Gå til innhold

Føler noen seg truet av veganisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Refererer til en tråd som nylig har blitt startet på dette underforumet som tar for seg veganske middager. I denne tråden kom det raskt flere inn for å latterliggjøre vegansk mat og gjøre et poeng av at de selv spiser mye kjøtt.

Hva er vitsen med dette? Hvorfor settes følelser i sving når noen mennesker vil spise vegansk? Er det truende? Legger til at tråden ikke på noe tidspunkt sparket mot kjøttspising. Den er også åpen for de som ellers er kjøttspisere som spiser en vegansk middag iblant.

Anonymkode: 40070...619

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel hele innstillingen som endel veganere har, som går langt utover det med mat, og langt inn på det med moral: Jeg er flinkere og snillere enn deg, du er et monster som spiser pene små lam og drikker melka som de søte små kalvene skulle hatt, du ignorerer dessuten fullstendig miljøet, de fattige, og helsa di. De moderate veganerne diskuterer aldri synspunktene sine.

Anonymkode: 8e2d0...276

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Refererer til en tråd som nylig har blitt startet på dette underforumet som tar for seg veganske middager. I denne tråden kom det raskt flere inn for å latterliggjøre vegansk mat og gjøre et poeng av at de selv spiser mye kjøtt.

Hva er vitsen med dette? Hvorfor settes følelser i sving når noen mennesker vil spise vegansk? Er det truende? Legger til at tråden ikke på noe tidspunkt sparket mot kjøttspising. Den er også åpen for de som ellers er kjøttspisere som spiser en vegansk middag iblant.

Åpningsinnlegget presiserer ikke det, det ble i hvert fall opprinnelig opplyst at den var for veganere. Men: Hva er "kjøttspisere"? Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men jeg definerer meg da ikke som kjøttspiser av den grunn. Kjøtt utgjør en marginal del av kostholdet mitt, så hvorfor skal akkurat "kjøttspiser" brukes som merkelapp på det? :klo: 

Og nei, jeg føler meg ikke truet av veganere - utgjør de noen trussel altså?

Anonymkode: 3a645...efc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpningsinnlegget presiserer ikke det, det ble i hvert fall opprinnelig opplyst at den var for veganere. Men: Hva er "kjøttspisere"? Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men jeg definerer meg da ikke som kjøttspiser av den grunn. Kjøtt utgjør en marginal del av kostholdet mitt, så hvorfor skal akkurat "kjøttspiser" brukes som merkelapp på det? :klo: 

Og nei, jeg føler meg ikke truet av veganere - utgjør de noen trussel altså?

Anonymkode: 3a645...efc

Vi er altetende.

Føler meg ikke truet av veganere nei, selv om jeg har blitt drapstruet av to😊

Anonymkode: 52891...7a8

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel hele innstillingen som endel veganere har, som går langt utover det med mat, og langt inn på det med moral: Jeg er flinkere og snillere enn deg, du er et monster som spiser pene små lam og drikker melka som de søte små kalvene skulle hatt, du ignorerer dessuten fullstendig miljøet, de fattige, og helsa di. De moderate veganerne diskuterer aldri synspunktene sine.

Dette er vel mye fordi veganisme faktisk handler om så mye mer enn bare mat. Det er et etisk standpunkt, ikke en slags diett. Hva er mener du med moderat veganer, forresten? Aldri hørt det utrykket før. Når det sies, så diskuterer jeg selv aldri veganisme med venner/familie/kollegaer uten at noen tar det opp eller spør først, prøver å være ganske nøytral. Men det er jo en grunn til at jeg ahr valgt slik jeg har valgt, og det er jo fordi det er det jeg mener er etisk riktig.

Anonymkode: e3e37...075

Skrevet

Hehe, nei, hvorfor skulle jeg det? For et spørsmål.

Det er vel heller motsatt. Veganere føler seg truet av de som spiser kjøtt.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er vitsen med å gå inn i en tråd og spy eder og galle når akkurat den bare handler om mat? 

Anonymkode: d2d58...702

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Hehe, nei, hvorfor skulle jeg det? For et spørsmål.

Det er vel heller motsatt. Veganere føler seg truet av de som spiser kjøtt.

Hele denne veganer-anti-veganer-kampen er tåpelig.

• Liker 2
Skrevet

Folk elsker å hate, og har de én gang hørt om en fyr som så på seg selv som bedre fordi han var veganer, så er ALLE veganere sånn må man skjønne. Da kan man snakke dritt til alle også, det har de selvfølgelig fortjent, alle som en. Faktisk har man det som sin oppgave i livet å bekjempe veganisme, på alle arenaer man kan. Samme som at ekstreme islamister har som oppgave å bekjempe alle andre livssyn. De er utvalgt. 

Jeg spiser kjøtt, og er 100% klar over at veganere har bedre etikk og moral enn meg selv. Det kan jeg leve fint med, jeg blir ikke truet av at folk tar bedre valg enn meg, eller er rikere, penere, mer suksessfulle. Men det er ikke alle som takler det. 

Anonymkode: ecece...02d

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er vitsen med å gå inn i en tråd og spy eder og galle når akkurat den bare handler om mat? 

Fordi det handler aldri "bare" om mat.

Skrevet

at enkelte tror de er bedre enn andre fordi de gjør sånn og sånn. 

spis hva man vil å hold kjeft, tenker nå jeg...

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer, og for meg handler det om at jeg ikke liker kjøtt. Egentlig aldri likt det heller, men har syntes det har vært flaut å si at jeg ikke liker visse mattyper. Datteren min er pescetarianer, så hun spiser fisk, men ikke kjøtt. Går utelukkende på hva hun liker og ikke liker. Sønnen min liker noen typer kjøtt, så jeg lager det han liker. Vi er altså forskjellige, og alle spiser det vi liker🙂

MEN: Folk blir PROVOSERT når jeg takker nei til kjøtt, og ber meg forklare HVORFOR jeg ikke spiser kjøtt. Jeg vil ikke snakke om hvorfor, og helst ikke i plenum med flere folk rundt, så jeg prøver å unngå samtaler om og rundt mat. Misliker å bli satt til veggen slik😕

Anonymkode: 4937c...572

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ganske åpenbart når man ser hetsen kommer sånn. Ofte frykter folk det de ikke skjønner,  bare se på historien. Jeg har vært veganer i hele mitt voksne liv og snakker sjelden om det til folk jeg ikke kjenner. Og det er fordi jeg blir sett på som om jeg sier jeg er satanist.

Skjønner ikke hvorfor folk finner det så truende at mange lever fri for animalsk mat. Jeg spiser vegansk fordi jeg synes det er best. Om du lever av motorolje og spiker så driter jeg i det. Så gi faen i hva jeg spiser.

Vri og vreng på det så mye du vil, men vegansk og vegetarisk kosthold er bedre for helse, miljø og for dyrevelferd. Og det er sant selv om du lar deg provosere av det og lager bråk for det. Sannheten er sannheten uansett fordommer.

Anonymkode: 1e446...530

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, i en mattråd om veganske måltider, så handler det bare om mat. Da tenker man bare på mat, og vil dele oppskrifter. Den livsstilen som har lagt grunnlaget for veganske måltider kan du kritisere når det faktisk er temaet. Eller mener du man ikke skal få lov til å dele oppskrifter når man er veganer uten at folk må komme inn og rive ned moroa?

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå var det ingen, ingen i den tråden som snakket nedsettende om noen som helst.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hele denne veganer-anti-veganer-kampen er tåpelig.

Ja helt meningsløs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...