Gå til innhold

Babyklærne og babytøyet ble helt stivt etter første vask :( Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg begynte å vaske babyklær, helsetepper, håndklær og andre ting men alt ble stivt etter første vask. Brukte helt vanlig nøytral vaskepulver, bør jeg vaske på nytt med tøymykner? Det skal sies at håndklærne våre blir også stivt etter vask, da med Omo vaskepulver, men til oss er ikke så farlig. Har lyst på myke plagg til baby, men kun ulltøyet føltes mykt som før.

Har ikke tørketrommel, tørker på kleshenger på vaskerommet.

Anonymkode: d7a36...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere, jeg begynte å vaske babyklær, helsetepper, håndklær og andre ting men alt ble stivt etter første vask. Brukte helt vanlig nøytral vaskepulver, bør jeg vaske på nytt med tøymykner? Det skal sies at håndklærne våre blir også stivt etter vask, da med Omo vaskepulver, men til oss er ikke så farlig. Har lyst på myke plagg til baby, men kun ulltøyet føltes mykt som før.

Tøymykner, uansett merke, bruker man ikke til spebarn. 

Prøv å vaske en gang til uten bruk av vaskemiddel. Bruk høyeste sentrifugehastighet. Rist tøyet godt før du henger tøyet til tørk. 

Anonymkode: 26f43...dfc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å vaske en gang til uten bruk av vaskemiddel. Bruk høyeste sentrifugehastighet. Rist tøyet godt før du henger tøyet til tørk. 

Joda det kan man, såfremt det ikke foreligger spesielle grunner til å unngå dette. 

Selv har jeg brukt denne til alle mine barn, er til og med bilde av smårolling på den😜

https://kolonial.no/produkter/866-comfort-comfort-sensitive-toymykner/?gclid=Cj0KCQiAm5viBRD4ARIsADGUT25OeNaiQ4o-pHb8nXX83vYcugao_Z4dabYgZsVfHHvcPWUCq7anpLUaAhIJEALw_wcB

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrommel er det eneste som fungerer her 🙈

Anonymkode: a23bc...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Chablis skrev:

Joda det kan man, såfremt det ikke foreligger spesielle grunner til å unngå dette. 

Selv har jeg brukt denne til alle mine barn, er til og med bilde av smårolling på den😜

https://kolonial.no/produkter/866-comfort-comfort-sensitive-toymykner/?gclid=Cj0KCQiAm5viBRD4ARIsADGUT25OeNaiQ4o-pHb8nXX83vYcugao_Z4dabYgZsVfHHvcPWUCq7anpLUaAhIJEALw_wcB

Du velger selvfølgelig selv hva du vil utsette deg og sitt barn for. Men opplyste mennesker vet hva skyllemiddel inneholder og hva skyllemiddel gjør med menneskekroppene. Spebarn er i tillegg langt mer sårbare enn voksne. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du velger selvfølgelig selv hva du vil utsette deg og sitt barn for. Men opplyste mennesker vet hva skyllemiddel inneholder og hva skyllemiddel gjør med menneskekroppene. Spebarn er i tillegg langt mer sårbare enn voksne. 

:fnise:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tørketrommel og bruker ikke skyllemiddel eller strykejern. Syntes ikke stive klær er et problem, de blir gode og myke så fort de brukes. Hvis man rister klærne godt før og etter tørk så hjelper det også :)

Anonymkode: 0d866...26f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chablis skrev:

Astma og allergiforbundet fraråder bruk av tøymykner uansett om de har allergi eller ikke.

Men, om man absolutt skal bruke det så skal det være anbefalt av NAAF. 

Anonymkode: fd40a...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker ikke tøymykner til oss voksne eller den eldste heller, men har da en flaske stående (som sikkert er gått ut på dato, om det går :lol: ). Takk for dette tipset, jeg skal prøve meg på det. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norges Astma og Allergiforbund anbefaler; Blenda Sensitive, Softlan, Neutral og Unik. Dette er jo allergivennlige tøymykner uten parfyme. 

https://www.naaf.no/aktuelt/nyhetsarkiv/hvorfor-anbefale-toymykner/

Ser denne artikkelen er 2 år gammel (oppdatert), men hvis noen mener naaf nå fraråder det totalt, kanskje noen kan linke til den siden. 

Endret av Nimneri
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pittelitt nøytal tøymykner eller en liten klunk edikk kan hjelpe :) Ellers blir jo klærne mykere når man har de på og bruker de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke barnet er allergisk skulle det gå fint ann å bruke tøymykner. Noen varianter er også sensitive.. som betyr allergi vennlig. Det skal mye til for at enn begynner å klø av produktet.. og det er det verste som kan skje. Barnet kan begynne å klø om han ikke tåler det, men får å teste det ut må man jo prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Astma og allergiforbundet fraråder bruk av tøymykner uansett om de har allergi eller ikke.

Men, om man absolutt skal bruke det så skal det være anbefalt av NAAF. 

Anonymkode: fd40a...df2

Begge jeg la ut er vel godkjent av NAAF i følge tidligere link i tråden. 

Dersom babyen reagerer på tøymykner så merker man det fort, og det er i så fall ingen krise. Ungen blir kanskje rød eller irritert i huden, og da bytter man bare. 

Er ikke nødvendig å krisemaksimere liksom. 

Endret av Chablis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neutral tøymykner :):)

Anonymkode: 2295d...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det ny informasjon for meg gitt! 😅 

Ville anbefalt deg å bruke flytende vaskemiddel. Vasket klær i flere år uten tørketrommel og synes det er hakket mer skånsomt for klærne, og gjør det hakket mykere. F.eks. neutral. OG en liten dæsj med parfymefri tøymykner 👍🏼 Det er absolutt ikke skadelig... 

Anonymkode: 1dbef...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo praktisk med tørketrommel når man får barn. Til håndduker og slikt.. jeg vasket babyklær på vanlig måte uten skyllemiddel. Hang de opp til tørk. Når de var tørre, kjørte jeg de 15min eller mindre i trommel. Om man tørker babyklær i tørketrommel fra de er våte krymper de veldig. Samtidig som det gir stor slitasje. Anbefaler kjøp av trommel og vask uten skyllemiddel ❤️

Anonymkode: 8943f...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...