Gå til innhold

Varmekablene på badet blir kun varme nok om det ligger tekstiler på gulvet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I desperasjon på å finne en løsning prøver jeg her inne for å høre om andre har hatt samme utfordring. Jeg har snakket med 3 ulike elektrikere som alle klør seg i hodet når jeg forteller at varmekablene på badet mitt kun varmer skikkelig om det ligger noe på gulvet - det kan virke som om det mister varmen så fort det blir "bart" og at det trenger drahjelp for å holde seg? Kablene er sjekket, og de fungerer så det er ikke her problemet ligger. På sommeren funker de også godt, da trenger de ingen hjelp av tekstiler og gulvet blir skikkelig varmt av seg selv. Men, nå på vinteren står den på 40 grader og er iskald så fort jeg fjerner en haug av tøy som er lagt der for å klare å ha varme 😕 Håper noen her inne har vært borti lignende og kan bidra med gode tips og råd for dette begynner å bli kjedelig

Har byttet termostaten på veggen forresten, ble ingen bedring...

Anonymkode: 58ceb...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette opplever jeg og!!! Klærne er glovarme men gulvet er ikke spesielt varmt. Jeg vet at varmekablene varmer fordi det er varmt på badet (varmere der enn i resten av leiligheten). Jeg tror det har aller mest med å gjøre at tekstiler leder varmen bedre, altså at jeg kjenner varmen som mer intens enn på gulvet.

Men hvis du har den stående på 40 grader og det ikke er varmt på badet når du kommer inn så er det nok noe galt.

Anonymkode: 38b13...760

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er termostatet på veggen inne på badet eller utenfor døra inn til badet?

Anonymkode: b21db...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du rom- eller gulvføler? Det kan være at føleren ikke ligger nært nok for å kjenne temperaturen.

2. Er det i 1 etasje med kabler rett ned på sålen i huset? Da kan det være for dårlig isolert og varmen gå ut i grunnen.

3. Kan du ha tatt av hjulet på termostaten å satt det på plass på feil instilling? (De fleste nye termostater har display, men mange har de med de hjulene på)

Anonymkode: f485a...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen tilfeller har jeg vært borti at de som monterte varmekablene har lagt gulvføler helt inntil selve kabelen. Da vil termostaten slå ut lenge før en har oppnådd den temperaturen en ønsker i gulvet.

En løsning på dette kan være en termostat som måler lufttemperaturen i rommet, eller en gammeldags trinnbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lite watt i kablene. Har samme problem selv. Gulvet mitt er iskaldt på vinteren, men ligger det feks ett håndkle på gulvet så blir det varmt akkurat der. Samtidig er det å ha klær liggende på varmekabler brannfarlig, det blir overoppheting av kabelen.

I gangen la jeg kablene tette og mye mere watt PR kvm. Der er det godt og varmt hele tiden, nesten for varmt. Søkkvåte sko og støvler tørker fra sen kveld til tidlig morgen i gangen.

Hele gulvet på badet må ordnes på nytt og fliser stjeler mye varme selv om det ikke kjennes sånn når du går på det.

Anonymkode: d3012...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...