Gå til innhold

Fra utrent til sporty

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere har noen tips til hvordan komme seg i form igjen ettersom jeg har vært helt sengeliggende i flere månder og derfor mistet alt av muskler. Så hvordan komme i form uten å overtrene

Anonymkode: 5f10a...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett NTNUs treningsprogram dukke opp ulike steder, kanskje dette kunne være noe? Utgangspunktet for programmet er utrent. 

Anonymkode: 42c7f...a3a

Skrevet

Hei!
En gang ble jeg innlagt på intensiven etter en ulykke. Jeg lå i kunstig koma i ei uke og mista 13-14 kg, mest muskelmasse, fra før veide jeg 82 kg og var normalvektig. Da var det altså ikke så mye igjen.

Dette var på Ullevål, og jeg fikk elendig oppfølging, det vil si, jeg fikk ingen oppfølging i det hele tatt etter at jeg havnet på sengepost.

Det var litt trening med fysioterapeut på intensiven da jeg hadde våkna. Til å begynne med trengtes det fysioterapeut pluss sykepleier for å hjelpe meg til å sitte på sengekanten. Etterhver klarte jeg å ta noen trinn rundt på gulvet, og så tok jeg det derfra. På sengeposten gikk jeg i gangene, og etterhvert i trappa.

Da jeg ble utskrevet var jeg ganske skral, jeg klarte bare å gå snaut 200 meter. Styrken i armene og overkroppen var helt borte, jeg ble utslitt av å pusse tenner. Jeg brukte brusflasker med vann som manualer, og det tok ikke så veldig lang tid før jeg hadde styrke nok til å gjøre ting som å vaske opp uten å måtte ta pustepause. De første ukene var det tilstrekkelig å bare prøve å gjøre daglige ting i hjemmet for å bygge styrke.

Deretter dro jeg på treninssenteret igjen. Da var det bare å begynne med de aller letteste vektene, 1 kg. Jeg trente diverse øvelser for biceps, triceps og rygg. Jeg la meg på at jeg skulle klare tre sett med tjue repetisjoner før jeg økte vekta på manualene, da unngikk jeg overbeltastning pga for tunge manualer plutselig. Hvis du ikke har trent på treningssenter før vil jeg anbefale å be en personlig trener om råd. Noen PT-er skal absolutt pressse folk til å klare alt for mange repetisjoner, det må du ikke la deg presse til nå. Du skal først og fremst unngå overbeltasning, så ikke press deg til yttergrensene.

Hvis du er sterk nok til å gå langrenn kan jeg varmt anbefale det. Min ulykke var i september, ute i januar neste år kom det rikelig med snø, så jeg begynte å gå på ski. Det var spesielt viktig for å bygge opp styrken i ryggen igjen, samt å få tilbake utholdenheten.

Anonymkode: 7283d...cd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...