Gå til innhold

Hva er fremtidens tryggeste yrker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å undrer på hvilke yrke jeg skal utdanne meg til. Jeg tenker mye på hva vi trenger i fremtiden. Ønsker ikke å bli sykepleier eller lærer. Hvilke andre yrker er trygge å velge i framtiden? 

Anonymkode: bf6f7...8ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Vernepl (kan bli brukt overalt; fengsel, nav, psykiatri, rus, bup, skole, institusjon, bolig, rehabilitering, dps, familieterapi etcetc)

- Ingeniør (innen alle fagområder regner jeg med)

- Informatikk (IT folk trengs med tanke på teknologien)

- Medisin/lege (bør ha ganske store muligheter for jobb innen alle deler av helsesektoren)

- Lokfører (betalt og kort utdanning, gode jobbmuligheter)

- Yrkesfag tømrer, snekker, elektriker, mekaniker (går aldri ut på dato, folk med yrkesfaglig utdanning trengs da det ikke kan erstattes av maskiner)

- Indøk (både økonomi og teknologi i utdanningen, som er svært ettertraktet) 

- Tannlege (alle har tenner og trenger behandling av tenner, så ja) 😅

Anonymkode: 2bc42...f48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du legger i trygge yrker. Enkelte utdanninger gir garantert relevant jobb om man får gode karakterer.  

Anonymkode: 3e79e...7e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Medisin/lege (bør ha ganske store muligheter for jobb innen alle deler av helsesektoren)

Ikke lege. Det er helt sinnssyk konkurranse om jobbene og mange går årevis fra vikariat til vikariat. Men, medisin er jo en god grunnutdannelse man kan bruke innen flere områder enn helse. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Vernepl (kan bli brukt overalt; fengsel, nav, psykiatri, rus, bup, skole, institusjon, bolig, rehabilitering, dps, familieterapi etcetc)

- Ingeniør (innen alle fagområder regner jeg med)

- Informatikk (IT folk trengs med tanke på teknologien)

- Lokfører (betalt og kort utdanning, gode jobbmuligheter)

- Yrkesfag tømrer, snekker, elektriker, mekaniker (går aldri ut på dato, folk med yrkesfaglig utdanning trengs da det ikke kan erstattes av maskiner)

- Indøk (både økonomi og teknologi i utdanningen, som er svært ettertraktet) 

- Tannlege (alle har tenner og trenger behandling av tenner, så ja) 😅

Ville ikke anbefalt lokfører for fremtiden nei. Har vært, og er veldig bra nå. Men fremover vil vi se store endringer.   Norsk lokomotivmandsforbund, et veldig sterkt fagforbund som står utenfor Jernbaneforbundet har frem forhandlet noen dyre særordninger som gjør at vi ikke har tjangs å konkurrere med utlendingene i fremtiden.  Disse blir for dyre, og vil etterhvert utfaset mer og mer.                                                                                                                                                                      Først og fremst med tanke på privatisering og anbud, dernest fremtidens teknologi.  Mer og mer selvkjørende med fjernstyring om en 15 - 20 år. 

Nei da vil jeg heller satset på politi eller fengselsutdanning, for så å gå over til sikkerhetsbransjen eller forsikring.  Begge de bransjene vil ekspandere mye i fremtiden.  

Anonymkode: e2bc6...615

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær. Vi blir ikke akkurat mindre glade i dyra våre :)

Anonymkode: 21854...67f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatiker, automatiseringsmekaniker og elektriker👍

Anonymkode: 98790...cc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renholdsarbeider.  Fra vasking til søppeltømming.  Tenk deg to uker uten dem.

Anonymkode: b42f6...ce5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke anbefalt lokfører for fremtiden nei. Har vært, og er veldig bra nå. Men fremover vil vi se store endringer.   Norsk lokomotivmandsforbund, et veldig sterkt fagforbund som står utenfor Jernbaneforbundet har frem forhandlet noen dyre særordninger som gjør at vi ikke har tjangs å konkurrere med utlendingene i fremtiden.  Disse blir for dyre, og vil etterhvert utfaset mer og mer.                                                                                                                                                                      Først og fremst med tanke på privatisering og anbud, dernest fremtidens teknologi.  Mer og mer selvkjørende med fjernstyring om en 15 - 20 år. 

Nei da vil jeg heller satset på politi eller fengselsutdanning, for så å gå over til sikkerhetsbransjen eller forsikring.  Begge de bransjene vil ekspandere mye i fremtiden.  

Anonymkode: e2bc6...615

Enig i at lokfører er et dårlig tips, selvkjørende tog er jo allerede en realitet. Men forsikring? Mulig bransjen ekspanderer, det vet jeg ikke noe om, men typ risikoevaluering er jo noe som med nesten 100% sikkerhet vil bli tatt over av robotene.

Men noen må jo bygge disse modellene, så jeg tror det er mye å hente på å gå den veien (også innen forsikring selvsagt), altså med avansert matte, informatikk, programmering, data scientist, cyber security, artificial intelligence, big data osv. Er det en ting vi trenger når verden tas over av roboter, så er det folk som lager og fikser roboter :)

Ellers er det vel mye innen fysisk og psykisk helse som alltid vil være aktuelt, noe innen psykologi, tannlege, lege, ernæringsfysiolog, sosionom eller lignende mer mellommenneskelige greier hvor robotene ikke blir smarte nok i vår levetid til å ta over. Og mye håndverk som kokker, frisører, hudpleie, rørleggere, snekkere osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter. Terroren vil ingen ende ta og det rekrutteres vektere hele tiden.

Anonymkode: 096b1...52d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vekter. Terroren vil ingen ende ta og det rekrutteres vektere hele tiden.

Anonymkode: 096b1...52d

Og kvinner er særlig ettertraktet i dette yrket har jeg hørt. De oppfordres til å søke. 

Anonymkode: 50fc7...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt særlig mye på medisin og psykologi, men da må jeg ta opp fag, det er kjipt :(

Anonymkode: bf6f7...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logoped, spes.ped., vernepleier, elektriker, rørlegger, tømrer, psykolog, medisin, tannlege, jus, matematikk, informatikk og annet IT-relatert. Og selvsagt lærer og sykepleier. 

Medisin er en statusutdanning, men aldri i verden om jeg ville jobbet som lege. Ufattelig mye jobbing, og for mange er det midlertidige kontrakter i årevis før man får fast jobb.

Egentlig tror jeg ikke framtida blir så mye annerledes enn i dag, selv om noen yrker (f.eks. lokfører og lageoppgaver) blir overtatt av roboter. Det vil fortsatt være behov for mennesker, og jeg tror det tar flere tiår før f.eks. alle bussene er selvkjørende. Selvkjørende tog kommer nok tidligere. Og viktigere enn noen gang er nok datasikkerhet og f.eks. stoppe folk som vil få togene til å stoppe eller krasje pga. datainnbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 23.1.2019 den 1.55, AnonymBruker skrev:

Yrkesfag tømrer, snekker, elektriker, mekaniker (går aldri ut på dato, folk med yrkesfaglig utdanning trengs da det ikke kan erstattes av maskiner)

Helt enig. Om ti år er det rift om alle håndverkere i Norge, og er du flink, kan du virkelig gjøre gode penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med sykler å gjøre. Lage dem, fikse dem, bruke dem (folk vil jo ha alt mulig levert om dagen, og alle andre transportmidler er jo så fæle at selv posten snart kommer til å måtte fraktes per sykkel over sjø og land), utstyr osv. Lykke til.

Anonymkode: 24301...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...