Potassium Chloride: 2%
Trace Minerals: 1%

Table Salt
Sodium Chloride: 97.5 - 99%
Anti-caking Agents: 1 - 2.5%
https://tastessence.com/difference-between-sea-salt-table-salt

It can be safely concluded that there isn't any significant difference between the chemical properties of sea salt when compared with table salt. 

Fra samme artikkel. Men havsalt smaker bedre da ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skyller av laken på ting i boks, som bønner og sånn. Tømmer boksen ut i et dørslag/sil, skyller med kaldt vann litt.

Skrevet
Just now, Jodaneida said:

It can be safely concluded that there isn't any significant difference between the chemical properties of sea salt when compared with table salt. 

Fra samme artikkel. Men havsalt smaker bedre da ;)

Men forskjellen er jo der, i mineralinnholdet. Om det er significant eller ei bestemmer man jo selv. Dessuten er det brukt kjemikalier i utvinningsprosessen som man ikke bruke når man utvinner havsalt eller himalayasalt.

Skrevet
På 24.1.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Men forskjellen er jo der, i mineralinnholdet. Om det er significant eller ei bestemmer man jo selv. Dessuten er det brukt kjemikalier i utvinningsprosessen som man ikke bruke når man utvinner havsalt eller himalayasalt.

Unnskyld at jeg blander meg i diskusjonen, men jeg fikk en plutselig og uimotståelig trang til å komme med litt informasjon om himalayasalt.  

Anonymkode: c5558...b9f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld at jeg blander meg i diskusjonen, men jeg fikk en plutselig og uimotståelig trang til å komme med litt informasjon om himalayasalt.  

Ifølge Skepsis kan man spise bæsj og holde seg frisk. Altså, genmanipulering er bra for miljøet og sunt for deg, man trenger ikke vitaminer, giftstoffer som tilsettes mat og hudpleieprodukter er ikke farlig mens alternativmedisin er livsfarlig osv.

Artikkelen sier jo ikke imot, og kan ikke motbevise at vanlig salt produseres med kjemikalier og er strippet for mineraler, mens himalayasaltet ikke produseres med kjemikalier og har mineralene og sporstoffene intakt. Uansett hvor nedlatende de skriver den, altså. Og det er innholdet vi snakker om her, ikke påståtte effekter av himalayasalt som ikke jeg støtter en gang. Det er bare rett og slett bedre pga det ovennenvte, men altfor mye salt er aldri fantastisk uansett hvor bra salt det er.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge Skepsis kan man spise bæsj og holde seg frisk. Altså, genmanipulering er bra for miljøet og sunt for deg, man trenger ikke vitaminer, giftstoffer som tilsettes mat og hudpleieprodukter er ikke farlig mens alternativmedisin er livsfarlig osv.

Artikkelen sier jo ikke imot, og kan ikke motbevise at vanlig salt produseres med kjemikalier og er strippet for mineraler, mens himalayasaltet ikke produseres med kjemikalier og har mineralene og sporstoffene intakt. Uansett hvor nedlatende de skriver den, altså. Og det er innholdet vi snakker om her, ikke påståtte effekter av himalayasalt som ikke jeg støtter en gang. Det er bare rett og slett bedre pga det ovennenvte, men altfor mye salt er aldri fantastisk uansett hvor bra salt det er.

Mineralene og sporstoffene i himalayasalt finnes i så mikroskopiske mengder at det ikke har noen effekt. Himalayasalt er ikke bedre for deg enn annet salt, i alle fall ikke bedre enn f.eks. vanlig havsalt (som ikke er produsert med kjemikalier, men ved fordamping). Det ser lekkert ut med annen farge, og det er mulig det smaker bedre enn bordsaltet også (det gjør i alle fall Maldonsalt og annet havsalt, etter min mening), men det har altså null å si for helsen om du bruker det ene eller det andre saltet. Skal du få noen effekt av den større mengden mineraler i himalayasaltet må du spise så mye av det at du får i deg dødelig dose av selve saltet. 

Aftenposten
LHL
Bramat.no
Sunn skepsis
TV2 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Mineralene og sporstoffene i himalayasalt finnes i så mikroskopiske mengder at det ikke har noen effekt. Himalayasalt er ikke bedre for deg enn annet salt, i alle fall ikke bedre enn f.eks. vanlig havsalt (som ikke er produsert med kjemikalier, men ved fordamping). Det ser lekkert ut med annen farge, og det er mulig det smaker bedre enn bordsaltet også (det gjør i alle fall Maldonsalt og annet havsalt, etter min mening), men det har altså null å si for helsen om du bruker det ene eller det andre saltet. Skal du få noen effekt av den større mengden mineraler i himalayasaltet må du spise så mye av det at du får i deg dødelig dose av selve saltet. 

Aftenposten
LHL
Bramat.no
Sunn skepsis
TV2 

Har jeg sagt det også nå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...