AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Hei. Kan en være syk fra jobben på grunn av private årsaker? Jeg har fått bryst kreft og vil ikke at de på jobben skal vite det. Jeg skal på røntgen imorgen og vet jeg ikke kommer til å orke å dra på jobben etterpå.. kan jeg da ringe til jobben og si " hei. Jeg blir hjemme fra jobben idag på grunn av private årsaker " eller burde jeg bare si jeg er syk? Anonymkode: 73c00...7d7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Si du er syk. Jeg synest du har en helt legitim grunn for å si det. God bedring Anonymkode: f6db2...32b 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Private årsaker er ikke gyldig fraværsgrunn så du må enten si at du er syk eller at du skal på sykehuset for en undersøkelse. Anonymkode: 2ee2f...d7f 1
Lill3My Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Be om sykmelding eller ta eigenmelding (altså sykedag). Det å få en kreftdiagnose er såpass belastende mentalt at du vil møtes med forståelse, men om du ikke vil fortelle d er kanskje en sykmelding enklere. Og lykke til med alt! Håper du kommer det fort på bena igjen 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 Du kan si du er hjemme pga private årsaker og at du forklarer nærmere senere, regner med st det er en leder du skal ringe til for å melde fravær? Hvis ikke hadde jeg ringt/sendt SMS til leder i kveld og sagt i fra at det gjelder private ting du ikke kan gå inn på akkurat nå -så kan leder melde fra til de andre kollegane dine at du har fravær i morgen. Kanskje du kan bruke en permisjonssøknad for hele dagen i steden? Trenger ikke kalle det sykedag om det er en undersøkelse og du trenger litt tid den dagen. Leder har taushetsplikt hvorfor du har fravær. Anonymkode: 71b83...79a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Tenker du bare på i morgen eller videre i tid? Du blir jo før eller siden nødt til å snakke med lederen din... regner med at du skal ha cellegiftbehandling, operasjon og/eller etterbehandling og det skal godt gjøres å skjule dette bak fravær av private årsaker i tiden som kommer. Selv om jeg vet om kreftpasienter som er i full jobb gjennom hele løpet, tilhører det nok mindretallet. Jeg gikk rett i sykemelding da min diagnose kom, og sa til HR at det var helt i orden å informere mine kolleger. Bare for å unngå masse spekulasjoner og spørsmål. Men leder/HR har taushetsplikt, så hvis du ikke vil at de andre på jobb skal vite hvorfor du er borte, så bør det være helt i orden. Og akkurat i morgen støtter jeg forslaget fra ab ...79a. Permisjon eller undersøkelse / private årsaker du ikke kan gå inn på akkurat nå, og så tar du det videre derfra. I en krisesituasjon må det være lov å være litt utydelig fram til du har samlet deg litt. Lykke til i morgen! Behandlingen er tøff, men ventingen fram til du kommer i gang med behandling er desidert verst. Anonymkode: 385f5...f31 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Forstår ikke hvorfor du tenker du skal ta dette under private årsaker. Du ER syk! Ta ut egenmelding med god samvittighet!! Ingen forklaring trengs før du er klar for det selv! Blir det over flere dager, ville jeg fått meg sykmelding. Men, igjen, detter er ikke tiden for dårlig samvittighet, og hvordan forklare ditt og datt. Du stiller alle krav til å bli sykmeldt. Stor klem, og masse lykke til ❤️ Anonymkode: 20f1b...492 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan si du er hjemme pga private årsaker Private årsaker er ingen fraværsgrunn, så da vil hun normalt bli trukket i lønn. Syke-/egenmelding for sykehusundersøkelse er derimot innafor. Anonymkode: ac446...90a 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Private årsaker er ikke gyldig fraværsgrunn så du må enten si at du er syk eller at du skal på sykehuset for en undersøkelse. Anonymkode: 2ee2f...d7f Hun er jo syk, så hun kan trygt ringe leder og si hun er syk. Så får evt. SM komme etterhvert hvis behov. Anonymkode: 20f1b...492
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 Nei, kreft er ingen fraværsgrunn. Du kan fint jobbe med kreft, det er faktisk bra for deg også. Du går det av deg fortere ved å være i aktivtet. fremfor å ligge i senga. Anonymkode: ebc81...9ba
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kreft er ingen fraværsgrunn. Du kan fint jobbe med kreft, det er faktisk bra for deg også. Du går det av deg fortere ved å være i aktivtet. fremfor å ligge i senga. Anonymkode: ebc81...9ba Jøss så flott da, at man kan "gå av seg" kreft... Anonymkode: 65f3f...d82 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #12 Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kreft er ingen fraværsgrunn. Du kan fint jobbe med kreft, det er faktisk bra for deg også. Du går det av deg fortere ved å være i aktivtet. fremfor å ligge i senga. Anonymkode: ebc81...9ba Herregud, snakk om å være usympatisk og ha lite kunnskap om kreft. Alle kreftpasientene jeg har jobber ikke, og jeg har mange. Anonymkode: 0e994...48a 1
Kanutte Skrevet 22. januar 2019 #13 Skrevet 22. januar 2019 Hos meg måtte du søkt permisjon for en røntgenundersøkelse. Null problem, og jeg spør ikke hvorfor du skal på en undersøkelse.
Neket Skrevet 22. januar 2019 #14 Skrevet 22. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kreft er ingen fraværsgrunn. Du kan fint jobbe med kreft, det er faktisk bra for deg også. Du går det av deg fortere ved å være i aktivtet. fremfor å ligge i senga. Anonymkode: ebc81...9ba Skjønner nå at enkelte klarer å oppholde seg på kvinneguiden og skrive innlegg uten hjerne også... 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #15 Skrevet 22. januar 2019 Ville bare sagt at du er syk, de trenger ikke vite mer akkurat nå. Lykke til! Anonymkode: 9e777...76d 1
Kanutte Skrevet 22. januar 2019 #16 Skrevet 22. januar 2019 3 minutter siden, Kanutte skrev: Hos meg måtte du søkt permisjon for en røntgenundersøkelse. Null problem, og jeg spør ikke hvorfor du skal på en undersøkelse. Men absolutt en gyldig fraværsgrunn (bare for å presisere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå