AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Hei jeg og exen kjøpte leilighet sammen (når vi fortsatt var sammen selvsagt). Dette er et nybygg og blir ferdig om et par måneder. Saken er det at jeg har betalt egenkapital andelen og hun har ikke betalt noe enda. Vi har vært sammen i 10 år og jeg tenkte ikke over det da vi skrev under kontrakten på at vi kommer til å eie leiligheten 1/2 hver. Vi har også egen kontrakt hvor det står at jeg har betalt egenkapitalen. Vi skal selvsagt selge leiligheten når den er ferdig men hun mener hun har rett på 50 % av prisstigningen selvom hun ikke har vært med å betale noe. Synes dette er litt urettferdig at hun krever det. I tillegg har hun mistet jobben og det vil være mest sannsynlig kun jeg som vil kunne ta opp lån når vi får leiligheten da bare jeg har fast jobb. Hun står fortsatt på sitt at hun skal ha 50 % av verdistigningen dersom leiligheten øker i verdi. Har hun rett til det ? Skal hun bare ha sittet der uten å ha bidratt med verken lån eller egenkapital og kreve 50 %? Egenkapitalen jeg har betalt får jeg tilbake. Det er verdistigningen utover det det er snakk om Anonymkode: dba05...923
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Hvis hun ikke har betalt noe så har hun heller ikke krav på noe, skal hun få med seg verdistigningen så må hun betale halvparten av egenandelen. Anonymkode: 6660a...5ee 8
Leeloo Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 Dere eier 50/50 og tok derfor 50/50 risk på å kjøpe selv om det var du som la i egenkapitalen. Du kan ev. argumentere for at du også skal ha samme prosentvise verdistigning på din egenkapital, ikke bare den innskutte summen (f.eks. om verdien på leiligheten har gått opp 10% og du la i 100000 skal du ha ut 110000 før resten av verdistigningen deles på 2). Dersom dere i stede går i minus, mener du at det er du som skal ta hele smellen i så fall? Ville du hatt mulighet til å kjøpe leiligheten uten at hun var med som medeier? 3
Menchit Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Jeg er litt usikker her, dersom det var kun egenkapitalen det var snakk om synes jeg hun skal ha sin del av prisstigningen. Dere har jo avtalt et 50/50 eierforhold. Men, dersom hun ikke får lån til å betale sin andel blir det jo anderledes. Hun må jo da si fra seg sin eierandel, og da blir det merkelig å kreve halvparten av prisstigningen. Dersom du ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe leiligheten alene synes jeg hun bør få ta del i prisstigningen. Motsatt er jeg usikker. Det med prisendring kan jo gå begge veier. Hva om leiligheten må selges med tap, er du forberedt på å dekke tapet selv? Men dette er synsing, og handler mer om hva jeg synes er rett, eller moralsk riktig. Hva som er juridisk riktig er noe annet så jeg ville kontaktet en advokat for å få klarhet. Eventuelt kan kanskje banken svare. Det er jo et enkelt tilfelle, med få komplikasjoner så skulle ikke være så vanskelig å svare.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Jeg har muligheten til å kjøpe leiligheten uten henne. Hun er ikke medlåner enda, hun får heller ikke være med som medlåner dersom hun ikke får jobb innen de to månedene. Jeg kan dekke tapet selv ja, men dersom hun ikke kan kreve halvparten av prisstigningen vil jeg vurdere heller å beholde leiligheten selv og bo der. Jeg har nok EK og får nok lån, hun derimot har ingenting.Grunnen til at hun vil selge er fordi hun vil ha verdien på prisstigningen for så å bruke dette til EK i egen leilighet senere. Hun sier også at jeg kan beholde leiligheten hvis jeg betaler henne ut. Høres jo merkelig ut når hun ikke har vært med på noe som helst. Anonymkode: dba05...923 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er det at jeg har betalt egenkapital andelen og hun har ikke betalt noe enda Hva er årsaken til at egenkapitalen ikke er betalt? Er det fordi betalingsfristen ikke er gått ut eller er det fordi hun ikke har klart å skaffe penger? 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal hun bare ha sittet der uten å ha bidratt med verken lån eller egenkapital og kreve 50 %? Har lånet begynt å forfalle? Har du betalt hennes andel av lånet? Er lånet delt med 50% mellom dere, står dere begge som låntakere? Anonymkode: 1f7a0...7bc 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 Blir litt sånn fra hennes side: Ola har kjøpt to epler for 4 kroner, Kari har ingen penger eller epler. Ola selger eplene sine og tjener 2 kroner. Kari vil ha 1 kr fordi hun også vil ha penger. Anonymkode: 641d0...d97 14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har vært sammen i 10 år Hvordan har det økonomiske vært i de 10 årene? Hvordan har dere gjort det? Anonymkode: 2b4d6...6f3 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 Har dere ikke tatt lån i det hele tatt ennå? Høres ut som på papiret har hun ikke krav på noe. Det blir litt opp til deg om du vil være grei eller ikke, siden dere planla et liv sammen i den leiligheten. Anonymkode: 0649c...f17
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er årsaken til at egenkapitalen ikke er betalt? Er det fordi betalingsfristen ikke er gått ut eller er det fordi hun ikke har klart å skaffe penger? Har lånet begynt å forfalle? Har du betalt hennes andel av lånet? Er lånet delt med 50% mellom dere, står dere begge som låntakere? Anonymkode: 1f7a0...7bc TS her. I de fleste tilfeller betaler man kun 10 % Ek med en gang når man kjøper nybygg. De 10 % hadde jeg og de har jeg betalt. Vi hadde også avtalt at hun skulle spare resten av Ek på 5 % og betale dette ved overtakelse. Noe hun ikke har klart å gjøre. Hun hadde klart å spare litt men hun har brukt dette opp på klær og sminke og Gud vet. Lånet og resten av Egenkapital betales ved overtakelse. Derfor har ikke det blitt tatt opp noe lån enda da dette gjøres før overtakelse. Når vi kjøpte leiligheten sammen for 6 måneder siden hadde begge jobb og vi fikk bekreftelse på at vi kunne kjøpe leiligheten. Dette beviset er gått ut nå, og må vi må refinansiere lånet igjen. Jeg har spart en del, fått ny jobb med høyere lønn og fått bekreftet fra banken at jeg har nok til å ta opp lån alene for leiligheten. Det er bare jeg som kan ta opp lån for å betale leiligheten I tillegg betale resten av EK. Hun derimot har mistet jobben og kan ikke være med i vurderingen. Hun har heller ikke penger til å dekke resterende EK. Anonymkode: dba05...923
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Så det er kun du som har hatt noe utgift på leiligheten og ingen av dere har betalt noe lån enda? Går det an å høre med utbygger om å bare kansellere avtalen og at du får tilbake innbetalt egenkapital? Evt om du ønsker å kjøpe leiligheten alene, at du ordner med resterende ek og lån.. Sånn jeg ser det har hun ikke krav på noe som helst siden hun ikke har gjort sin del av avtalen. Anonymkode: c11ca...c3d 6
OppNedPåAlt Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Kan du ikke bare beholde leiligheten, få alt over på deg og så selge om du vil? Da får du prisstigningen alene. Vet ikke om jeg forstod siste innlegget ditt, TS, men for meg høres det ut som hun skylder deg halvparten av egenkapitalen, før hun har krav på noe prisstigning. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Jeg synes det høres urimelig ut at hun skal få del i prisstigningen siden hun ikke klarer å overholde sin del av deres avtale. Høres ikke ut som hun skal klare å spare opp 5% av egenkapital til overtagelsen om et par måneder. Det at hun ikke kan få lån taler heller ikke til hennes fordel. Anonymkode: 1f7a0...7bc 2
Brunello Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 Dere må betale for leiligheten når dere tar over. Hun har da valget om å fremskaffe sin halvpart og bli medeier, eller å frasi seg sin halvpart og ikke bli eier. Når dere selger, skal verdistigningen deles etter hvor mye hver av dere har betalt. 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 Slik jeg ser det så stod hun i utgangspunktet til å få 1/2 av prisstigningen om hun var med på å ta opp lånet som sikret boligen men når hun ikke skaffet sin del av EK så er det en ulempe for deg og du kan trekk det fra hennes del av PS ved salg. Må nesten regne på det for å si hvor mye det skulle ha blitt og hva som hadde skjedd om hverken du eller henne kunne ha fått tak i de resterende 5% av EK. Det er godt mulig at hun ikke har krav på noenting dersom det er bare takket din gode økonomi at dere idet hele tatt unngår å tape penger på det hele. Anonymkode: 1d4f9...8de
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Hei TS, Hvilke kontrakt er det dere har skrevet at dere skal eie 50/50 hver? Er det med utbygger eller med banken? Jeg regner med at det ikke er sendt inn noe skjøte på boligen enda siden den ikke står ferdig, og så sant ikke et skjøte er underskrevet og sendt inn så har dere enda ikke noe avklart eierbrøk i boligen. Du har betalt inn 10% av kjøpesummen allerede til utbygger. Slik jeg ser det, så har du to valg: 1) Videreselge kontrakten på boligen for den summen du ønsker. Om du selger den for de betalte 10% eller om du vil selge den høyere / lavere pris er opp til deg. Da overtar den som evt kjøper kontrakten den nye boligen. 2) Du får finansieringsbevis alene i banken og betaler for leiligheten og får nedskrevet i skjøte at du eier 100%. Så lenge det er kun du som har gått inn med egenkapital og et skjøte ikke er skrevet, så er det du som sitter med alle kortene. Så sant det ikke er skrevet et skjøte om fordeling 50/50, så kan du faktisk bare selge kontrakten på boligen eller ta opp full finansiering selv og eie den 100%. Dere har dessuten nedskrevet at det er du som har gått inn med 10% egenkapital, så enn så lenge så er det du som eier kontrakten på leiligheten og derav leiligheten i byggefasen. Anonymkode: 5db1c...db8 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 Må dere ikke skatte ganske mye av eventuelt overskudd da, siden dere ikke har bodd i leiligheten minst 12 av de siste 24 mnd? Anonymkode: 51753...263
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #18 Skrevet 23. januar 2019 Om hun skal ha noe av evt.prisstigning så må hun jo først betale sin del av egenkapitalen. Eventuelt at hennes del av egenkapitalen trekkes fra hennes del av prisstigningen. Men hun har som nevnt ikke betalt ett øre, så hvorfor ialle dager skal hun da ha noe? Jeg ville ha tatt leiligheten med 100%, siden hun ikke har betalt noe som helst, Anonymkode: 532b0...9fb 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 Dersom hun tar opp lån ved overtakelse og faktisk kan kjøpe seg inn i 50% så skal hun med på prisstigningen. Hvis ikke er den din alene. Hun kommer ingen vei med dette.. Anonymkode: 10930...955 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 Kjenner du noen som kjenner noen som kan sette takst på huset i ditt farvør? Da kan du vise henne en takst som sier at huset er verdt det samme om 6 måneder som da dere skrev kontrakt. Evt mindre, men det ville kanskje vært litt rart.. Og vet hun at én av dere må bo i leiligheten i minst ett år for å unngå å skatte på salget? Du kan jo gi henne valget at hun kan gi deg EK som du har skutt inn allerede og så overta hele kontrakten? Så kan hun bo der i 12 måneder før hun selger. Da har du vært ganske real, selv om du vet hun ikke har sjangs.. Hvis hun ikke har noen penger å betale lån med så har hun heller ikke rett på noe som helst. Da må hun spytte inn noe cash først. Anonymkode: 6a4b8...1fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå