AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Del Skrevet 22. januar 2019 Får en sjelden gang i blant ''cravings'' etter smørgrøt. Grøten som vekker gamle, gode barndomsminner. Til min store forargelse greier jeg ikke å få til den samme smaken, som den hadde den gang. ( Ja, jeg vet at smaksansene kan endre seg over tid ). Har nå prøvd utallige ulike oppskrifter, de er jo alle like i den grad at det skal være mel, smør, melk og salt, men det har vært ulike variasjoner i mengde, koketid og fremgangsmåte. Nå er det veldig vanskelig å skulle forklare hvordan ''bestemors grøt'' smakte, men de jeg har lagd smaker veldig som HVIT SAUS ( og ja da, jegvet at det er nøyaktig samme ingredienser ) og gamle barndomsminner drukner i assosisjoner om fiskeboller. Grøten smakte mere.... grøt?! Rømmegrøt uten rømme. Og den var gulere i fargen. Sikkert en av tidenes dummeste tråder her inne, men help? 😅 Anonymkode: 65664...1b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
282_NaughtySpark Skrevet 22. januar 2019 #2 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Høres ut som det vi kalte "fløyelsgrøt" når jeg var liten, og det er så enkelt som du sier, en god klatt smør, hvetemel, og spe på med melk til ønsket tykkelse, så la den boble litt for å tykne mer og få bort den litt "rå" melsmaken, og en klype salt også selvfølgelig. Jeg bruker gult sukker oppå, men også en teskje i selve grøten noen ganger også, gir litt smak og aroma. Bruker sjelden oppskrift.. Edit: Forresten, smaker grøten mest som hvit saus så har oppskriftene du har prøvd kanskje for lite både smør og mel..? Endret 22. januar 2019 av 282_NaughtySpark Tillegg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Del Skrevet 22. januar 2019 Ta buss 107 i ca 24 min ifølge bussruten og gå inn i 2. etajse i den første blokken du ser. Mamma må lage, jeg har prøvd å får det ikke til *følger Alt jeg lager av bunnen av med mel, smaker mel. Anonymkode: d4b80...c25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
282_NaughtySpark Skrevet 22. januar 2019 #4 Del Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ta buss 107 i ca 24 min ifølge bussruten og gå inn i 2. etajse i den første blokken du ser. Mamma må lage, jeg har prøvd å får det ikke til *følger Alt jeg lager av bunnen av med mel, smaker mel. Anonymkode: d4b80...c25 Koketid. Har alltid lært at melbaserte sauser, og grøt, må få litt tid på seg til å koke, ikke fosskoke, men boble forsiktig en god stund, for at det ikke skal smake mel. Time and love, he he.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Del Skrevet 22. januar 2019 Du maa sannsynligvis bruke meierismoer og helmelk hvis du skal lage noe som smaker likt som det bestemor lagde. Anonymkode: d4f0e...667 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Del Skrevet 22. januar 2019 Denne grøten eeelsker jeg! Men blir mobba for det Er visst ikke kulinarisk nok... Lag den som en hvit saus, med litt mindre melk. Rør ca 2 spiseskjeer smør og 2 spiseskjeer mel først. Deretter sper du på melk litt og litt. La det koke opp bittelitt for hver gang. Er superenkelt! Visp hele tiden! Se evt oppskrift på hvit saus eller bechamel saus(står ofte på baksiden av makaroni-pakka). Hilsen blondina fra Indre Enfold Anonymkode: 6aa95...cc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Del Skrevet 22. januar 2019 Og: bruker meierismør og lettmelk. Anonymkode: 6aa95...cc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Del Skrevet 22. januar 2019 15 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Høres ut som det vi kalte "fløyelsgrøt" når jeg var liten, og det er så enkelt som du sier, en god klatt smør, hvetemel, og spe på med melk til ønsket tykkelse, så la den boble litt for å tykne mer og få bort den litt "rå" melsmaken, og en klype salt også selvfølgelig. Jeg bruker gult sukker oppå, men også en teskje i selve grøten noen ganger også, gir litt smak og aroma. Bruker sjelden oppskrift.. Edit: Forresten, smaker grøten mest som hvit saus så har oppskriftene du har prøvd kanskje for lite både smør og mel..? Ja, det er mange som kaller den fløyelsgrøt. Har prøvd med slumpemetoden også, der jeg har hatt i en god del smør og mel. Merket nå sist at det muligens kan være saltbalansen som er utslagsgivende for den smaken jeg ikke greier å få helt til 🤪 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta buss 107 i ca 24 min ifølge bussruten og gå inn i 2. etajse i den første blokken du ser. Mamma må lage, jeg har prøvd å får det ikke til *følger Alt jeg lager av bunnen av med mel, smaker mel. Anonymkode: d4b80...c25 Føler med deg 😐 8 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Koketid. Har alltid lært at melbaserte sauser, og grøt, må få litt tid på seg til å koke, ikke fosskoke, men boble forsiktig en god stund, for at det ikke skal smake mel. Time and love, he he.. Som oftest står det at grøten skal småkoke i 5-10 min, men det er kanskje altfor kort tid? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du maa sannsynligvis bruke meierismoer og helmelk hvis du skal lage noe som smaker likt som det bestemor lagde. Anonymkode: d4f0e...667 Bruker meierismør, men må kanskje bytte ut lettmelka da 😅 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne grøten eeelsker jeg! Men blir mobba for det Er visst ikke kulinarisk nok... Lag den som en hvit saus, med litt mindre melk. Rør ca 2 spiseskjeer smør og 2 spiseskjeer mel først. Deretter sper du på melk litt og litt. La det koke opp bittelitt for hver gang. Er superenkelt! Visp hele tiden! Se evt oppskrift på hvit saus eller bechamel saus(står ofte på baksiden av makaroni-pakka). Hilsen blondina fra Indre Enfold Anonymkode: 6aa95...cc5 Jeg vil mye heller ha den, enn rømmegrøt, det er visstnok heller ikke helt innafor 🤨 Vet hvordan man lager hvit saus, problemet er at grøten min IKKE skal smake hvit saus, men grøt 😝 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og: bruker meierismør og lettmelk. Anonymkode: 6aa95...cc5 #metoo Takk for alle svar! Anonymkode: 65664...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
282_NaughtySpark Skrevet 22. januar 2019 #9 Del Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bruker meierismør, men må kanskje bytte ut lettmelka da 😅 Anonymkode: 65664...1b1 Smør og melk utfyller hverandre, så lenge du bruker ordentlig smør, så kan du bruke skumma, lett eller hel melk, smøret er jo bare fjernet i større eller mindre grad :) Altså, tilpass smørmengden noe i forhold til hva slags melk du bruker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 22. januar 2019 #10 Del Skrevet 22. januar 2019 Fløyelsgraut og smørgraut er to ulike ting i Telemark. Smørgraut er tradisjonell festmat! Den er så vidt jeg vet vanligvis kokt på byggmel og meierismør (som må være det som selges under navnet Kviteseidsmør, evt. annet som er kinna av rømme. Den syrlige smaken er nødvendig). Drøyt halvt om halvt med smør og mel, grauten må være så feit at smøret skiller seg ut i gryta. Kokes i mange timer, til fargen blir litt brunaktig. Grauten er stiv i konsistens (glir ikke ut i tallerken). Serveres med sukker og kanel (og smør, som er med). Var dette litt kjent for noen andre, så er det flott om du har rettinger eller tillegg. Jeg er langt fra noen kokk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
282_NaughtySpark Skrevet 22. januar 2019 #11 Del Skrevet 22. januar 2019 13 minutter siden, Vox_populi said: (som må være det som selges under navnet Kviteseidsmør, evt. annet som er kinna av rømme. Den syrlige smaken er nødvendig). Kviteseidsmør er også litt saltere enn vanlig meierismør, noe som ofte gjør det til en vinner på smak 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yng Plyng Skrevet 22. januar 2019 #12 Del Skrevet 22. januar 2019 Når grøten er ferdig kokt må du røre inn en skje meierismør og en skje sukker. Det er trikset til min bestemor hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Del Skrevet 23. januar 2019 14 timer siden, Vox_populi skrev: Fløyelsgraut og smørgraut er to ulike ting i Telemark. Smørgraut er tradisjonell festmat! Den er så vidt jeg vet vanligvis kokt på byggmel og meierismør (som må være det som selges under navnet Kviteseidsmør, evt. annet som er kinna av rømme. Den syrlige smaken er nødvendig). Drøyt halvt om halvt med smør og mel, grauten må være så feit at smøret skiller seg ut i gryta. Kokes i mange timer, til fargen blir litt brunaktig. Grauten er stiv i konsistens (glir ikke ut i tallerken). Serveres med sukker og kanel (og smør, som er med). Var dette litt kjent for noen andre, så er det flott om du har rettinger eller tillegg. Jeg er langt fra noen kokk! Jeg er fra Trøndelag og der ble smørgrøt laget med hvetemel, så det er sikkert ulike tradisjoner rundt omkring. På oppskrifter jeg har funnet på nett står det ofte begge navn. Kokes i mange timer?! Hau.... Da får noen andre lage 😅 14 timer siden, Yng Plyng skrev: Når grøten er ferdig kokt må du røre inn en skje meierismør og en skje sukker. Det er trikset til min bestemor hvertfall. Har prøvd med metoden der smør røres inn til slutt, men det funka heller ikke. Tror nok jeg må la grøten koke lenger, for å bli kvitt den dominerende melsmaken + at jeg må finne riktig saltmengde. Anonymkode: 65664...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yng Plyng Skrevet 23. januar 2019 #14 Del Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Trøndelag og der ble smørgrøt laget med hvetemel, så det er sikkert ulike tradisjoner rundt omkring. På oppskrifter jeg har funnet på nett står det ofte begge navn. Kokes i mange timer?! Hau.... Da får noen andre lage 😅 Har prøvd med metoden der smør røres inn til slutt, men det funka heller ikke. Tror nok jeg må la grøten koke lenger, for å bli kvitt den dominerende melsmaken + at jeg må finne riktig saltmengde. Anonymkode: 65664...1b1 Men rørte du inn sukker? Vis ikke er det jo bare hvitsaus du spiser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg lager fløyelsgrøt på slump, men den består i smør, mel og melk. Det viktigste er å røre godt nok så grøten blir som fløyel og tilsette en klype salt helt på slutten så grøten ikke blir seig. Vil man ha litt blankere grøt så kan man også tilsette bittelitt smør på slutten. Anonymkode: 3b646...186 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Del Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, Yng Plyng skrev: Men rørte du inn sukker? Vis ikke er det jo bare hvitsaus du spiser.. Rører inn sukker og strør over kanel før den spises. Anonymkode: 65664...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yng Plyng Skrevet 23. januar 2019 #17 Del Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rører inn sukker og strør over kanel før den spises. Anonymkode: 65664...1b1 Det blir jo ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #18 Del Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Yng Plyng skrev: Det blir jo ikke det samme. Får prøve neste gang. Anonymkode: 65664...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå