Gå til innhold

Slutt med dama. Fordeling av leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

Hvilke kontrakt er det dere har skrevet at dere skal eie 50/50 hver? Er det med utbygger eller med banken? Jeg regner med at det ikke er sendt inn noe skjøte på boligen enda siden den ikke står ferdig, og så sant ikke et skjøte er underskrevet og sendt inn så har dere enda ikke noe avklart eierbrøk i boligen. 

Du har betalt inn 10% av kjøpesummen allerede til utbygger. Slik jeg ser det, så har du to valg:

1) Videreselge kontrakten på boligen for den summen du ønsker. Om du selger den for de betalte 10% eller om du vil selge den høyere / lavere pris er opp til deg. Da overtar den som evt kjøper kontrakten den nye boligen.

2) Du får finansieringsbevis alene i banken og betaler for leiligheten og får nedskrevet i skjøte at du eier 100%. 

Så lenge det er kun du som har gått inn med egenkapital og et skjøte ikke er skrevet, så er det du som sitter med alle kortene. Så sant det ikke er skrevet et skjøte om fordeling 50/50, så kan du faktisk bare selge kontrakten på boligen eller ta opp full finansiering selv og eie den 100%. Dere har dessuten nedskrevet at det er du som har gått inn med 10% egenkapital, så enn så lenge så er det du som eier kontrakten på leiligheten og derav leiligheten i byggefasen.

Anonymkode: 5db1c...db8

Har hun signert på noen kjøpsavtale med utbygger eller noen som helst bankpapirer som angir en eierandel i denne leiligheten? 

Utenom det så ser det riktig ut det som Anonymkode: 5db1c...db8  beskriver i sitt innlegg. 

Det kan betraktes kynisk og iskaldt, ja. Men, det juridiske er en sak. De eventuelle moralske innvendingene er selvsagt en annen sak, og det er også en forestilling om avkastning på ex samboers investering. 

De sagt så kan man ha forståelse for hennes situasjon hvor hun mister jobben og dermed store deler av inntektstgrunnlaget for å skaffe seg et nytt sted å bo.

Anonymkode: 42c4c...f9e

Skrevet

Det dere har kjøpt er en kontrakt som sier at dere er forpliktet til å betale en gitt sum for en leilighet når denne står ferdig. Hun har også skrevet under på denne kontrakten. Ingen av dere eier den enda, men dere er ansvarlige for å gjøre det dere har forpliktet dere til. At du har betalt 10% allerede kan jeg ikke tro vil ha noe å si, for dere har kjøpt en kontrakt, og hun har også skrevet under. Alt dere eier nå er denne kontrakten. Du kan ikke stryke henne fra kontrakten som du ønsker. Utbygger kommer ikke til å utelate henne fra skjøtet sånn uten videre, bare for at du sier at dere har blitt enige om det. Det må være en juridisk avtale til grunn. Exen din må selge sin del til deg, og da må dere være enige. 

Når samboere eier en bolig, og det blir slutt, så kan den ene parten kreve å få den solgt. Jeg vet ikke om man kan gjøre det samme med en prosjektert leilighet. I tilfelle så selger dere KONTRAKTEN, og ikke leiligheten. Det er en fordel å selge før den står ferdig, for da overtar ny kjøper alle deres rettigheter mtp. reklamasjoner/garantier. Og kontrakten eier dere begge. Du skal selvfølgelig trekke ditt innskudd fra kjøpesummen før dere fordeler resten, men du har ikke mer rett på overskuddet fordi du betalte innskuddet. Du kan ikke legge til premisset "hvis det blir slutt så blir det som at du aldri skulle ha denne leiligheten" 6 måneder etterpå.

Jeg foreslår at dere snakker med meglerne i utbyggingsprosjektet. De har god peiling på om leiligheten i det hele tatt har steget i verdi. De kan hjelpe dere med det juridiske også, mtp. at hun overdrar sine plikter og rettigheter til deg, om du ender opp med å kjøpe alene.

Jeg vil ikke anbefale deg å overkjøre noen når du er avhengig av underskriften til vedkommende.

Ps. Når banken har gått god for at dere kan betale for en leilighet, så kan de ikke trekke seg. Dette gikk jeg gjennom i sommer, når jeg kjøpte kontrakt selv. Jeg spurte hva som skjer om 2 år, hvis jeg har mistet jobben. Da sa de at de ville anbefale meg å selge kontrakten, men at de var forpliktet til å gi meg det lånet uansett, siden de har bekreftet dette til selger. Så at hun har mistet jobben tror jeg ikke du kan bruke som noe argument. 

Anonymkode: f61e7...d6c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

Hvilke kontrakt er det dere har skrevet at dere skal eie 50/50 hver? Er det med utbygger eller med banken? Jeg regner med at det ikke er sendt inn noe skjøte på boligen enda siden den ikke står ferdig, og så sant ikke et skjøte er underskrevet og sendt inn så har dere enda ikke noe avklart eierbrøk i boligen. 

Du har betalt inn 10% av kjøpesummen allerede til utbygger. Slik jeg ser det, så har du to valg:

1) Videreselge kontrakten på boligen for den summen du ønsker. Om du selger den for de betalte 10% eller om du vil selge den høyere / lavere pris er opp til deg. Da overtar den som evt kjøper kontrakten den nye boligen.

2) Du får finansieringsbevis alene i banken og betaler for leiligheten og får nedskrevet i skjøte at du eier 100%. 

Så lenge det er kun du som har gått inn med egenkapital og et skjøte ikke er skrevet, så er det du som sitter med alle kortene. Så sant det ikke er skrevet et skjøte om fordeling 50/50, så kan du faktisk bare selge kontrakten på boligen eller ta opp full finansiering selv og eie den 100%. Dere har dessuten nedskrevet at det er du som har gått inn med 10% egenkapital, så enn så lenge så er det du som eier kontrakten på leiligheten og derav leiligheten i byggefasen.

Anonymkode: 5db1c...db8

Hvordan kan ts selge og styre på som han vil når hennes navn også står i kontrakten som er skrevet med utbygger? Man kan ikke bare late som om hun ikke er juridisk bundet til kontrakten. Hun må være enig i alt som blir gjort, hvis hun har skrevet under.

Skrevet

Kanskje du kan prøve å ringe rettighetstelefonen? 

Anonymkode: c4b68...571

Skrevet

Det høres ut som dere har satt opp en kontrakt om at dere eier 50% hver, uavhengig av hvem som betaler hva og hvordan lånet er fordelt. I så fall har dere laget et skikkelig juridisk rot for dere selv, som du risikerer å komme spesielt dårlig ut av.

Anonymkode: 6c0e2...854

Skrevet

Ts her, vi fikk finansieringsbevis og har ikke fått noe lån enda. Denne finansieringsbeviset har gått ut og vi må søke nytt. Hun fikk ikke lov å være med på å søke nytt da hennes inntekt kun er dagpenger nå. Det er kun mitt navn som står på det nye finanseringsbeviset. Er nok dessverre skjøtet som er viser 1/2 eier andel. Vi har en samboeravtale som sier at jeg har skutt inn så og så beløp. Megler sa dette var beste alternativet dersom vi planla å eie 50 % hver i framtiden. Vet ikke om det skjøtet er sendt inn enda. Jeg har gjerne lyst å beholde leiligheten selv hvis hun er villig til det men hun vil som sagt bli betalt ut dersom leiligheten har steget i verdi. 

Anonymkode: dba05...923

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, vi fikk finansieringsbevis og har ikke fått noe lån enda. Denne finansieringsbeviset har gått ut og vi må søke nytt. Hun fikk ikke lov å være med på å søke nytt da hennes inntekt kun er dagpenger nå. Det er kun mitt navn som står på det nye finanseringsbeviset. Er nok dessverre skjøtet som er viser 1/2 eier andel. Vi har en samboeravtale som sier at jeg har skutt inn så og så beløp. Megler sa dette var beste alternativet dersom vi planla å eie 50 % hver i framtiden. Vet ikke om det skjøtet er sendt inn enda. Jeg har gjerne lyst å beholde leiligheten selv hvis hun er villig til det men hun vil som sagt bli betalt ut dersom leiligheten har steget i verdi. 

Ta og sjekk hvor mye den har steget i første omgang. Utgifter til megler/advokat skal trekkes fra kjøpesummen også. Jeg tror det skal mye til for at hun sitter igjen med mer enn 30 000 - 40 000. De pengene kan du låne.

Jeg føler med deg altså ts, det er ikke det. Men slike scenarier må man tenke på før man skriver under. Jeg har lært på den harde måten selv, og tapte 100 000 kr på det. Men det var jo riktig, ut fra premissene. 

Skrevet

Jeg glemte å legge til at hvis salget må tinglyses på nytt, noe jeg tror det må, så synes jeg dette skal trekkes fra kjøpesummen. Summen er heldigvis lavere når det gjelder en kontrakt, siden man betaler for tomteverdi og ikke leilighetsverdi. Si at det koster 30 000 i omkostninger. Dette betaler som regel kjøper, men jeg synes hun kan betale halvparten. Det blir svært lite igjen til henne, når kostnadene spiser opp overskuddet. 

Skrevet

Din egenkapital delt på to = sum
(Prisstigning - omkostninger) delt på to - sum = hennes andel
(Prisstigning - omkostninger) delt på to + sum = din andel
Eller høres det helt feil ut?
Altså kan du kjøpe henne ut for hennes andel så lenge hun godtar det.

Ex
100000/2=50000
(200000-50000)/2-50000=25000
(200000-50000)/2+50000=125000

Anonymkode: c11ca...c3d

Skrevet

Kan du ikke lage en tråd på diskusjon.no under juss delen av forumet?, større sjanse for seriøse svar siden det er brukere der som faktisk er jurister og bruker fritiden sin på å svare på denne typen problemstillinger.

Anonymkode: 6660a...5ee

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjøtet i undertegnet stand oppbevares hos megler som foretar tinglysning når Kjøperen har innbetalt fullt oppgjør inkl. omkostninger.

Anonymkode: 42c4c...f9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...