AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Flere titalls sakksynige har laget et nettverk som heter KIB. Dette er for avdekke alvorlige feil og mangler i barnevernet! Har sett intervju med sakkyndig psykolog som forteller at foreldre mister barna sine uten god grunn! Hvorfor i all verden sier han det hvis det ikke er sant? Jeg blir helt hysterisk her! Anonymkode: ff6e3...36c
Gjest BearMama Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Why? Hadde det vært så dramatisk som bv motstanderne vil ha det til hadde ikke noen barn bodd med foreldrene sine...
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 23. januar 2019 Barnevernet gjør helt sikkert noen feil i løpet av et år, men det er nok kun en bitteliten brøkdel av alt det bra de gjør. Folk mister ikke barna sine uten grunn, men bv har jo taushetsplikt så foreldrene kan jo si hva de vil til media. Anonymkode: 3f0ae...131 57
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet gjør helt sikkert noen feil i løpet av et år, men det er nok kun en bitteliten brøkdel av alt det bra de gjør. Folk mister ikke barna sine uten grunn, men bv har jo taushetsplikt så foreldrene kan jo si hva de vil til media. Anonymkode: 3f0ae...131 Men dette var en sakkyndig psykolog visstnok. Han jobbet for barnevernet. Så skulle tro at han ikke var motstander. Han sluttet pga han så hva som skjedde i bv og ville ikke være en del av dette mer. Startet egen organisasjon isteden. Anonymkode: ff6e3...36c 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Hvorfor leser du om sånt og følger med på det der hvis du friker ut av det? La dem bare holde på, og ta godt vare på egne barn, så er det ingen ting å tenke på. Anonymkode: 7bbc7...1f4 33
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Vi har hatt BV på hjemmebesøk pga barnefaren fikk flere bekymringsmeldinger på måten han er mot sønnen sin. Likevel har ingen av oss mistet omsorgen. Saken ble fort henlagt. Anonymkode: f5174...e0a 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere titalls sakksynige har laget et nettverk som heter KIB. Dette er for avdekke alvorlige feil og mangler i barnevernet! Har sett intervju med sakkyndig psykolog som forteller at foreldre mister barna sine uten god grunn! Hvorfor i all verden sier han det hvis det ikke er sant? Jeg blir helt hysterisk her! Anonymkode: ff6e3...36c Hvorfor blir du hysterisk? Du tar vel godt vare på egne barn? Ingen grunn til å engste seg da. Seriøst altså, jeg har aldri noensinne gått rundt og vært redd for barnevernet. Sørget for at barnet mitt fikk en trygg og god oppvekst der alle hans behov var dekket. Det er det man gjør som forelder. Anonymkode: 622e7...790 11
absinthia Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere titalls sakksynige har laget et nettverk som heter KIB. Dette er for avdekke alvorlige feil og mangler i barnevernet! Har sett intervju med sakkyndig psykolog som forteller at foreldre mister barna sine uten god grunn! Hvorfor i all verden sier han det hvis det ikke er sant? Jeg blir helt hysterisk her! Anonymkode: ff6e3...36c Det er et kompetansenettverk som skal høyne kvaliteten. https://www.kibnorge.no/ Vi har kompetansenettverk for barnehager også, det betyr ikke at alt er galt i alle barnehager. 28
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blir du hysterisk? Du tar vel godt vare på egne barn? Ingen grunn til å engste seg da. Seriøst altså, jeg har aldri noensinne gått rundt og vært redd for barnevernet. Sørget for at barnet mitt fikk en trygg og god oppvekst der alle hans behov var dekket. Det er det man gjør som forelder. Anonymkode: 622e7...790 MÅ det alltid være en grunn til at man er hysterisk mtp barnevernet?! Det er normalt at helt vanlige mennesker blir redde når de hører så mye negativt om BV. Man blir da redde for å være den brøkdelen BV utsetter for fatale feil. Anonymkode: 44519...183 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor leser du om sånt og følger med på det der hvis du friker ut av det? La dem bare holde på, og ta godt vare på egne barn, så er det ingen ting å tenke på. Anonymkode: 7bbc7...1f4 Det begynte med hun som flyktet til Polen pga barnevernet og så leste jeg flere saker om endte opp med å lese om han sakkyndige som forsvarte at hun skulle flykte osv. Så googlet jeg navnet hans for å sjekke hvem han egentlig var osv. Fant ut av det og ble litt små bekymret hvis alt han sier er sant Anonymkode: ff6e3...36c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: MÅ det alltid være en grunn til at man er hysterisk mtp barnevernet?! Det er normalt at helt vanlige mennesker blir redde når de hører så mye negativt om BV. Man blir da redde for å være den brøkdelen BV utsetter for fatale feil. Anonymkode: 44519...183 Nettopp, takk. Jeg er redd nå. Anonymkode: ff6e3...36c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det begynte med hun som flyktet til Polen pga barnevernet og så leste jeg flere saker om endte opp med å lese om han sakkyndige som forsvarte at hun skulle flykte osv. Så googlet jeg navnet hans for å sjekke hvem han egentlig var osv. Fant ut av det og ble litt små bekymret hvis alt han sier er sant Anonymkode: ff6e3...36c Men hva i himmelens navn er du bekymret for hvis du ikke er i barnevernets søkelys allerede, og ikke gjør noe som helst som skulle tilsi at du skulle havnet der? Småbekymret er heller ikke hysterisk og "friker ut". Jeg er overhodet ikke bekymret. Anonymkode: 7bbc7...1f4 16
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva i himmelens navn er du bekymret for hvis du ikke er i barnevernets søkelys allerede, og ikke gjør noe som helst som skulle tilsi at du skulle havnet der? Småbekymret er heller ikke hysterisk og "friker ut". Jeg er overhodet ikke bekymret. Anonymkode: 7bbc7...1f4 Bekymret for at jeg blir meldt til bv en gang pga en falsk melding eller en misforståelse. Det kan skje alle. Så blir man en del av statistikken. Som han fyren sier, barnevernet gjør en bra jobb i 80 % av tilfellene, så har du 20 % som får livene sine ødelagt. Det er egentlig ganske stor prosent av foreldre og barn. Anonymkode: ff6e3...36c 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 Her har det vært snakk om samarbeid med barnevern pga. et barn som sliter. Er overhodet ikke redd, bare glad for å få veiledning og hjelp så BARNET får det bra!! Anonymkode: ae3e6...450 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor leser du om sånt og følger med på det der hvis du friker ut av det? La dem bare holde på, og ta godt vare på egne barn, så er det ingen ting å tenke på. Anonymkode: 7bbc7...1f4 Her er det bare å tåle så inderlig vel den urett som ikke gjelder en selv? Anonymkode: 28e64...9d3 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Han psykologen jeg nevnte sa også det at i enkelte omsorgsovertakelser er det ikke finmåling av omsorgvene, bassert på hva enkelt ansatt syns og mener er riktig. Og det kan fort bli konflikter selv om foreldrene kanskje er gode nok for sine barn, men ikke i følge enkelte ansatte. Og dette sier psykologen selv som har vært sakkyndig i mange saker. Men herlighet, hva er godt nok da? Stiller bv altfor høye krav? Hva hvis noen av dere blir meldt til bv på falske grunnlag, og det kommer noen fra bv som synes ikke dere er gode nok. Hva gjør dere da? Bare se for dere denne situasjonen. Anonymkode: ff6e3...36c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 Skal man bare ignorere det offentlige «høyt oppe» i systemet forteller? Jeg synes jo at dette er skremmende, på lik linje som jeg synes at hele verden er skremmende med tanke på hva som skjer i den. Sorry mulig jeg har pms og alt det der, men det kan da ikke være greit for politikere hvis barnevernet gjør urett mot foreldre med vilje? Anonymkode: ff6e3...36c
Oppgitt78 Skrevet 23. januar 2019 #18 Skrevet 23. januar 2019 Barnevernet gjør i de fleste tilfeller en god jobb, og det er viktig å ha denne sikkerheten for barn som er utsatt for omsorgssvikt. Men, de er langt fra perfekte, og det har muligens vært en ukultur innad i etaten om å ikke innrømme sine feil (ikke helt ulikt andre deler av offentlige etater). Dette er noe som bør få litt mer fokus! 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 9 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Barnevernet gjør i de fleste tilfeller en god jobb, og det er viktig å ha denne sikkerheten for barn som er utsatt for omsorgssvikt. Men, de er langt fra perfekte, og det har muligens vært en ukultur innad i etaten om å ikke innrømme sine feil (ikke helt ulikt andre deler av offentlige etater). Dette er noe som bør få litt mer fokus! Men jeg forsår ikke hvorfor han der psykologen bare maser om hvor grusomt system vi har innen barnevern, men absolutt ingen vil gjøre noe som helst. Det er det jeg ikke skjønner. Gjør leger eller andre offentlige etater en urett så blir de straffeforfulgt og muligens mister jobben. Men i barnevernet er det ingen som stiller til ansvar hvis det skjer ting som ikke burde skje. Anonymkode: ff6e3...36c 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 Jeg har både sett gode og dårlige sider av barnevernet. De dårlige sidene så jeg når jeg selv var barn. Jeg ble aldri tatt fra foreldrene mine, men bv gjorde en del ting mot meg som jeg som voksen synes var kritikkverdig. La ord i munnen på meg, og lette etter feil på moren min med lupe virket det som. Men jeg vokste altså opp i en god og kjærlig familie. De var også seine til å hjelpe ett par venner av meg som ble jula opp hjemme, og det er latterlig at de tok 1 av 2 tvillinger jeg kjenner. Hva i all verden fikk dem til å tro at det var noe bedre der for den andre tvillingen!? Vet også om en familie hvor bv tok 2åringen på hastevedtak fordi de trodde en skade hadde skjedd ved vold, viste seg at sykehuset kunne tilbakevise dette, og de fikk tilbake barnet sitt. Men ungen hadde da bodd i beredskapshjem i 2mnd, og det er veldig lenge for en 2åring som sannsynligvis ikke forstår hva som skjer og om han får se foreldrene sine igjen eller ikke... Som voksen opplevde jeg at min samboer ble meldt til barnevernet en gang pga. psykisk sykdom (noen ble skremt av navnet på diagnosen hans, og meldte pga det). Vi ble møtt kjempebra, hadde hyggelige saksbehandlere, og det var tydelig at de brydde seg om barnet vårt. De undersøkte oss (snakket med psykologer, helsestasjon, leger, jordmødre osv. som hadde behandlet oss), kom på hjemmebesøk en gang og så at alt var i orden. Lurte på om det var noe spesielt de kunne hjelpe oss med, og ønsker oss lykke til videre med familielivet. De var respektfulle og ordentlige folk. Jeg er ikke redd barnevernet, men jeg tror de kan gjøre feil og dumme ting de som alle andre. Jeg har ikke troen på at noe er perfekt. Men jeg tror at grove feil er utrolig sjeldne, og tror at det oftere gjelder at de ikke foretar omsorgsovertakelse enn at de foretar en siden det krever en del bevis å få det gjort. Anonymkode: 8df3b...b8a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå