Gå til innhold

Var jeg for streng med dattera mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Idag måtte jeg handle og hadde med toåringen i butikken. Jeg gikk også med søsteren min og hennes barn på samme alder. De to barna fulgte etter hverandre sammen og hadde det veldig gøy og hadde respekt for varene i butikken (rørte og kjente på, men forsiktige, og vi fulgte med på dem hele tide ). Datteren min fant ut at det var gøy å løpe, og hun skrek litt høyt da hun hadde det veldig gøy. Jeg synes det er flott å se at hun hadde det gøy, men det ble litt mye bråk. Hyling og skriking i butikker er ikke greit. 

"Hold dere inn til oss, og ikke skrik, her må vi bruke innestemme, og det er ingen lekeplass. Ok?" Hun hørte på det, men trasset på vei ut ved å legge seg på gulvet. Deretter måtte jeg bære henne ut. Hun freste én gang. "Vi må roe oss ned". Hun hørte, men jeg er redd for at jeg overdrev. 

Jeg hevet ikke stemmen, men sa det på en kontrollert og litt streng stemme. 

Jeg har tenkt på det i ettertid, og føler at jeg er veldig streng siden de bare hadde det gøy. Både jeg og søsteren min er litt nervøse ute, og er redd for at andre skal bli plaget. Men det er jo barn.. 

Hvordan ville du taklet en superhappy toåring som nettop har fått kake inni en butikk? 

Anonymkode: 985de...8f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av mine barn har fått lov å leke i butikker. Tror ikke de lider noen nød av den grunn. De har hvert fall lært seg å oppføre seg. 

• Liker 44
Skrevet

En toåring har jeg i setet i handlevognen.

Anonymkode: 6ca7f...ad7

• Liker 11
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du var for streng. Jeg synes du håndterte situasjonen på en bra måte.

Anonymkode: 3e5ea...541

• Liker 22
Skrevet

At de er glade er en ting, men skrike, løpe og hyle i butikken er en annen. Å få beskjed om at dette ikke er ok må hun tåle.

En toåring som legger seg ned på gulvet og trasser hadde jeg bare  løftet opp, bært under armen og gått. Det trengs ikke sies noen ting. Hun vet utmerket at å ligge på gulvet å trasse ikke er greit. 

Anonymkode: 8d397...2b2

• Liker 23
Skrevet

Synes du handlet helt riktig!

Anonymkode: 27616...bfa

• Liker 3
Skrevet

Hvis du synes at dette var for strengt av deg, så lurer jeg på hvordan du setter grenser for to-åringen din ellers i hverdagen? 

Anonymkode: 72069...a17

• Liker 30
Skrevet

Takk for svar. Dette er andre gangen jeg er alene med henne i en butikk uten vogn, vanligvis pleier vi å dra med pappaen hennes også. Så hun lærer kanskje mer etterhvert hva som er greit å ikke..

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes at dette var for strengt av deg, så lurer jeg på hvordan du setter grenser for to-åringen din ellers i hverdagen? 

Der kom den.😂 

"Det er ikke lov", også slutter hun. Enten begynner hun å grine ellers går hun og gjør noe annet. Funker alltid. 

• Liker 1
Skrevet

Synes virkelig ikke du var for streng. Barna er i butikken, og ikke på lekeplassen. Da må de lære seg hvordan man skal oppføre seg. 

Verste jeg vet, er foreldre som lar barna gjøre nøyaktig hva de vil, og hvordan tror du at de barna blir da de er eldre? Stort sett ufordragelige. Og det er ikke like sjarmerende da 10 åringen hyler, skriker og trasser på butikken.

Anonymkode: a9a0d...2b1

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes virkelig ikke du var for streng. Barna er i butikken, og ikke på lekeplassen. Da må de lære seg hvordan man skal oppføre seg. 

Verste jeg vet, er foreldre som lar barna gjøre nøyaktig hva de vil, og hvordan tror du at de barna blir da de er eldre? Stort sett ufordragelige. Og det er ikke like sjarmerende da 10 åringen hyler, skriker og trasser på butikken.

Anonymkode: a9a0d...2b1

Har du sett det noen gang?

Anonymkode: 6ca7f...ad7

• Liker 4
Skrevet

Ts her, er imot å overse unger selv. Mamma var streng med meg og søstera mi, og vi lærte av det. Kanskje ikke veldig pedagogisk men "om du ikke slutter å mase, må du sitte i bilen". Der vi bodde var det trygt å sette dem i bilen, men trusler om at vi må dra eller ingen dessert, funket. 

Er bare utrolig redd for hva andre synes, og skal komme med slengbemerkninger om "Herregud, klarer du ikke passe på ungen din". 

Jeg sier jo ifra, og hun får ikke lov å løpe rundt, og jeg hysjer på henne. Følte jeg dro det for langt når jeg sa strengt "dette er ingen lekeplass", og jeg var ikke sur, bare stresset. 

Det funker, selvom jeg noen ganger må gjenta meg selv. 

Uff, føler alle observerer mødre og hvordan de gjør ting, men ja.. 

Skrevet

Min toåring (den gangen) hadde jeg ikke nært ut en gang. Når hun la seg ned og klaget sin nød over noe hun ikke fikk, så sa jeg at det ikke hjelper å ligge der. Klærne dine blir skitne. Hvis du likevel vil ligge der så er det helt greit. Når du er ferdig med å sutre så kan du finne meg (det var i en matbutikk). Jeg sa hadet bra, god natt og gikk. Det hun ikke visste var at jeg gikk bare "rundt svingen", og fulgte med på henne. Det gikk kanskje ikke mer enn ett minutt eller noe, når hun sto opp og "fant meg". Hun var helt rolig, der hun lå. Det var aldri roping eller løping involvert kun lavlydt god gammeldags sutring. 

Ungene mine vet jeg elsker dem høyt. Hvis det er en ting mamma ikke "tåler", så er det sutring. 

Hun eldste gjorde det kanskje to ganger, hun yngste aldri. 

Barn trenger strenghet og grensesetting. 

Skrevet

For streng? Du oppdrar en toåring og da hører det med å fortelle hva som er rett og galt. Det er helt avgjørende å sette grenser, så det bør du helst innse uten å tro at du er for streng. Jeg har trillet på ihverfall to små som har løpt rundt i butikken. Foreldrene må tenke på at det er andre i butikken også, og at det gjør mer vondt å bli trillet på enn at de lærer seg å gå pent blant mange andre. 

Anonymkode: f4a5a...a36

• Liker 5
Skrevet

Ikke for streng, men ville gitt enklere beskjeder om jeg var deg. Forbered henne gjerne på forhånd på at hun skal gå sammen med deg inne i butikken, og gi henne gjerne oppgaver underveis, så kommer nok innestemmen av seg selv. Jeg synes ikke det er greit at barn løper inne på butikken, så det ville jeg stoppet med en gang.

Ellers tenker jeg det er helt kurant å bære med seg et barn som nekter å gå fint selv, men igjen ville jeg ha formulert meg klarere. "Vi" må "roe oss ned" er ukonkret om du mener "reis deg opp" eller "prat fint til meg".

Når det er sagt, høres det ut som du har et rolig barn som tar greit imot beskjeder. Dette med klare formuleringer kan det likevel være fint å bli bevisst på, særlig om hun blir mer viljesterk etter hvert.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For streng? Du oppdrar en toåring og da hører det med å fortelle hva som er rett og galt. Det er helt avgjørende å sette grenser, så det bør du helst innse uten å tro at du er for streng. Jeg har trillet på ihverfall to små som har løpt rundt i butikken. Foreldrene må tenke på at det er andre i butikken også, og at det gjør mer vondt å bli trillet på enn at de lærer seg å gå pent blant mange andre. 

Anonymkode: f4a5a...a36

Helt enig i det du sier om at man som forelder må innse at det å sette grenser er riktig. Denne selvtilliten må man ha som mor uten å bekymre seg for om man var for streng (i denne situasjonen du beskriver). I barnehagen blir du også observert og vurdert av pedagogene i forhold til hvordan du håndterer grensesetting og hvordan samspillet er mellom deg og barnet. Akkurat slik som på helsestasjonen. I vårt samfunn blir man observert og vurdert som foreldrene av fagpersoner i alle år, men kanskje spesielt i småbarnsfasen. 

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg synes også du håndterte det bra

Gjest BearMama
Skrevet

Det kalles normal oppdragelse og du var konsekvent og viser hvem som er sjefen, akkurat som det skal.

Skrevet

Synes ikke du var for streng. Hater den oppfatningen mange foreldre virker til å ha om at barn ikke kan bli snakket til hvis de har det gøy, uannsett hvor forstyrrende for resten av hverden deres "gøy" er. En butikk er ikke en lekeplass. Og det er ikke sånn at fordi barn er barn skal de bare få gjøre akkurat som de vil, de må også lære å ta hensyn til andre folk og følge normale regler ute i verden.

(Må presisere at jeg ikke mener barn skal sees ikke høres og bare sitte pent i et hjørne, men de kan leke hjemme eller ute ikke i butikken. Og de kan fint lære innestemme.)

Anonymkode: f3cbc...4ca

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Det kalles normal oppdragelse og du var konsekvent og viser hvem som er sjefen, akkurat som det skal.

Derfor synes jeg det er litt rart at du TS er usikker på om du var for streng? Hvorfor tror du ikke at du håndterte situasjonen på en god måte? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...