Gå til innhold

Snakke med arbeidsgiver om hvor mye jeg sliter på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er nå lærling med hensyn til utdanningen jeg har og skal være her en stund. Det har vært ekstremt vanskelig for meg og aner ikke hva jeg skal gjøre, fordi jeg gjør en ganske dårlig jobb og passer ikke inn. Jeg sliter selv med de enkleste arbeidsoppgavene og føler meg ganske hjelpesløs/udugelig. Første dagen så måtte jeg gråte fordi det var så vanskelig for meg.

Trenger tips til å klare meg de neste månedene, vet jeg burde kanskje kontakte arbeidsgiver og skolen om det, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle sagt fordi jeg føler ikke det er så mye de kan gjøre bare fordi jeg ikke får ting til.

Dere som har hatt noe lignende, hvordan har dere erfart det når dere har skjønt at dere ikke passer til yrket dere utdanner dere i? Hvordan klarer dere å gjennomføre?

Anonymkode: f48a4...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er nå lærling med hensyn til utdanningen jeg har og skal være her en stund. Det har vært ekstremt vanskelig for meg og aner ikke hva jeg skal gjøre, fordi jeg gjør en ganske dårlig jobb og passer ikke inn. Jeg sliter selv med de enkleste arbeidsoppgavene og føler meg ganske hjelpesløs/udugelig. Første dagen så måtte jeg gråte fordi det var så vanskelig for meg.

Trenger tips til å klare meg de neste månedene, vet jeg burde kanskje kontakte arbeidsgiver og skolen om det, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle sagt fordi jeg føler ikke det er så mye de kan gjøre bare fordi jeg ikke får ting til.

Dere som har hatt noe lignende, hvordan har dere erfart det når dere har skjønt at dere ikke passer til yrket dere utdanner dere i? Hvordan klarer dere å gjennomføre?

Er det VGS? Hvor lenge har du vært der? Hvorfor vet du ikke hva du skal gjøre? Er det du selv som mener at du ikke får til ting, eller har du fått høre det fra andre?

Anonymkode: 891bd...2da

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje setter for høye krav til deg selv?  Ingen kan noe før de har lært det, så at du syntes det var vanskelig på første arbeidsdag, er ikke så rart. Nå vet ikke jeg hvilket yrke du jobber i, men jeg kan selv huske min første arbeidsdag som lærling i blomsterbutikk. Her måtte man bare hive seg ut i det, og lage buketter, båredekorasjoner, brudebuketter osv. mange ganger rett foran kunden som skulle ha det.Jeg var helt skjelven mange ganger, og enda fler ganger måtte noen ta over for meg, da jeg rett og slett ikke fikk det til. Det tok flere år før jeg ble sikker og flink. Når man er lærling er man der for å lære, og din arbeidsgiver har ansvar for at du faktisk lærer noe. Du bør absolutt gi beskjed om hvordan du har det, kanskje kan de gjøre ting annerledes slik at du får føle trygghet og mestring i måten du lærer yrket ditt på.

Anonymkode: cef54...40d

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler meg alltid dust i begynnelsen i en ny jobb. Det blir bedre! Hvor lenge har du jobbet der? 

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei. Ikke svart før nå da jeg slet med å finne tråden igjen. 

On 1/23/2019 at 2:07 PM, AnonymBruker said:

Er det VGS? Hvor lenge har du vært der? Hvorfor vet du ikke hva du skal gjøre? Er det du selv som mener at du ikke får til ting, eller har du fått høre det fra andre?

Anonymkode: 891bd...2da

I dag har jobbet der i en måned og de sier jeg er flinkere enn de forventet med tanke på 0 erfaring fra før. Jeg er jo ikke noe proff, selvfølgelig, men de synes jeg gjør det bra. Det er nok mer meg som føler meg dårlig og er veldig kritisk med tanke på at jeg ikke eier selvtillitt. Det er egentlig ganske dumt for dette yrket er et hvor man må være veldig utadvent og ha selvtillitt - de to tingene jeg ikke har. Derfor jeg sliter. Klarer ikke stole på at de mener jeg er flink, for de følger meg ikke opp på noe. Fikk en halv dag på opplæring så måtte jeg håndtere alt selv.

Skrevet

Jeg har vært lærling og følte meg helt likt! Jeg eier ikke selvtillit og måtte fake det, mens jeg satt med hjertebank og grein på do de første månedene. Men jeg stilte spørsmål til mentor/opplæringsansvarlig når jeg var usikker på noe og søkte opp mye. Det blir enklere etter hvert, nå er jeg ferdig utlært og helt vant med utdanningen min. Er år og dag siden jeg følte meg usikker på jobben min, så det blir bedre. Det er ikke farlig å stille spørsmål, det er meningen som lærling!

Anonymkode: c6634...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...