AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Jeg vil ha et godt helsevesen, bedre skoler, lettere å komme inn i arbeidslivet, mindre innvandring, mer til de fattige, et godt dyre og miljøvern. Så hvem burde jeg stemme på? Anonymkode: 1c8f0...5b1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 Kommer an på hva som er viktigst for deg. Ingen partier er enig med deg/ "best" i alle de sakene. Anonymkode: 0d898...309 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Da må du bare lese alle partiprogrammene, men ingen parti vil gi alt av det, så da må du velge det som er aller viktigst for deg. Anonymkode: 5f722...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 I praksis kan du stemme på hva som helst, da alle partier må sammarbeide så tett at det er minimalt igjen av partiets eget program. Anonymkode: 07c51...e49 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 De viktigste er arbeid, innvandring og fattigdom. TS Anonymkode: 1c8f0...5b1 1
Nicathv Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 Bortsett fra at venstrepartiene er et lite hakk mer innvandringsvennlige enn de på høyresida, ser det veldig ut som om du er en venstresidevelger. Rødt/SV.
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 Det partiet du er mest enig med eller minst uenig med
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, Nicathv skrev: Bortsett fra at venstrepartiene er et lite hakk mer innvandringsvennlige enn de på høyresida, ser det veldig ut som om du er en venstresidevelger. Rødt/SV. Men er ikke de for fri innvandring ? Anonymkode: 1c8f0...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De viktigste er arbeid, innvandring og fattigdom. TS Anonymkode: 1c8f0...5b1 Enkelt. Eliminer innvandring, så forsvinner arbeidsproblemet og fattigdom. Pluss mye annet. Anonymkode: 69ce6...d99 3
Nicathv Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er ikke de for fri innvandring ? Anonymkode: 1c8f0...5b1 Nei, ikke i det hele tatt. Hvis du har hørt det så er det noen langt utpå høyresida som prøver å lage skremselspropaganda. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Jeg er og sterkt imot kapitalisme. TS Anonymkode: 1c8f0...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 2 minutter siden, Nicathv skrev: Nei, ikke i det hele tatt. Hvis du har hørt det så er det noen langt utpå høyresida som prøver å lage skremselspropaganda. Ok, er det jeg har hørt ser du. Spesielt av FRP velgere. Anonymkode: 1c8f0...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 Først og fremst tenker jeg vi bør stemme på heldepartiet, slik vi får de inn på tinget, og helse faktisk kommer i fokus. Absolutt alle andre partier vil spare innen helsesektoren. Jobber i den og vi gir faktisk ikke forsvarlig eller god nok pleie i dg. Bort medstoppeklokkepleie og inn ed ressurser nok. Anonymkode: 14a83...c53
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 10 minutter siden, Nicathv skrev: Nei, ikke i det hele tatt. Hvis du har hørt det så er det noen langt utpå høyresida som prøver å lage skremselspropaganda. Jada, SV er veldig imot innvandring... Anonymkode: 69ce6...d99 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Det pleier å være tester på hvilket parti som passer for deg i mange av mediene før valgene. Bruk dem, og se hvor du lander. De har litt ulik vinkling, som oftest, så du bør ta alle sammen. Vurder deretter partiprogrammene til det/de partiet/partiene du ender ut med i testene. Anonymkode: fb822...90f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det pleier å være tester på hvilket parti som passer for deg i mange av mediene før valgene. Bruk dem, og se hvor du lander. De har litt ulik vinkling, som oftest, så du bør ta alle sammen. Vurder deretter partiprogrammene til det/de partiet/partiene du ender ut med i testene. Anonymkode: fb822...90f De har jeg tatt havner alltid på FRP og SP. Anonymkode: 1c8f0...5b1 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 23. januar 2019 #18 Skrevet 23. januar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ha et godt helsevesen, bedre skoler, lettere å komme inn i arbeidslivet, mindre innvandring, mer til de fattige, et godt dyre og miljøvern. Så hvem burde jeg stemme på? Anonymkode: 1c8f0...5b1 Du finner ikke et parti som står for alle disse tingene. Et godt helsevesen, bedre skoler og et greit arbeidsliv kan man jo i grunnen si at alle sammen jobber for. Det kommer bare an på hvilken modell man tror fungerer. Så da må du vurdere de andre sakene. Mer til de fattige= sentrum og venstresiden, altså Rødt, SV, AP, SP, MDG, V, Krf. Så vil du ha mindre innvandring. Da kan du på _kort sikt_ stryke alle disse med unntak av AP og SP, og heller vurdere Høyre og FRP. Men så vil du også ha bedre dyre- og miljøvern, som du skriver. Da må du stryke AP, SP, Høyre og FRP og heller vurdere Rødt, SV, MDG, V og Krf. Og på lang sikt, siden disse også arbeider mer med å redusere effekten av klimaendringene, vil de også føre til mindre innvandring på lang sikt. Som du ser er det ikke enkelt å si hva du bør stemme, du må nesten bare vurdere hva som er dine virkelige hjertesaker, og å lese mer om ideologien bak de forskjellige partiene, framfor hva de mer populistisk deklamerer i debatter og på TV. Jeg er ikke nødvendigvis enig med det partiet jeg stemmer i absolutt alt, men jeg er enig i ideologien. Siden du også skriver at du er imot kapitalisme (som kan romme så mangt), må du nesten se på de bakenforliggende ideologiene i stedet, og vurdere om du er individualist (enhver er sin egen lykkes smed) eller kollektivist (at man skal ta vare på hverandre og de svakeste). Og midt i mellom disse ytterpunktene er det igjen mange nyanser.
Gjest Geirfuglen Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det pleier å være tester på hvilket parti som passer for deg i mange av mediene før valgene. Bruk dem, og se hvor du lander. De har litt ulik vinkling, som oftest, så du bør ta alle sammen. Vurder deretter partiprogrammene til det/de partiet/partiene du ender ut med i testene. Anonymkode: fb822...90f Jeg synes de testene oftest er helt elendige. Eksempel fra en tilfeldig test: "Vi bør begrense bruken av private bedrifter til å drive sykehjem, barnehager, skoler og annen offentlig velferd." Innenfor dette er det jo utrolig mange nyanser, og det er jo gjerne bare ytterpunktene av den politiske skalaen som kan si konkret ja eller nei til dette. Personlig mener jeg at vi skal ha en begrenset bruk, men da ender jeg jo gjerne opp som en som kunne stemt på Rødt. Og jeg mener ikke at vi ikke skal ha private aktører, slik som Rødt gjør. Jeg mener heller at det skal være regulert, og ikke fri flyt. Men at private aktører er viktig innenfor enkelte sektorer som f.eks. skoler og barnehager, men ikke nødvendigvis like gode i helsesektoren. Endret 23. januar 2019 av Geirfuglen
slask Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 (endret) Problemet er at alt - absolutt alt - er korrupt og vi betaler overpris på alle mulige kanter. Alle organer og tjenestekategorier er infiltrert av parasitter som skummer fløten. Private firmaer over alt, som "konkurrerer" (haha). Kombinert med det evige vekst-mantraet så blir det stadig dårligere og dårligere samtidig som det blir dyrere. Er det fortsatt noen som lar seg lure til å tro vi bor i verdens rikeste land? Det må være noen tomsehoder i så fall. Vi i Norge er så rike at vi snart ikke har råd til noen ting. Logikk? Endret 23. januar 2019 av slask
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå