Gå til innhold

Tøffere å få nr to enn jeg trodde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier , føler jeg at dette ble mer tøft enn planlagt..

Mannen har hovedansvar for eldstemann som er 2,5 år, han gjør en god jobb der. 

Jeg er så og si alene om ansvar for baby, og jeg føler meg helt utslitt. Føler ikke jeg har kommet meg , først et vanskelig svangerskap , så ks, så masse sykdom i hus.. Jeg føler jeg bare er « her «, og det eneste jeg får gjort i løpet av dagen er å amme of skifte bleier.. Jeg er veldig glad i begge barna mine men føler jeg ikke strekker til.

I tillegg er det mye krangling med mannen og meg , feks om ansvar og fordeling .

Jeg spør av og til om hjelp med baby, men han har alltid en unnskyldning. Jeg har vært så sliten at jeg har sittet å bare grått , men hn skjønner ikke alvoret. Eldstemann sover natten igjennom, og mannen sover i nærheten av barnet , mens jeg ammer hele natten, skifter masse bleier og bysser. Jeg mener , i felles permisjon kunne mannen også skifte bleie og bysse, eller som jeg har nevnt , kunne han tatt baby på dagtid når eldste er i barnehagen, og jeg kunne fått en time alene.. Her refererer jeg til når han også var hjemme , de to første ukene.

Hver morgen har jeg begge barna, våken netter hver natt og oppe tidlig med eldstemann for så å amme og stelle baby. Så kjøre til barnehagen , og jeg er urslitt når vi er ferdig , da blir det amming osv og jef fller meg noe ganger hjemme. 

Mannen jobber langt vekk og drar tidlig , derfor er jeg alene hver morgen . Når helgen kommer, tar han seg et par øl, sover tungt og godt , mens jeg er utslitt og aldri får hentet meg inn. Hvordan gjør andre dette ? Mannen mener der blir for mye om han skl ha begge barna så jeg kan sove litt.. Vi har heller ingen familie som kan avlaste eller hjelpe til.

Mannen sniker seg av og til unna, skylder på at baby trenger pupp, for da må jeg ta over , eller han tar små løgner om at han må jobbe men spiller TV spill « bak min rygg «. Jeg synes det er sårt , når jeg feks har vært syk eller ekstra sliten of ber om hjelp, men det er alltid en unnskyldning.. jeg må også be han ta en bleie osv. Jeg vet mange menn viser mer interessere når barnet blie eldre men jeg føler meg så alene om å ha fått baby..! 

Føler jeg har fått baby alene.. i tillegg føler jeg meg ensom, små deprimert og trist , har fortalt det til mannen men han sier bare « ja og ha». Føler jeg ikke blir sett i hverdagen , og at jeg har mistet meg selv litt..

Anonymkode: 5c0be...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ammer du hele natten? Barnet skal da vel ikke ha mat døgnet rundt. Ting hadde nok vært mye lettere om du fikk nok søvn.

Anonymkode: f27f7...bcd

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ammer du hele natten? Barnet skal da vel ikke ha mat døgnet rundt. Ting hadde nok vært mye lettere om du fikk nok søvn.

?? Min nyfødte spiste hele tiden. På det verste ammet jeg hver time natten gjennom.

Stakkars deg TS! Mannen din må skjerpe seg. Kan du evnt supplere med erstatning noen netter så du slipper unna med en amming om natta feks. Da kan mannen gi flaske og du sove.

Anonymkode: dfe36...08c

• Liker 23
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, har du barn? 

TS: dette høres utrolig tungt ut. Jeg har ikke så mye råd, men din mann må mer på banen. Det med å snike seg unna, merker jeg blir forbanna på dine vegne. Hvor gammel er mini?

• Liker 22
Skrevet

Hvor gammel er baby?

Jeg har ei på 22 måneder og ei på 6 måneder. Har plutselig blitt litt sånn alenemamma da mannen samtidig som lillesøster ble født fikk ny skiftplan fra helvete, så han er enten på jobb eller utkjørt av tunge lange skift. 

Synes det blir lettere og lettere nå som de to søstrene får mer og mer glede av hverandre. Storesøster hjelper gjerne til med lillesøster. Men vi er litt i unntakstilstand og kjører på med matkasser, vaskehjelp, baby breeza, bæretøy(!) og alt som gjør hverdagen litt lettere. Jeg får ikke mye alenetid, men om dagen når storesøster er i bhg kan jeg fint ligge på sofaen og se på Netflix mens lillesøster sover en lur på brystet mitt. 

Hvordan var mannen når eldstemann var så liten baby? 

Anonymkode: a6561...fad

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, en nyfødt spiser ofte hele natten... 

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?? Min nyfødte spiste hele tiden. På det verste ammet jeg hver time natten gjennom.

Stakkars deg TS! Mannen din må skjerpe seg. Kan du evnt supplere med erstatning noen netter så du slipper unna med en amming om natta feks. Da kan mannen gi flaske og du sove.

Anonymkode: dfe36...08c

Har tenkt tanken, men mannen mener det er jeg som skal ha baby siden jeg er i permisjon og han jobber.. Han har hovedansvar for eldstemann, men barnet sover jo rundt så det er ikke noe stress for han..

Skrevet
13 minutter siden, Bokdamen skrev:

Seriøst, har du barn? 

TS: dette høres utrolig tungt ut. Jeg har ikke så mye råd, men din mann må mer på banen. Det med å snike seg unna, merker jeg blir forbanna på dine vegne. Hvor gammel er mini?

Ja veldig tungt. Føler meg tom for energi hele tiden, og sur ! :( 

Mini er 1 mnd... 

Skrevet

Du trenger hjelp. Ring helsesøster (helsesykepleier?) og si det som det er, få hjelp til å sortere de første frustrasjonene du deler. Det er mulig dere bør ha et lite familiemøte med helsesøster eller på familievernkontoret, vet ikke vanlig praksis. Vanligvis tenker jeg familien bør fikse utfordringene selv, men her er du jo helt alene og trenger faktisk støtte. Du klarer jo ikke stå opp for deg selv når du er så utslitt.

Anonymkode: 438c1...82c

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er baby?

Jeg har ei på 22 måneder og ei på 6 måneder. Har plutselig blitt litt sånn alenemamma da mannen samtidig som lillesøster ble født fikk ny skiftplan fra helvete, så han er enten på jobb eller utkjørt av tunge lange skift. 

Synes det blir lettere og lettere nå som de to søstrene får mer og mer glede av hverandre. Storesøster hjelper gjerne til med lillesøster. Men vi er litt i unntakstilstand og kjører på med matkasser, vaskehjelp, baby breeza, bæretøy(!) og alt som gjør hverdagen litt lettere. Jeg får ikke mye alenetid, men om dagen når storesøster er i bhg kan jeg fint ligge på sofaen og se på Netflix mens lillesøster sover en lur på brystet mitt. 

Hvordan var mannen når eldstemann var så liten baby? 

Baby er 1 mnd... 

Huff , skjønner det er tungt for deg også. 

Jeg så lissom for meg vi skulle samarbeide mer og avlaste hverandre, men nå føler jeg som sagt jeg har fått baby... og ikke vi. 

Mannen var noe fraværende da også, men han lovet å skjerpe seg og delta mer , stille opp osv.. Men nå skylder han på at han er med eldstemann.. og siden jeg har tatt ks, så kan jeg ikke løfte og mange ting begrenser seg da..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt tanken, men mannen mener det er jeg som skal ha baby siden jeg er i permisjon og han jobber.. Han har hovedansvar for eldstemann, men barnet sover jo rundt så det er ikke noe stress for han..

Det er forskjell på at du har hovedarbeidet med baby og at han tar baby 30min-1t innimellom så du får tatt deg en varm dusj, sovet litt eller laget deg et godt måltid, og på at du står helt alene med baby 24/7 fordi han jobber. Det gjør du også, du har jo aldri fri! Han er en drittsekk faktisk. Fy f*n. 

• Liker 9
Skrevet

Er det seriøst sånn at damer mener at mannen både skal jobbe og ta vare på barn når hun har fri (og får betalt av staten) hele dagen? Han tar jo tilogmed fullt ansvar for den eldste, og likevel syns hun synd på seg selv? 

Har absolutt hele dagen til rådighet og syns likevel man fortjener «en pause»? 

Så sinnsykt late damer er.

Anonymkode: d780e...5b3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på at du har hovedarbeidet med baby og at han tar baby 30min-1t innimellom så du får tatt deg en varm dusj, sovet litt eller laget deg et godt måltid, og på at du står helt alene med baby 24/7 fordi han jobber. Det gjør du også, du har jo aldri fri! Han er en drittsekk faktisk. Fy f*n. 

Jeg tar meg en dusj osv , ofte med baby , så må han bare vente /skrike til jeg er ferdig , eller jeg leverer baby i armene til mannen « sånn, nå skal jeg dusje «. Slitsomt å ha deg sånn , alt blir en kamp..

Han blir sur hver gang han spør om han kan gjøre noe av Interesser , fiske , trene osv, om jeg da sier det hadde vært fint om jeg kunne gått ut en halv time alene, få litt luft osv , eller om jeg sier jeg er sliten og hadde satt pris på hjelp, da er jeg urimelig og han vil utlevere meg til sine venner « jeg får ikke lov / dama syns ikke det er greit jeg blir med « osv.. så føler han henger meg ut. Spesielt da han avtaler med venner først også spør meg.. da blir jeg den stygge ulven..

Skrevet

Er det seriøst sånn at damer mener at mannen både skal jobbe og ta vare på barn når hun har fri (og får betalt av staten) hele dagen? Han tar jo tilogmed fullt ansvar for den eldste, og likevel syns hun synd på seg selv? 

Handler mye om å samarbeide og hjelpe til, referer til felles permisjon og fri helger !!!

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at det blir sånn at du tar mye av nettene når du uansett ammer. Gjør du dette enklest mulig for deg selv med samsoving, liggende amming, amming i søvn osv? 

Også må der vel gå an å forvente at siden dere begge står tidlig opp i ukedagene, så kan dere ta hver deres sovedag i helgene? 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, en nyfødt spiser ofte hele natten... 

22 minutter siden, Bokdamen skrev:

Seriøst, har du barn?

Jeg har to barn selv, har aldri vært borti at de spiser hele natten. I begynnelsen kanskje hver tredje time, deretter hver fjerde, femte osv. Tror noen lager problemer for seg selv altså.

• Liker 2
Skrevet

Handler mye om å samarbeide og hjelpe til, referer til felles permisjon og fri helger !!!

Så du har fri hver eneste dag mens han jobber fullt, og de dagene han har fri skal han ta alle barna mens du sover? Blir sjokkert.. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han hatt pappapermisjon? Da vi fikk nr. 1 var mannen min helt ok i begynnelsen, men det var litt samme argumentasjonsmønster "jeg jobber, du har permisjon, derfor må du ta baby". Etter at han hadde pappapermisjon ble det andre boller. Han forstod at det ikke var noen ferie å ha permisjon, og at det til og med er sjelden det blir tid til husarbeid el.l. Nå er han en fantastisk pappa som ofte bidrar mer enn sine 50%. Mitt aller beste råd er derfor at mannen din tar pappaperm - om enn i bare én uke - så han forstår hva det faktisk innebærer. Et annet forslag er at du tar deg en dag fri i helgen - si at "i dag skal jeg xx - du må ta barna". Selv om du ammer ville jeg ha påstått at din helse akkurat nå er viktigere, prøv derfor å enten pumpe eller gi MME akkurat den dagen. Uansett hvor mye du prøver å snakke til han om at han må ta ansvar er den beste måten etter min mening å tvinge han til å ta ansvar og la han få erfare hvor slitsomt det kan være. 

Anonymkode: 2258a...103

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn selv, har aldri vært borti at de spiser hele natten. I begynnelsen kanskje hver tredje time, deretter hver fjerde, femte osv. Tror noen lager problemer for seg selv altså.

Det er ikke snakk om å lage problemer for seg selv. Det er snakk om at babyer er forskjellige og har forskjellig behov. 

Storesøster her var kun rolig under amming eller kroppskontakt. Dag som natt. Såkalt klistremerkebaby. Samsoving, liggende amming og amming i søvn ble løsningen da. 

Lillesøster sovner av seg selv, og har nærmest sovet natten igjennom hele tiden. Ikke ante jeg at babyer kunne være så forskjellige, men det kan de altså. 

• Liker 15
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Hun har fri" 😂😂😂

Man får betalt fra 8 - 16. Hvis man fikk betalt hele døgnet skulle utbetalingene vært tredoblet. Nei, dere må nok bare innse at man er to om å få barn. Kanskje det kan tenkes at det egentlig er dere menn som er en smule late? 🤔

Anonymkode: 38173...bb7

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...