Gjest Bondetuppa Skrevet 7. april 2005 #1 Skrevet 7. april 2005 Heisann! Har en litt "kinkig" problestilling som jeg lurer litt på her. Kort fortalt: er 25 år gammel, gårdseier (odel på meg) og selvstendig næringsdrivende på en ganske stor gård, samboer med en mann som jobber innen industri. Jeg går på attføring pga. tidligere psykiske plager og studerer via Internett, men det studiet går rett vest... Har nettopp søkt på engelsk grunnfag på høgskole, måtte avslutte det studiet midt i studieåret for 4 år siden da min mor døde brått og er nå fast bestemt på å fullføre det. Nå lurer jeg på hvordan jeg kan løse denne situasjonen: jeg må flytte bort herifra for å studere, tviler sterkt på at Aetat vil dekke det studiet med attføring (de dekker ikke slike fag). Har ganske stor gjeld på gården, jeg og samboeren min lever på hans lønn og min attføring, i tillegg til fruktproduksjon (gikk i minus i fjor). Økonomien vår er for øyeblikket helt ok. MEN hvordan skal jeg få råd til å flytte bort for å studere? Noen som vet om vi kan ha rett til noe støtte fra Lånekassen? Min samboer vil også flytte, vil kanskje ta seg en jobb der eller ta et grunnfag. Hva da med gården? Min far bor her også, her er ganske lite arbeid med fruktproduksjonen vår, kun i sesonger det er veldig hektisk. Så å reise bort er ikke noe problem annet enn økonomisk. Vi har lurt litt på å kanskje leie ut gården, men vet ikke helt hvilke krav som blir stilt til "utleiegårdsbruk". Noen som vet noe om dette? Er der størrelseskrav? Tja, det ble kanskje mye på en gang her, men det får nå bare stå til. Hadde blitt kjempeglad for svar! :-) Mvh Bondetuppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå