Gå til innhold

Barnedåp, sodd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ha barnedåp, og har tenkt å servere sodd. Regner med vi blir 10-12 personer.

Ble tipset om å få noen til å servere. Men det får vel jeg og mannen min til selv når det er så få gjester? Ble tipset om hjemmelaget flatbrød og. Men er ikke "Mors hjemmelagde" man får kjøpt greit nok? Tips om mer fancy flatbrød?

Hva bør vi tenke på?

Hvor mange ganger er det vanlig å sende rundt poteter, og å forsyne med suppe? 3?

Hva har man suppa i mellom kasserolle og dyptallerkner?

Vann og ingefærøl til?

Noen som har god oppskrift på melboller?

Hvor mange soddspann trengs? 4-5? Skal kjøpe suppeboller i en kjøttforretning, gulrot i tillegg. Annet man bør tilsette?

Hvor mange kaker etterpå? Ble tipset om 2. Er ikke det litt lite? Skal bestille dåpskake som passer antall gjester, noen lager en kransekake. Hvilke andre kaker bør man ha? Tenker litt på kvæfjordkake, suksessterte, sjokoladekake, pavlova, ostekake, iskake. Vet ikke hvilke vi skal velge.

Og antall brusflasker, minst?

Gode tips om dåpsfeiring hjemme generelt? "Leker", morsomme innslag eller noe?

Må ha kakebord, gavebord, nok plass å sitte. Føler det er ting man bør tenke på som jeg glemmer nå.

Anonymkode: ea72d...fc6

Skrevet

Skjenning er godt flatbrød til sodd. Det er søtt og godt (ganske dyrt) absolutt et festflatbød. 

Suppeterrin for sodden. 

Anonymkode: c38a1...a41

• Liker 7
Skrevet

En kake deles vanligvis i 8 biter. Med to kaker har du 16 kakebiter på 10-12 gjester. Alle får altså en kakebit hver. Men kanskje noen forsyner seg mer enn èn gang... så tja, 3 kaker burde holde i massevis, og da blir det sannsynligvis en del til overs.

Anonymkode: 9d77d...141

• Liker 2
Gjest Araknoidea
Skrevet

Syns det flatbrødet er bra nok. Men ville hatt flere sorter brus og ikke kun ingefærøl, den er jo ganske spesiell og ikke alle liker den. Vi bruker potet, gulrot og kål når vi har sodd. 

Skrevet

Skjenking er et must til sodd.

Vi servere poteter, gulrøtter og blomkål til sodd.

Til 4 voksne og 2 små barn bruker vi enten 2 bøtter sodd eller 1 bøtte + 2 pakker soddboller

Anonymkode: 8e5fb...525

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjenning er godt flatbrød til sodd. Det er søtt og godt (ganske dyrt) absolutt et festflatbød. 

Suppeterrin for sodden. 

Anonymkode: c38a1...a41

Hvor får man kjlpt en billig terrin? Ser ikke ut som at ikea har det.

Dette er første gang vi har flere enn 2-3 stk til middag, så skal kjøpe inn servise, glass og diverse.

Takk for tips om skjenning, men det selges ikke her.

8 timer siden, Gjest Araknoidea skrev:

Syns det flatbrødet er bra nok. Men ville hatt flere sorter brus og ikke kun ingefærøl, den er jo ganske spesiell og ikke alle liker den. Vi bruker potet, gulrot og kål når vi har sodd. 

Ja, skal ha flere typer brus. Men ingefærøl må vi huske, for flere vil kun ha det til sodd.

Hvor mye potet og gulrot til 10-12 personer?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man kjlpt en billig terrin? Ser ikke ut som at ikea har det.

Dette er første gang vi har flere enn 2-3 stk til middag, så skal kjøpe inn servise, glass og diverse.

Takk for tips om skjenning, men det selges ikke her.

Ja, skal ha flere typer brus. Men ingefærøl må vi huske, for flere vil kun ha det til sodd.

Hvor mye potet og gulrot til 10-12 personer?

Billigere enn dette tror jeg faktisk ikke du får terriner.

Den er "bare" 3,1 liter, så den blir kanskje for liten selv om dere kjøper 2?

Denne er 4 liter, men koster litt mer.

Kanskje dere kan spørre noen av gjestene om de har terrin som kan dere kan få låne til barnedåpen? Det er liksom ikke sånn at man bruker en schvær terrin flere ganger i uka, så det kan være like fint å få låne et par :)

Anonymkode: 9b020...0f8

Skrevet

Jeg ville kjøpt 7 bøtter sodd, 30-40 poteter avh av str. 20 gulrøtter, sodd/suppe boller og Rørosflatbrød. Godt smør

Jeg ville bedt folk om å forskyne seg på kjøkkenet eller fylt opp tallerkenene og bært inn eller servere i fat uten lokk. Skal det sendes rundt er det tungvint med lokk som alle må ta av og på.

De to kakene du har bestemt + sjokoladekake.

Anonymkode: 256c9...e5e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart ha barnedåp, og har tenkt å servere sodd. Regner med vi blir 10-12 personer.

Det er ved slike øyeblikk jeg er glad for at jeg ikke er trønder:-)

Har dog skjønt at trøndere synes dette er festmat og har all respekt for det.

• Liker 8
Skrevet

Du trenger virkelig ikke å kjøpe terriner til dette. Server fra kjelen. 

Anonymkode: 1aaf4...525

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger virkelig ikke å kjøpe terriner til dette. Server fra kjelen. 

I barnedåp? Sette kjelen på bordet? 

Mvh ikke-trønder. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

I barnedåp? Sette kjelen på bordet? 

Mvh ikke-trønder. 

Man kan vel forsyne seg på et serveringsbord, slik det er blitt gjort i alle dåper og navnefester jeg noensinne har vært i gjennom et 44 år langt liv. Jeg har faktisk aldri sett noen bruke en suppeterrin, selv om jeg kjenner mange som har det stående i skapet. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Det er ved slike øyeblikk jeg er glad for at jeg ikke er trønder:-)

Har dog skjønt at trøndere synes dette er festmat og har all respekt for det.

Er ikke så begeistra for sodd selv, men mannen og de fleste som kommer i dåpen liker det. Det er jo godt.. Og billig mener folk. Men trenger man mange spann, pluss mye ekstra kjøtt og boller så vet jeg nå ikke. Kanskje vurdere catering/restaurant 

Skrevet

Ville ikke servert kål til sodd! Kun gulrot og potet.  Skjenning passer godt til.  Det finner du i frysedisken.  Og ja, ingefærøl er et must for trøndere! 

Hilsen trønder som er vokst opp med sodd!! 

Anonymkode: edf7f...adb

• Liker 8
Skrevet

Er ikke så begeistra for sodd selv, men mannen og de fleste som kommer i dåpen liker det. Det er jo godt.. Og billig mener folk. Men trenger man mange spann, pluss mye ekstra kjøtt og boller så vet jeg nå ikke. Kanskje vurdere catering/restaurant 

Blir nok helt sikkert godt og er det masse trøndere er det jo forventet:-)

• Liker 3
Skrevet

Trenger ikke ekstra kjøtt og boller. Det er det i bøttene .  Men gulrot og poteter trenger du.  Du trenger ca 4 bøtter sodd. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel forsyne seg på et serveringsbord, slik det er blitt gjort i alle dåper og navnefester jeg noensinne har vært i gjennom et 44 år langt liv. Jeg har faktisk aldri sett noen bruke en suppeterrin, selv om jeg kjenner mange som har det stående i skapet. 

At kasserollen settes nært bordet når det er på tide å forsyne seg på nytt? Og så tilbake på ovnen så den holder seg varm? Ikke dumt.

Jeg husker ikke hvordan dette har blitt gjort i de få selskapene jeg har vært i. I vanlige middager har vi tatt rett fra kasserollen.

Skrevet

Trenger ikke ekstra kjøtt og boller. Det er det i bøttene .  Men gulrot og poteter trenger du.  Du trenger ca 4 bøtter sodd. 

Er du sikker? Hvilket er best av innherredssodd og inderøysodd? Det er vel bare to typer å få kjøpt?

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble tipset om å få noen til å servere. Men det får vel jeg og mannen min til selv når det er så få gjester? Ble tipset om hjemmelaget flatbrød og. Men er ikke "Mors hjemmelagde" man får kjøpt greit nok? Tips om mer fancy flatbrød?

Hva bør vi tenke på?

Hvor mange ganger er det vanlig å sende rundt poteter, og å forsyne med suppe? 3?

Hva har man suppa i mellom kasserolle og dyptallerkner?

Vann og ingefærøl til?

Noen som har god oppskrift på melboller?

Hvor mange soddspann trengs? 4-5? Skal kjøpe suppeboller i en kjøttforretning, gulrot i tillegg. Annet man bør tilsette?

Hvor mange kaker etterpå? Ble tipset om 2. Er ikke det litt lite? Skal bestille dåpskake som passer antall gjester, noen lager en kransekake. Hvilke andre kaker bør man ha? Tenker litt på kvæfjordkake, suksessterte, sjokoladekake, pavlova, ostekake, iskake. Vet ikke hvilke vi skal velge.

Og antall brusflasker, minst?

Gode tips om dåpsfeiring hjemme generelt? "Leker", morsomme innslag eller noe?

Må ha kakebord, gavebord, nok plass å sitte. Føler det er ting man bør tenke på som jeg glemmer nå.

Vi på 2 voksne og 1 barn hvor den ene voksne spiser STORE porsjoner er ett spann sånn akkurat nok, så 5 bøtter holder sikkert. Har gjerne oppi både gulrot, kålrot og søtpotet i sodden, samt potet. Du trenger ikke å kjøpe ekstra kjøttboller, men kan om du vil ha mer kjøtt. Evt kan du bruke kjøttpølser, vet mange som gjør det også da det er billigere. Enkleste er å kutte alt i terninger og koke det passe mørt og bare ha det oppi sodden, da trenger du kun en stor kjele til servering. Sett det på serveringsbord med flatbrød (Mors er helt innafor, Røros er enda bedre), loff, smør og pepperkvern.
Når det kommer til brus bør dere heller kjøpe for mye enn for lite, smør på tykt og ta en storflaske per pers, da er du sikker på å ha nok. :)
Om du skal bestille dåpskake og noen tar med kransekake ville jeg hatt en kake til. Kvæfjord er jo en klassiker, men selv er jeg veldig glad i både suksessterte, ostekake, gulrotkake og krydderkake, så her må dere bare velge en favoritt. ;)

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Hvilket er best av innherredssodd og inderøysodd? Det er vel bare to typer å få kjøpt?

Ekte Innherredssodd fra Terina pleier ofte å være på tilbud. Selv syns jeg ikke det er så stor forskjell på de og da er det sikkert mange som mener jeg banner i kirka. :P
Om dere har et litt trangt budsjett bør du absolutt se på kilosprisen i stedet for merket på bøtta, men styr for all del langt unna den på hermetikkboks. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...