Gå til innhold

Kakeform mål

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Slik jeg ser forma vil jeg nok si at den har omtrent samme areal (og volum) som en form med 24 cm diameter. Den er jo 24 cm både på langs og tvers. Det gir jo ikke mening å snakke om diameter for andre former enn en sirkel, så helt eksakt blir det ikke.  

• Liker 3
Skrevet

Åja, det visste jeg ikke. Det med diameter og sirkel. Nå følte jeg meg teit. 😅

Skrevet

Av former som ikke er sirkelrunde vil den du linker være så nærme du kommer.

Med sine 7 cm i høyde er den også høy nok til et sukkerbrød.

Du kan trygt bruke den til en oppskrift som er beregnet stekt en form med 24 cm diameter.

Anonymkode: f82a5...bd9

• 2 måneder senere...
Skrevet

Yoo! Noen av dere som vet om jeg kan bake en kake i 35 x 40 når det står i oppskrifta 25 x 35??

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du, men kaka blir jo litt flatere enn om du bruker den størrelsen som står i oppskrifta.

Anonymkode: 8ac59...bfd

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, youngthug skrev:

Yoo! Noen av dere som vet om jeg kan bake en kake i 35 x 40 når det står i oppskrifta 25 x 35??

Da må du tilpasse steiketiden, siden kaken kommer til å bli mye lavere (og det da er fare for at den blir tørr). 

Det letteste er jo om du justerer mengden så det passer til den formen du skal lage den i. 35x40-kakeform tilsier at du bør lage 1,6 (ville rundet av til 1,5...) av oppskriften til 25 x 35. 

Anonymkode: 30614...8f2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må du tilpasse steiketiden, siden kaken kommer til å bli mye lavere (og det da er fare for at den blir tørr). 

Det letteste er jo om du justerer mengden så det passer til den formen du skal lage den i. 35x40-kakeform tilsier at du bør lage 1,6 (ville rundet av til 1,5...) av oppskriften til 25 x 35. 

Hva mener du med 1,5 eller 1,6? Hva da? 

https://www.melk.no/Oppskrifter/Kaker/Formkaker/Sitronkake

Skrevet

ååååh! Nice 😄 Håper at det blir bra. Hvordan kom du frem til 1,5? hmmm

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, youngthug skrev:

ååååh! Nice 😄 Håper at det blir bra. Hvordan kom du frem til 1,5? hmmm

35*40 / 25*35 = 1,6. Men det er lettere å bare lage halvannen porsjon, og enn å stå der og måle opp 1,67 dl av noe, . 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

35*40 / 25*35 = 1,6. Men det er lettere å bare lage halvannen porsjon, og enn å stå der og måle opp 1,67 dl av noe, . 

Ja! Lurt! Tusen takk mrs. Anonym bruker ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...