AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Hei, har ingen diagnose som har gjort at tennene mine er blitt dårlige, men nå er de blitt veldig stygge, vedig stygge i løpet av 3 års tid. Jeg turte ikke å dra til tannlegen siden de var så stygge ig jeg tørte ikke å vise dem til de, og da ble de jo bare værre og værre.Jeg har ikke råd til å fikse det selv. De er så ille at jeg ikke kan få en jobb, og jeg skjems så mye slik at jeg bare snakker det jeg må. Jeg var hos tannlegen nå, og det so er er at nav kan dekke 10 000, siden jeg er "inn under nav" nå, jeg er i et tiltak på dagtid. Jeg skule gå til tannegen og få et kostnadsoverslag, og dte skal jeg hente til uken, men jeg vet jo at utgiftene er store. Tannlegen skulle ringe fylkesmannen og høre i forold til hvilken behandling som han kan dekke, men den behanding jeg trenger er dyr.. jeg trenger kroner på flere tenner. Er det noen her som har fått det dekket slik, alts gjennom fylkesmann og nav ( som ikke har noen diagnose, altså at det er din egen feil)? Jeg er vedig sliten av å blli dømt hele tiden. Snakker så og si ikke med familien, siden jeg er flau.. Anonymkode: 997d4...0ff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Viss du slutter å røyke, snuse og drikke brus i noen måneder så får du helt sikkert råd til dette. Du må bare ville det høyt nok 😊 Anonymkode: f1514...638 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 Det er ikke NAV som dekker. Det er skattebetalere. Hvorfor skal du gå det dekket og ikke andre? Anonymkode: b0db9...85b 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viss du slutter å røyke, snuse og drikke brus i noen måneder så får du helt sikkert råd til dette. Du må bare ville det høyt nok 😊 Anonymkode: f1514...638 Jeg gjør ingen av delene.. Anonymkode: 997d4...0ff
Djungelvrål Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viss du slutter å røyke, snuse og drikke brus i noen måneder så får du helt sikkert råd til dette. Du må bare ville det høyt nok 😊 Anonymkode: f1514...638 Hvorfor antar du at ts røyker, snuser og drikker brus? 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Dere kan svare ordentlig, og har dere ikke svar så ikke svar! Dere vet ingenting om hvor mye skatt vedkommende har betalt selv over flere år eller vanene til Ts. Jeg håper aldri du som kommenterer over her at du trenger hjelp fra staten noen gang! Du må dra til tannlegen og få prisoverslag. Så søker du nav. Det kommer du til å få så lenge økonomien din tilsier at du ikke har råd til det selv. Lykke til 😊 Anonymkode: d5cb9...f10 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har ingen diagnose som har gjort at tennene mine er blitt dårlige, men nå er de blitt veldig stygge, vedig stygge i løpet av 3 års tid. Jeg turte ikke å dra til tannlegen siden de var så stygge ig jeg tørte ikke å vise dem til de, og da ble de jo bare værre og værre.Jeg har ikke råd til å fikse det selv. De er så ille at jeg ikke kan få en jobb, og jeg skjems så mye slik at jeg bare snakker det jeg må. Jeg var hos tannlegen nå, og det so er er at nav kan dekke 10 000, siden jeg er "inn under nav" nå, jeg er i et tiltak på dagtid. Jeg skule gå til tannegen og få et kostnadsoverslag, og dte skal jeg hente til uken, men jeg vet jo at utgiftene er store. Tannlegen skulle ringe fylkesmannen og høre i forold til hvilken behandling som han kan dekke, men den behanding jeg trenger er dyr.. jeg trenger kroner på flere tenner. Er det noen her som har fått det dekket slik, alts gjennom fylkesmann og nav ( som ikke har noen diagnose, altså at det er din egen feil)? Jeg er vedig sliten av å blli dømt hele tiden. Snakker så og si ikke med familien, siden jeg er flau.. Anonymkode: 997d4...0ff Hei TS, jeg skjønner at du vil ordne tennene, men nav dekker dessverre ikke kosmetiske behandlinger, kun absolutt nødvendig tannbehandling, og da på rimeligste måte. Har du noen mulighet for å sette av litt penger hver måned og spare en stund? Små beløper blir store over tid Anonymkode: d9cfb...340 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, har ingen diagnose som har gjort at tennene mine er blitt dårlige, men nå er de blitt veldig stygge, vedig stygge i løpet av 3 års tid. Jeg turte ikke å dra til tannlegen siden de var så stygge ig jeg tørte ikke å vise dem til de, og da ble de jo bare værre og værre.Jeg har ikke råd til å fikse det selv. De er så ille at jeg ikke kan få en jobb, og jeg skjems så mye slik at jeg bare snakker det jeg må. Jeg var hos tannlegen nå, og det so er er at nav kan dekke 10 000, siden jeg er "inn under nav" nå, jeg er i et tiltak på dagtid. Jeg skule gå til tannegen og få et kostnadsoverslag, og dte skal jeg hente til uken, men jeg vet jo at utgiftene er store. Tannlegen skulle ringe fylkesmannen og høre i forold til hvilken behandling som han kan dekke, men den behanding jeg trenger er dyr.. jeg trenger kroner på flere tenner. Er det noen her som har fått det dekket slik, alts gjennom fylkesmann og nav ( som ikke har noen diagnose, altså at det er din egen feil)? Jeg er vedig sliten av å blli dømt hele tiden. Snakker så og si ikke med familien, siden jeg er flau.. Anonymkode: 997d4...0ff Hva Nav sosialkontor kan dekke varierer fra sak til sak, kommune til kommune. Ingen her inne kan saksbehandle og dermed antyde den minste lille sum om hva du kan forvente. Det er slutt på at Helfo dekker noe på det grunnlaget du opplyser om. Tenner er hver og ens ansvar å reparere og vedlikeholde. Anonymkode: 3cb65...736 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #9 Skrevet 25. januar 2019 På 23.1.2019 den 18.59, AnonymBruker skrev: Hei TS, jeg skjønner at du vil ordne tennene, men nav dekker dessverre ikke kosmetiske behandlinger, kun absolutt nødvendig tannbehandling, og da på rimeligste måte. Har du noen mulighet for å sette av litt penger hver måned og spare en stund? Små beløper blir store over tid Anonymkode: d9cfb...340 Ts: kostanden er 130 000 kr. Har 4000 igjen etter jeg har betalt husleien, og jeg kan kanskje klare å spare 2000 i måneden, men det tar jeg evigheteeer før jeg får nok penger og tenna mine går i stykke rog trenger jo hjelp nå! Anonymkode: 997d4...0ff
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #10 Skrevet 5. februar 2019 Hei. Hvordan går det TS? Jeg er i samme situasjon som deg, og det er helt forjævlig. Jeg har tatt kontakt med TOO-teamet pga. Tannlegeskrekk (ondontofobi) og psykiske lidelser, og der får man gratis tannbehandling. Jeg vet ikke om du faller inn under noen av kriteriene, men det er verdt å sjekke ut. Det er dessverre laaaang ventetid, og alle mine tenner kan ikke vente med behandling så lenge.. og derfor må jeg fikse opp i det mest akutte nå og spørre NAV om hjelp... Ellers så MÅ jo nav dekke hveeertfall det som er nødvendig å gjøre så du slipper å gå med smerter og få orden på det som faktisk kan være direkte helsefarlig for deg. Hverken jeg eller du kan jo gå rundt sånn som dette. Foresten- har du ingen familie som kan hjelpe det økonomisk med tannlegebehandling? Ta opp lån eller lignende? Anonymkode: 0198d...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 Jeg og var i samme situasjon med dårlige tenner og tannlegeskrekk. Mistet ei "plomme" og måtte krype til korset etter 4 mnd smerte. Da holdt jeg på å bli gal. Ble utredet til tannlegen som bekreftet at jeg hadde kraftig odontofobi. Han skrev i journalen at jeg var "narkose pasient". Og ville sende meg til too teamet som jobber med odontofobi pasienter. Det var en ventetid på ca et år. Jeg sa nei. Han sendte meg til tannpleier på klinikken sin. Der jeg møtte opp 3 ganger til samtale før jeg skulle til første time til han. Møtte opp for behandling. Det gikk ikke, det var smertefullt med bedøvelse og jeg måtte innse at jeg skulle i narkose. Skrapte sammen alt jeg hadde av skatte/feriepenger og alt jeg kunne klare hver mnd. Og betalte inn en stor sum. Det ble to runder i narkose pga. rotfylling. Noen mnd etterpå måtte jeg i narkose for tannrensing. Nå har jeg fått innvilget at jeg blir innkalt til narkose i tannrensing. jeg klarer ikke tannbehandling i våken tilstand. Har snart kommet opp i 70.000,- fra egen lommebok. Planen er å spare ferie/skattepengene i år også. så det er klart til neste innkalling. Tannrensen betalte jeg litt over 7000,- å da fikk jeg refusjon. Det skulle vært 16.000,- Fikk refusjon pga tannkjøtt sykdom. Sånn er det å ha tannlegeskrekk. Det koster mer enn det smaker. Heldigvis en forståelsesfull tannlege som sa at det er ikke min skyld at jeg syns det er smertefullt. Det er ikke noe jeg selv hadde kontroll over. Håper alle der ute som har odontofobi får hjelp. Det er helt jævlig og ha stygge tenner. Ikke noe alle kan noe for selv. Frykten overvinner fornuften!! Dessverre... Anonymkode: 4b98d...72b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og var i samme situasjon med dårlige tenner og tannlegeskrekk. Mistet ei "plomme" og måtte krype til korset etter 4 mnd smerte. Da holdt jeg på å bli gal. Ble utredet til tannlegen som bekreftet at jeg hadde kraftig odontofobi. Han skrev i journalen at jeg var "narkose pasient". Og ville sende meg til too teamet som jobber med odontofobi pasienter. Det var en ventetid på ca et år. Jeg sa nei. Han sendte meg til tannpleier på klinikken sin. Der jeg møtte opp 3 ganger til samtale før jeg skulle til første time til han. Møtte opp for behandling. Det gikk ikke, det var smertefullt med bedøvelse og jeg måtte innse at jeg skulle i narkose. Skrapte sammen alt jeg hadde av skatte/feriepenger og alt jeg kunne klare hver mnd. Og betalte inn en stor sum. Det ble to runder i narkose pga. rotfylling. Noen mnd etterpå måtte jeg i narkose for tannrensing. Nå har jeg fått innvilget at jeg blir innkalt til narkose i tannrensing. jeg klarer ikke tannbehandling i våken tilstand. Har snart kommet opp i 70.000,- fra egen lommebok. Planen er å spare ferie/skattepengene i år også. så det er klart til neste innkalling. Tannrensen betalte jeg litt over 7000,- å da fikk jeg refusjon. Det skulle vært 16.000,- Fikk refusjon pga tannkjøtt sykdom. Sånn er det å ha tannlegeskrekk. Det koster mer enn det smaker. Heldigvis en forståelsesfull tannlege som sa at det er ikke min skyld at jeg syns det er smertefullt. Det er ikke noe jeg selv hadde kontroll over. Håper alle der ute som har odontofobi får hjelp. Det er helt jævlig og ha stygge tenner. Ikke noe alle kan noe for selv. Frykten overvinner fornuften!! Dessverre... Anonymkode: 4b98d...72b Jeg er den som svarte over deg. Takk for at du deler. Hos meg har også frykten overvunnet fornuften, og slik er det jo for pasienter med odontofobi. Tannleger vet jo heldigvis at dårlig tannhelse og odontofobi henger sammen. Flere utvikler en fobi mot egen munn som gjør at man rett og slett bare unngår alt som har med tenner å gjøre, noe som gjør saken enda verre! Man piner seg også igjennom ukesvis med smerte istedenfor å oppsøke hjelp pga frykt og skam. Det blir en ond sirkel som det er utrolig hardt å ta tak i. Også for lommeboka. Jeg har nok skader for over 100 000, og har ikke sjans til å betale det. Det er så drøyt at når man først klarer å ta tak i problemet så blir man satt på venteliste i 1-1,5 år... Anonymkode: 0198d...5d8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #13 Skrevet 6. februar 2019 Sånn seriøst. Rusmissbrukere får dekket tannpleie så lenge de har status som rusmisbrukere. Jeg kjenner flere og en som har fått nye sett tenner Tre ganger. Han pusser ikke tennene en gang fordi han har gratis tannlege uansett. Dette og mange andre goder som 10 000,- i året for å bruke på klær er årsaken til at mange rusmisbrukere ikke "friskmelder" seg. Da mister de disse godene. Likevel klager de på ruspolitikken i Norge. Det er ganske sykt at vi som jobber og betaler skatt men som likevel ikke har råd til å fikse tennene, ikke får de fikset, mens de som etser vekk tennene på Metamfetamin får dekket nye sett for mange hundretusen. Du velger selv å ta meth. Jeg har ikke valgt å gnisse tenner om natta hele livet. Likevel får ikke jeg dekket reparasjon av tennene mine og må betale i dyre dommer selv for en formstøpt skinne som jeg gnisser igjennom ila ett år. Skinna måtte jeg hatt uansett, ellers hadde jo kronene på de nye tennene blitt ødelagt også, men jeg kunne kanskje turt smile med tenner hvis jeg hadde fått dekket kostnaden. Og ikke sett ut som en 5-åring i kjeften. Det er slik skjønner du, at tennene dine og synet ditt ikke er en del av kroppen din. Så det må du betale for selv. Søster bruker 5000-6000 i året på linser. Hun ser ikke en dritt uten dem. Og jobber slik at briller dugger til og hun blir blind hvis hun bruker dèt. Og har skjeve hornhinner og div. Så hun må ha akkurat de linsene. Heia Norge! Anonymkode: e493e...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #14 Skrevet 6. februar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn seriøst. Rusmissbrukere får dekket tannpleie så lenge de har status som rusmisbrukere. Jeg kjenner flere og en som har fått nye sett tenner Tre ganger. Han pusser ikke tennene en gang fordi han har gratis tannlege uansett. Dette og mange andre goder som 10 000,- i året for å bruke på klær er årsaken til at mange rusmisbrukere ikke "friskmelder" seg. Da mister de disse godene. Likevel klager de på ruspolitikken i Norge. Det er ganske sykt at vi som jobber og betaler skatt men som likevel ikke har råd til å fikse tennene, ikke får de fikset, mens de som etser vekk tennene på Metamfetamin får dekket nye sett for mange hundretusen. Du velger selv å ta meth. Jeg har ikke valgt å gnisse tenner om natta hele livet. Likevel får ikke jeg dekket reparasjon av tennene mine og må betale i dyre dommer selv for en formstøpt skinne som jeg gnisser igjennom ila ett år. Skinna måtte jeg hatt uansett, ellers hadde jo kronene på de nye tennene blitt ødelagt også, men jeg kunne kanskje turt smile med tenner hvis jeg hadde fått dekket kostnaden. Og ikke sett ut som en 5-åring i kjeften. Det er slik skjønner du, at tennene dine og synet ditt ikke er en del av kroppen din. Så det må du betale for selv. Søster bruker 5000-6000 i året på linser. Hun ser ikke en dritt uten dem. Og jobber slik at briller dugger til og hun blir blind hvis hun bruker dèt. Og har skjeve hornhinner og div. Så hun må ha akkurat de linsene. Heia Norge! Anonymkode: e493e...0f4 Rusmisbrukere får dekt tannbehandling så lenge de er innlagt, ikke ellers. Ta med fordommene dine ett annet sted, jeg er veldig glad for å bo i Norge å betaler skatt med glede. Hilsen tidligere rusmisbruker Anonymkode: c4ae7...6d7 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #15 Skrevet 6. februar 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn seriøst. Rusmissbrukere får dekket tannpleie så lenge de har status som rusmisbrukere. Jeg kjenner flere og en som har fått nye sett tenner Tre ganger. Han pusser ikke tennene en gang fordi han har gratis tannlege uansett. Dette og mange andre goder som 10 000,- i året for å bruke på klær er årsaken til at mange rusmisbrukere ikke "friskmelder" seg. Da mister de disse godene. Likevel klager de på ruspolitikken i Norge. Det er ganske sykt at vi som jobber og betaler skatt men som likevel ikke har råd til å fikse tennene, ikke får de fikset, mens de som etser vekk tennene på Metamfetamin får dekket nye sett for mange hundretusen. Du velger selv å ta meth. Jeg har ikke valgt å gnisse tenner om natta hele livet. Likevel får ikke jeg dekket reparasjon av tennene mine og må betale i dyre dommer selv for en formstøpt skinne som jeg gnisser igjennom ila ett år. Skinna måtte jeg hatt uansett, ellers hadde jo kronene på de nye tennene blitt ødelagt også, men jeg kunne kanskje turt smile med tenner hvis jeg hadde fått dekket kostnaden. Og ikke sett ut som en 5-åring i kjeften. Det er slik skjønner du, at tennene dine og synet ditt ikke er en del av kroppen din. Så det må du betale for selv. Søster bruker 5000-6000 i året på linser. Hun ser ikke en dritt uten dem. Og jobber slik at briller dugger til og hun blir blind hvis hun bruker dèt. Og har skjeve hornhinner og div. Så hun må ha akkurat de linsene. Heia Norge! Anonymkode: e493e...0f4 Tror du det er noen som tenker "shit, jeg fortsetter å ruse meg siden det er så fett å gå på nav som rusmisbruker" 🙈 Isåfall har jeg gått glipp av noe, det lønner seg alltid å jobbe-økonomisk og sosialt. Anonymkode: c4ae7...6d7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #16 Skrevet 6. februar 2019 På 25.1.2019 den 20.29, AnonymBruker skrev: Ts: kostanden er 130 000 kr. Har 4000 igjen etter jeg har betalt husleien, og jeg kan kanskje klare å spare 2000 i måneden, men det tar jeg evigheteeer før jeg får nok penger og tenna mine går i stykke rog trenger jo hjelp nå! Anonymkode: 997d4...0ff Har du hørt om lån? Ellers så tilbyr nok de fleste tannleger avbetaling. Anonymkode: f1514...638
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 På 06.02.2019 den 10.11, AnonymBruker skrev: Jeg er den som svarte over deg. Takk for at du deler. Hos meg har også frykten overvunnet fornuften, og slik er det jo for pasienter med odontofobi. Tannleger vet jo heldigvis at dårlig tannhelse og odontofobi henger sammen. Flere utvikler en fobi mot egen munn som gjør at man rett og slett bare unngår alt som har med tenner å gjøre, noe som gjør saken enda verre! Man piner seg også igjennom ukesvis med smerte istedenfor å oppsøke hjelp pga frykt og skam. Det blir en ond sirkel som det er utrolig hardt å ta tak i. Også for lommeboka. Jeg har nok skader for over 100 000, og har ikke sjans til å betale det. Det er så drøyt at når man først klarer å ta tak i problemet så blir man satt på venteliste i 1-1,5 år... Anonymkode: 0198d...5d8 Selv takk.. Nå si jeg hadde en liten "kamp" med tannpleieren som på død og liv skulle klare og overvinne min redsel for tannbehandling. Hun var mer opptatt av å være den som skulle "klare" å få meg til å overvinne min smerte enn å forstå at jeg faktisk er narkose pasient. Måtte snakke med sjef tannlegen på klinikken som hjalp meg. Jeg nektet å til henne på flere timer. Vil ikke gå innpå hva som ble sagt og hva som skjedde. Som sagt jeg håper alle står for sine rettigheter og får hjelp. Anonymkode: 4b98d...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå