guacomole Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 (endret) Hei! Jeg har vært i Norge i 2 år (kjæresten min er norsk). Nå vurderer jeg å søke på studier her i landet men jeg gruer meg til å studere på norsk! Jeg har jo bestatt Bergenstest men jeg har ikke noe selvtillit når det gjelder snakking. Jeg hater det! Til og med å si 'takk' på kiwi. Føler alltid som nordmenn vil le av aksenten min, særlig fordi de fleste er så flinke i engelsk. Snakker kun engelsk til kjæresten og norske venninnene mine for tiden. Jeg er amerikansk så jeg ikke er vant til å snakke et andre språk heller. Tanken at jeg må bli venner og introdusere meg selv de firste dagene på kurset gjør meg redd samt at man må studere på akademisk nivå. Hva synes dere? Jeg har så mye lyst til å snakke norsk bedre. Fakstisk jeg leser kvinneguiden bare for å øve leseforståelse 😂 Men bør jeg prøve å være litt modig eller hvis jeg her så mye angst kanskje det blir bedre å reise tilbake til hjemlandet mitt og studere der? Har dere noe erfaring med dette? Endret 23. januar 2019 av guacomole
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Flere bibliotek og frivillige organisasjoner har språkcafe der man kommer sammen for å øve på og snakke norsk, så jeg anbefaler at du prøver det. Et godt norsk ordtak er "øvelse gjør mester", og det gjelder også her. Anonymkode: 9646e...000 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 Du kan kanskje begynne med å snakke norsk med kjæreste og venninner. Tror dette skal gå bra, du skriver jo nesten feilfritt norsk. Eller tror jeg de aller fleste bare synes det er sjarmerende med accent og blir imponert over utlendinger som lærer seg norsk. Hopp i det og lykke til. Anonymkode: c8dcf...d5a 2
Kontorotta Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Ei venninne av meg har en engelsk ektemann. I mange år var det slik at venner og bekjente snakket på norsk til ham, men svarte på engelsk tilbake. Ingen av oss reagerte negativt på det. Plutselig en dag snakket han norsk tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Flere av de store universitetene har mange utenlandske studenter, så du vil nok treffe noen å bli kjent med. Jeg synes ikke det hadde vært problem å ha en i vennegjengen som snakket engelsk, alle forstår jo det. Sannsynligvis skjønner du det meste som blir sagt på norsk, men kan fint svare på engelsk. Anonymkode: af1a6...234 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 15 minutter siden, guacomole skrev: Hei! Jeg har vært i Norge i 2 år (kjæresten min er norsk). Nå vurderer jeg å søke på studier her i landet men jeg gruer meg til å studere på norsk! Jeg har jo bestatt Bergenstest men jeg har ikke noe selvtillit når det gjelder snakking. Jeg hater det! Til og med å si 'takk' på kiwi. Føler alltid som nordmenn vil le av aksenten min, særlig fordi de fleste er så flinke i engelsk. Snakker kun engelsk til kjæresten og norske venninnene mine for tiden. Jeg er amerikansk så jeg ikke er vant til å snakke et andre språk heller. Tanken at jeg må bli venner og introdusere meg selv de firste dagene på kurset gjør meg redd samt at man må studere på akademisk nivå. Hva synes dere? Jeg har så mye lyst til å snakke norsk bedre. Fakstisk jeg leser kvinneguiden bare for å øve leseforståelse 😂 Men bør jeg prøve å være litt modig eller hvis jeg her så mye angst kanskje det blir bedre å reise tilbake til hjemlandet mitt og studere der? Har dere noe erfaring med dette? Tenk på en franskmann som snakker engelsk med fransk aksent - tenker du noe over det hvis dere snakker sammen? Hva med en tysker, en russer etc.? Det er det samme når du snakker norsk med amerikansk aksent - ingen tenker over det 🙂 Anonymkode: e7b91...5d4 1
guacomole Skrevet 23. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2019 Tusen takk for at så mange har svart allerede. Dere er veldig snille og jeg bokstavelig griner nå 😭 Det er utrolig slitsomt å føle seg selv dum og isolert hele tida. Problemet med kjæresten er at hun ELSKER å snakke engelsk. Hun nesten nekter å snakke norsk med meg fordi hun sier at det er frustrerende og vi ikke koble på samme nivå. Mange ganger har jeg begynte på norsk og hun bare fortsette med engelsk. Det er veldig vondt fordi det føler som hun ikke vil hjelpe meg i det hele tatt. Dessvere hvis jeg vil forbedre i norsk, må jeg gjøre det selv, uten henne
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, guacomole skrev: Tusen takk for at så mange har svart allerede. Dere er veldig snille og jeg bokstavelig griner nå 😭 Det er utrolig slitsomt å føle seg selv dum og isolert hele tida. Problemet med kjæresten er at hun ELSKER å snakke engelsk. Hun nesten nekter å snakke norsk med meg fordi hun sier at det er frustrerende og vi ikke koble på samme nivå. Mange ganger har jeg begynte på norsk og hun bare fortsette med engelsk. Det er veldig vondt fordi det føler som hun ikke vil hjelpe meg i det hele tatt. Dessvere hvis jeg vil forbedre i norsk, må jeg gjøre det selv, uten henne Så kjipt med kjæresten - men kan forstå hennes følelse om at dere ikke kobler på samme nivå når du snakker norsk (selv om hun kanskje optimalt sett burde forstå at det ikke er en reell følelse). Kanskje hun snakker mer norsk til deg hvis hun hører at du snakker norsk til andre når dere er sammen? F.eks. til familie eller venner? Hvis du skal studere blir du også "tvunget" til å snakke norsk - det tror jeg kan hjelpe. Særlig det å få seg et større nettverk gjør at du skjønner underliggende betydninger og hele kulturen generelt, det gjør det også lettere å kommunisere på norsk med kjæresten og dere vil "koble på samme nivå". Du har ingenting å tape på å søke studier og prøve - og bli med på "fadderuke" - da blir sikkert barrieren for å snakke norsk lavere vi hadde en polsk jente på studiet som snakket norsk, selvfølgelig med aksent - men det var helt naturlig for alle. Anonymkode: e7b91...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 On 1/23/2019 at 2:08 PM, guacomole said: Hei! Jeg har vært i Norge i 2 år (kjæresten min er norsk). Nå vurderer jeg å søke på studier her i landet men jeg gruer meg til å studere på norsk! Jeg har jo bestatt Bergenstest men jeg har ikke noe selvtillit når det gjelder snakking. Jeg hater det! Til og med å si 'takk' på kiwi. Føler alltid som nordmenn vil le av aksenten min, særlig fordi de fleste er så flinke i engelsk. Snakker kun engelsk til kjæresten og norske venninnene mine for tiden. Jeg er amerikansk så jeg ikke er vant til å snakke et andre språk heller. Tanken at jeg må bli venner og introdusere meg selv de firste dagene på kurset gjør meg redd samt at man må studere på akademisk nivå. Hva synes dere? Jeg har så mye lyst til å snakke norsk bedre. Fakstisk jeg leser kvinneguiden bare for å øve leseforståelse 😂 Men bør jeg prøve å være litt modig eller hvis jeg her så mye angst kanskje det blir bedre å reise tilbake til hjemlandet mitt og studere der? Har dere noe erfaring med dette? Da må du betale fett og leve uten helseforsikring. Siden du var så heldig og kapret en norsk mann, kan du få alt dette gratis Anonymkode: fcff5...c92
guacomole Skrevet 24. januar 2019 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker said: Da må du betale fett og leve uten helseforsikring. Siden du var så heldig og kapret en norsk mann, kan du få alt dette gratis Anonymkode: fcff5...c92 Norsk dame. Jeg er lesbisk! 1
deedee_ Skrevet 24. januar 2019 #12 Skrevet 24. januar 2019 På 23.1.2019 den 13.28, guacomole skrev: Tusen takk for at så mange har svart allerede. Dere er veldig snille og jeg bokstavelig griner nå 😭 Det er utrolig slitsomt å føle seg selv dum og isolert hele tida. Problemet med kjæresten er at hun ELSKER å snakke engelsk. Hun nesten nekter å snakke norsk med meg fordi hun sier at det er frustrerende og vi ikke koble på samme nivå. Mange ganger har jeg begynte på norsk og hun bare fortsette med engelsk. Det er veldig vondt fordi det føler som hun ikke vil hjelpe meg i det hele tatt. Dessvere hvis jeg vil forbedre i norsk, må jeg gjøre det selv, uten henne Jeg tenker at det sikkert allerede har blitt så naturlig for henne å snakke engelsk til deg, og at alt av deres interne humor osv foregår på engelsk, at det blir rart for henne å snakke norsk. Jeg har engelsk kjæreste selv, og merker litt at hvis han er med og jeg må snakke engelsk til folk jeg er vant til å snakke norsk til (venninner, familie osv) så føles det veldig unaturlig. Men når dere er sammen med andre så ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle kunne prøve deg mer på norsk sammen med henne og andre mennesker til stede.
astakatt Skrevet 25. januar 2019 #13 Skrevet 25. januar 2019 Det er ganske mange på bachelornivå på UiO (i det minste på noen studieprogrammer/ved noen institutter) som har norsk som andrespråk. Jeg vet ikke hvordan det er på andre universiteter, men her hadde det ikke vært uvanlig i det hele tatt. Noen av de flinkeste studentene jeg kjenner, er faktisk et kjærestepar som bare har vært i Norge i 2/3 år.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #14 Skrevet 25. januar 2019 Jeg synes du har blitt imponerende flink i norsk på bare to år! Barr hopp i det. På studiet vil du møte nye mennesker, og da kan du snakke norsk med dem fra dag 1. Da styrer du selv hvilket språk dere kommuniserer på. Det er nok vanskeligere når man er vant til å å snakke med noen på et språk, og så bytter man. Jeg har en venninne jeg snakket engelsk med (hun er fra et annet europeisk land). Så flyttet hun til Sverige og lærte seg svensk. Jeg fortsatte å snakke engelsk til henne av gammel vane, men så ba hun meg snakke norsk. Det var skikkelig rart i starten! Men så ble jeg vant til det, og nå tenker jeg ikke på det lenger. Anonymkode: e56e7...84b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #15 Skrevet 25. januar 2019 *Bare hopp i det, skulle det selvsagt stå. Anonymkode: e56e7...84b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #16 Skrevet 26. januar 2019 Damn, du er god i norsk etter bare to år! Nesten feilfritt skriftlig. Ta en alvorsprat med kjæresten din og forklar henne at du MÅ øve på muntlig norsk for å trives her. Tar ikke lang tid å bli komfortabel muntlig hvis du må snakke norsk hver dag, du har jo ordforrådet og grammatikken allerede 😊 Anonymkode: 7fdd0...50e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #17 Skrevet 26. januar 2019 Jeg går på internasjonal lærerutdanning og der har vi utrolig mange ''utlendinger'' som studerer her. De snakker kun engelsk og vi som er nordmenn ler ikke av dem, faktisk så synes mange det er veldig hyggelig å ha studenter som kommer fra andre opphav. Jeg har selv en venninne fra Latvia og har bodd her 4 år nå, og hun er snart ferdig med bachelor i barnehagelærerutdanning. Folk synes at man kan snakke norsk er veldig positivt og det vil ikke være noen som kommer til å le, dette er i universitetet, ikke barneskole. Anonymkode: 42e51...e88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå