Gå til innhold

Dere som ansetter, hvor opptatt er dere av utseende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at om man møter opp til et jobbintervju i joggebukse og et kråkereir på hode så gir det feil inntrykk, men om man møter opp til et intervju ny stelt og i profesjonelt antrekk, men ser middelmådig ut eller er litt stygg, hva har det å si for dere? Om dere står mellom to personer, hadde dere valgt den peneste?

Litt om min erfaring: De individuelle jobbintervjuene jeg har vært på kan jeg ikke vite så mye om, men når jeg har vært på gruppeintervju så har jeg hatt de rette tingene på CVen, svart godt på spørsmålene, vært engasjert, formell, men trivelig. Jeg har vært kledd i passende antrekk og hatt gode referanser. Dessverre har jeg et middels til kjipt ansikt og er lubben, men ikke overvektig. Da har jeg flere ganger blitt sittende ved siden av utrolig vakre jenter, men som har feilet helt i intervjuet. Eksempelvis: Modellpent ansikt, blond og tynn jente som møter opp ti minutter for seint med kjøpekaffe i hånden, bokstavelig talt sagt hun bare vil ha jobben midlertidig til hun finner noe bedre, er overhodet ikke proaktiv (Selgerjobb!) og svarer bare kort når hun blir spurt om noe. Har litt erfaring, men ikke mye og hele henne virker det ikke som vil ha jobben. Jeg får den ikke, men jeg ser to av de pene fra intervjuet være i kassen noen uker seinere. Vært flere slike hendelser, og jeg ser alltid at det er de peneste som er der. Selv når jeg har merket at «oi denne Person A er enda mer kvalifisert enn meg», så har ikke Person A fått det, men Person B som kommer på sisteplass i mine øyne, men ser ut som et glansbilde. Føler ikke det kan være noe jeg bare innbiller meg.

Anonymkode: 726b7...731

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke er pen nok for en jobb..

Anonymkode: 0f78d...858

• Liker 3
Skrevet

I akkurat salgs og butikkjobber tror jeg nok dessverre det er mange som blir diskriminert pga. utseendet ja.

Anonymkode: 1d1ec...e28

• Liker 22
Skrevet

Jeg tror nok absolutt det forekommer ja. En tidligere sjef fortalte meg en gang på julebord at «Det beste salgstrikset er ofte å ha pene jenter bak kassen, da kommer gjerne mannfolka inn igjen»

Glad jeg ikke jobber der lengre. 

Anonymkode: 0e357...b2d

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Flere ganger. 

Anonymkode: 88c0a...505

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Flere ganger. 

Altså, hva hvilke steder er det dere har søkt jobb egentlig?? Kjekt å vite da slike drittsteder fortjener rakt ut boikott i mine øyne. 

Anonymkode: 26996...166

• Liker 35
Skrevet

Jeg foretrekker de som ser normale ut. Men det er det som kommer ut av munnen deres som er det viktigste.

Anonymkode: d87f8...4c0

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt på dette flere ganger der jeg føler at jeg har blitt utkonkurrert av noen som er penere, men langt mindre kvalifisert. 
I noen butikker og kafeer ser de som er ansatt helt like ut også. F.eks alle TGR i området har vakre blonde tynne jenter på max 20 år, ser nesten ut som om ansetter har en «type». På Bit er det kun en gjeng med pene jenter som ser så like ut at jeg har trodd det har vært samme person noen ganger. Skal man først se variasjon blant selgerene så er det for det meste matbutikker føler jeg

* Ikke at jeg ikke tror pene folk kan være kvalifiserte altså. Er bare noe jeg har lagt merke til.
Føler også det er sjeldent gutter/menn i salgsyrkene

Endret av Pepsimarx
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok absolutt det forekommer ja. En tidligere sjef fortalte meg en gang på julebord at «Det beste salgstrikset er ofte å ha pene jenter bak kassen, da kommer gjerne mannfolka inn igjen»

Glad jeg ikke jobber der lengre. 

Anonymkode: 0e357...b2d

😮Har vi jobbet på samme sted? Eller er det bare utbredt mange griser som er butikksjefer? Har fått nøyaktig samme kommentar fra en tidligere sjef.

Anonymkode: 5da22...0f7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, hva hvilke steder er det dere har søkt jobb egentlig?? Kjekt å vite da slike drittsteder fortjener rakt ut boikott i mine øyne. 

Ja er enig der, er en fryktelig ting å gjøre

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om utseende så lenge man er velstelt og ikke for fjollete. Har dog aldri opplevd sistnevnte på intervju i min bransje. 

Anonymkode: c7d68...b64

• Liker 2
Skrevet

Parfymeri.

Skrevet

Ikke opptatt av utseende i mitt fagfelt. Mer viktig at de kan jobben og har noe mellom ørene.

Anonymkode: e8497...d8f

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Flere ganger. 

Parfymeri.

Er det virkelig lov? Det er nok mange som blir diskrimminert pga utseende, men ofte er det vanskelig å bevise. Men at arbeidsgiver faktisk sier det rett ut?!? 

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Flere ganger. 

Tja, er man modell eller frontfigur for produkter så vil jo sjefen at du ser bra ut. Sjefen skal tjene penger. 

Selv er jeg overvektig og forventer derfor ikke en jobb i resepsjonen på treningssenter. 

Selv om det er kjipt så er fakta at utseendet selger, når man selger så selger man ikke bare et produkt men også en fantasi, drøm og en ide. Hat det så mye dere vil men det er fortsatt fakta. 

Anonymkode: 7cd92...f84

• Liker 5
Skrevet

Da jeg ble ansatt på bakeri i min ungdom fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte bli tykk av å jobbe der, for de ansatte bare tynne mennesker og det at jeg var tynn var en del av grunnen til at de valgte å ansette meg😬

Anonymkode: 9e572...4cf

• Liker 6
Skrevet

Jeg har valgt å ikke ansette pga utseendet og hvordan personen valgte å presentere seg selv. På intervju så selger man hele seg, ikke bare CV. I mitt tilfelle var det da en person som var kledd svært sexy med cleavage til navlen og nok sminke til en hel dramaklubb. Jeg tror vedkommende forventet å komme til en mann siden det var en mann som ringte henne for intervju.. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, er man modell eller frontfigur for produkter så vil jo sjefen at du ser bra ut. Sjefen skal tjene penger. 

Selv er jeg overvektig og forventer derfor ikke en jobb i resepsjonen på treningssenter. 

Selv om det er kjipt så er fakta at utseendet selger, når man selger så selger man ikke bare et produkt men også en fantasi, drøm og en ide. Hat det så mye dere vil men det er fortsatt fakta. 

Treningssenter sier kanskje seg selv fordi det bør se ut som om man deltar i jobben, så man bør se veltrent ut. På samme måte som at en frisør ikke bør se stygg ut på håret.
Men at det er ok med trynefaktor generelt sett i salgsyrket synes jeg er dumt, man skal selge kjøkkenutstyr så burde man jo ikke måtte se ut som en supermodell, men heller vite hvilke kokkekniver som er best, eller om man jobber i en bokhandel så bør man være glad i å lese slik at man kan komme med anbefalninger til kunder når de spørre etter gavetips. 

• Liker 4
Skrevet

Kommer helt an på yrke. I mitt yrke er det andre kvaliteter enn utseende som teller.

Anonymkode: 29c56...9e0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ble ansatt på bakeri i min ungdom fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte bli tykk av å jobbe der, for de ansatte bare tynne mennesker og det at jeg var tynn var en del av grunnen til at de valgte å ansette meg😬

Anonymkode: 9e572...4cf

Det er jo helt krise å si til noen! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...