Gå til innhold

Babyklærne og babytøyet ble helt stivt etter første vask :( Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo praktisk med tørketrommel når man får barn. Til håndduker og slikt.. jeg vasket babyklær på vanlig måte uten skyllemiddel. Hang de opp til tørk. Når de var tørre, kjørte jeg de 15min eller mindre i trommel. Om man tørker babyklær i tørketrommel fra de er våte krymper de veldig. Samtidig som det gir stor slitasje. Anbefaler kjøp av trommel og vask uten skyllemiddel ❤️

Anonymkode: 8943f...91c

Kommer ann på hvor man kjøper klær. H&M klær krymper bare man ser på dem så der har jeg sluttet å handle. Polarn o pyret, lindex, nameit har tålt mange runder i tørketrommel her. 

Har alltid brukt tøymykner:) 

Anonymkode: f1ba1...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tromler det meste, og det går fint. Kjøper man brukt ulltøy feks, så er det ofte "ferdig krympet", og vil ikke endre fasong noe selv om du tromler. Bruker neutral tøymykner, og tar en ekstra skyllerunde etterpå. Har selv eksem og allergier, men reagerer ikke på den.

Anonymkode: 3a566...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Nimneri said:

Norges Astma og Allergiforbund anbefaler; Blenda Sensitive, Softlan, Neutral og Unik. Dette er jo allergivennlige tøymykner uten parfyme. 

https://www.naaf.no/aktuelt/nyhetsarkiv/hvorfor-anbefale-toymykner/

Ser denne artikkelen er 2 år gammel (oppdatert), men hvis noen mener naaf nå fraråder det totalt, kanskje noen kan linke til den siden. 

Leste du artikkelen selv? De anbefaler ikke tøymykner til folk flest, kun for dem som får hudplager pga hardt tøy. Dvs de med sterk eksem.

Jeg synes det er skikkelig pussig at de fleste er veldig påpasselig med plast og babyer, men når det gjelder tøymykner er det plutselig ikke farlig med kjemikalier rett på kroppen.

Et lite tips, allergi er noe som utvikles. Gjerne ved gjentatt eksponering for allergener. 

Anonymkode: 9abc9...e92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Leste du artikkelen selv? De anbefaler ikke tøymykner til folk flest, kun for dem som får hudplager pga hardt tøy. Dvs de med sterk eksem.

Jeg synes det er skikkelig pussig at de fleste er veldig påpasselig med plast og babyer, men når det gjelder tøymykner er det plutselig ikke farlig med kjemikalier rett på kroppen.

Et lite tips, allergi er noe som utvikles. Gjerne ved gjentatt eksponering for allergener. 

Å skjerme barn for ALT, er vel nettopp grunnen til at det er såpass mye allergi hos barn i dag. Hysteri å ikke kunne bruke mild, sensitiv tøymykner 🙄

Anonymkode: fa4e1...d53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Å skjerme barn for ALT, er vel nettopp grunnen til at det er såpass mye allergi hos barn i dag. Hysteri å ikke kunne bruke mild, sensitiv tøymykner 🙄

Eh, bare nei. Å ha det altfor rent er ikke anbefalt. Også fordi vaskemidler (særlig spray) avgir masse gasser og kjemikalier.

Å utsette barn for kjemiske midler er aldri anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Eh, bare nei. Å ha det altfor rent er ikke anbefalt. Også fordi vaskemidler (særlig spray) avgir masse gasser og kjemikalier.

Å utsette barn for kjemiske midler er aldri anbefalt.

Er bruk av senitiv tøymykner likestilt med å utsette barn for kjemiske midler? 🙄

Barn med sensitiv hud bør bruke tøymykner, i følge NAAF. Dette fordi klærne nettopp blir mykere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg leste artikkelen :) men i bunn og grunn, om man skal bruke tøymykner er det da disse naaf mener man kan bruke, da disse også kan brukes av folk med sart hud? kan du ikke heller vise med en link til der hvor det står at naaf ikke vil man skal bruke tøymykner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...