AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Jeg er lesbisk, så for meg er mann helt ute av bildet. Jeg har et ønske om å bli mor, men ikke helt enda. Jeg har nå jobb hvor jeg tjener over 500K i året, så jeg tenkte å jobbe litt og spare en del penger. Det hadde vært fint om jeg fant den store kjærligheten, men jeg er ikke så veldig heldig når det kommer til å finne partner. Jeg tenke at hvis jeg fremdeles ikke har partner når jeg er 32-33 så vil jeg bli gravid på egenhånd (Danmark med mindre Norge har endret loven). Er det for tidlig? Min mor mener at jeg ikke bør vente så alt for lenge med å bli gravid, men samtidig vet jeg at hvis jeg har barn er kanskje sjansen for å få meg partner enda mindre. Folk leter vel ofte etter single? Jeg vet jeg gjør det, så jeg er ikke bedre selv. Jeg ønsker bare ett barn med det første. Jeg er åpen for fler, men til å begynne med, hvis jeg er alene, holder det med å fokusere på ett barn. Jeg vet også at jeg må ha økonomien i orden først. Anonymkode: 3e8ba...77d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Om du ønsker flere enn et barn, er det lurt å starte i grei tid før 35, tenker jeg. 😊 Anonymkode: a0ec9...711 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Jeg var selv nesten 33 da jeg fikk barnet mitt, så for meg er det en passende alder. Men skal du ha en til etter det, så har du ikke all verdens tid. Vet ikke om du har lest det, men kvinner er sterile ca 10 år før de kommer i overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var derfor allerede steril da jeg prøvde å få barn nr to i en alder av 37-38. Det ble aldri noe barn nr to, men det er forsåvidt greit for min del. Bare så du er obs på det, at man aldri vet hvor lenge man er fertil, hvis man er blant de som kommer tidligere i overgangsalderen. Nå er ikke jeg lesbisk da, men kvinner generelt er vel litt mer åpne for en partner med barn, enn hva menn er? Menn er ofte ikke så opptatte av barn, er mitt inntrykk, selv om unntak finnes. Anonymkode: bfe5c...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Tenker at det er enn prosess, så kanskje start litt etter 30? Så er du klar omkring 31-32? Men spørs jo hvor mange du skal ha Anonymkode: 6e70a...493
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 Ikke vent lenge. Du kan måle eggreservene dine hos legen. Mange 30 åringer har lite egg, se at du ikke er en av dem. Anonymkode: 4c3af...e1f 2
Palme Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Synes ikke 32-33 er for tidlig, om du er klar for det. Nå vet jeg ikke hvordan det er i lesbiske miljø med barn fra før, men jo eldre man blir, jo større er sjansen for at en fremtidig partner har barn fra før. Og om du får en alene, kan dere kanskje få søsken sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, Palme skrev: Synes ikke 32-33 er for tidlig, om du er klar for det. Nå vet jeg ikke hvordan det er i lesbiske miljø med barn fra før, men jo eldre man blir, jo større er sjansen for at en fremtidig partner har barn fra før. Og om du får en alene, kan dere kanskje få søsken sammen? Det er en lløsning. Altså hvis jeg finner noen som vil ha barn, så kan vi bruke samme donor. Det vil alltid være en som ikke er biologisk mor, men det funker uansett. Anonymkode: 3e8ba...77d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Takk for svar, alle sammen. Min mor kom i overgangsalderen da hun bar 47 tror jeg, så det kan nok stemme at jeg ikke har så veldig lang tid. Jeg blir 30 i 2020, så jeg troe jeg har tid enda. Håper i alle fall at jeg er fertil. Men er ikke i en situasjon nå hvor jeg kan få barn. Har nettopp begynt i ny jobb, så økonomien er ikke helt på plass. Anonymkode: 3e8ba...77d
Palme Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Du kan sjekke eggene dine må og få en viss peiling på hvilken tilstand de er i og få liten feeling på hvor god tid du har. Men tidlig 30 årene er ikke for sent å få barn hvertfall
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 9 minutter siden, Palme skrev: Du kan sjekke eggene dine må og få en viss peiling på hvilken tilstand de er i og få liten feeling på hvor god tid du har. Men tidlig 30 årene er ikke for sent å få barn hvertfall Takk. Ja, jeg kan gjøre det. Men hvis det er genetisk virker det som om det går bra. Min mor fikk min lillebror da hun var 33 år, men det kan jo være at jeg ikke er like fertil. Men da er det bare å sjekke eggene mine da, så finner jeg ut av det. Anonymkode: 3e8ba...77d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 Er du sikker på at en eventuell fremtidig partner vil syntes det er negativt om du har barn fra før? Dette barnet vil jo ikke ha en far, så dersom forholdet varer så vil jo denne personen kunne hoppe inn som medmor dersom hun ønsker det. Nå er jeg heterofil, men for min del (da jeg var yngre og singel) var det ikke at partneren min hadde barn som var problemet, det var mødrene til disse barna og småsjalusi fordi de alltid måtte være en del av partnerens liv som var utfordringen. Alt måtte sjekkes og planlegges med mor osv. Barna i seg selv var kule! Anonymkode: 86a92...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Min erfaring fra miljøet (jeg er gift med en kvinne), er at mange skeive lever singellivet lenge, selv om de har partner. Dvs festing og venner i fokus. Mange har gode jobber og god lønn, og livet foregår på byen (iaf da vi bodde i Oslo...). Så, når de fleste nærmet seg 40 og det første paret ble gravide, poppet det ene paret etter det andre opp, med stor mage og stjerner i øynene. Jeg tror mange i det skeive miljøet forventer å finne en uten barn når de er på leting, særlig "før 40". Erfaringsmessig har venninner med barn fått flere avvisninger når barna blir nevnt. Disse har da barn med en eks, så det er en "sjalu medmor" inne i bildet her. Det blir jo annerledes for deg. Men flere single skeive jeg kjenner ønsker fremdeles å leve singellivet til de "er 40," selv om de finner seg noen. Et liv med barn er ikke forenlig med det. Nå kjenner jeg flest i Oslo, og det er gjerne litt annerledes for de "på bygda". De som flytter hjem/vekk fra Oslo er gjerne klar for familielivet. Det er en prosess å bli gravid ved hjelp av donor, mange tanker og følelser rundt det. Jeg kjente veldig på det med å ikke vite hvem "faren" var. Ikke vite noe om utseende, personlighet, alt man gjerne ønsker å vite om den man får barn med. Det er unektelig biologi å få barn, samme hvor mye man sier at barnet "har ingen far". For meg var det også vanskelig at min kone ble gravid uten at jeg var delaktig på noen måte. Litt vanskelig å forklare, men ingen ting av barnet var "mitt". Dette ble kanskje forsterket av at alle gratulerte min kone, men ikke meg. Vi mistet, og jeg ble ikke gravid, selv om jeg er yngre. Til slutt valgte vi å avbryte forsøkene, og det er jeg egentlig veldig glad for i dag. Vi er begge fornøyde med tilværelsen som barnløse. Par jeg snakket mye med i denne prosessen, hvor begge har født, med samme donor, sier at det er noe eget ved deres egenfødte, selv om man er like mye mor til begge to. Det, sammen med min egen opplevelse, forteller hvor mye biologi betyr, for meg. Det var jeg ikke forberedt på. Anonymkode: a1d86...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Selv om du kun tenker et barn nå, så kan du få lyst på fler! Jeg utsatte til jeg var 37 år og angrer på at jeg ikke reiste til Danmark før. Jeg trodde også jeg bare ønsket et barn, men etter nr 1 kom følte jeg raskt at denne familien trenger en babyklump til. Jeg føler nå stress for å rekke nr to siden jeg snart er 40. Så jeg vil si max 32 før du settet igang, da slipper du stresset hvis du vil ha nr 2. Anonymkode: 7af5b...f56
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 når du er 32-33 har du fortsatt mange gode år igjen av livet ditt og mange år igjen å kunne bli mor på og finne en kjæreste på. Jeg ville ventet med å bli gravid på alene til jeg er minst 36-37 kanskje 39, vil du ha flere kan du få to på rappen , man er ikke for gammel for å få barn når man er 42 f eks Anonymkode: 13174...b68 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: når du er 32-33 har du fortsatt mange gode år igjen av livet ditt og mange år igjen å kunne bli mor på og finne en kjæreste på. Jeg ville ventet med å bli gravid på alene til jeg er minst 36-37 kanskje 39, vil du ha flere kan du få to på rappen , man er ikke for gammel for å få barn når man er 42 f eks Anonymkode: 13174...b68 De fleste blir ikke gravid når de er 42. Gjennomsnittlig overgangsalder i Norge er 51 år, ti år før er man som regel steril. Dvs de fleste er sterile når de er 41. Ts sin mor kom i overgangsalder som 46 åring, da er det store muligheter at det ikke vil gå for Ts etter 35 års alder. Hva er det folk ikke forstår med fertilitet og alder? Fertiliteten synker ved 30 års alder, fra 35 års alder synker den meget bratt. Å råde noen som vil ha barn til å vente til etter 35 er idioti. Anonymkode: e432e...abd 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Du er rundt 29 nå. Du har fortsatt god tid. Kjenner knapt noen som hadde fått barn da vi var 29. Bruk et par år på å tenke deg om, og hvem vet hva som har skjedd innen den tida har gått. Anonymkode: 9d993...19e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lesbisk, så for meg er mann helt ute av bildet. Jeg har et ønske om å bli mor, men ikke helt enda. Jeg har nå jobb hvor jeg tjener over 500K i året, så jeg tenkte å jobbe litt og spare en del penger. Det hadde vært fint om jeg fant den store kjærligheten, men jeg er ikke så veldig heldig når det kommer til å finne partner. Jeg tenke at hvis jeg fremdeles ikke har partner når jeg er 32-33 så vil jeg bli gravid på egenhånd (Danmark med mindre Norge har endret loven). Er det for tidlig? Min mor mener at jeg ikke bør vente så alt for lenge med å bli gravid, men samtidig vet jeg at hvis jeg har barn er kanskje sjansen for å få meg partner enda mindre. Folk leter vel ofte etter single? Jeg vet jeg gjør det, så jeg er ikke bedre selv. Jeg ønsker bare ett barn med det første. Jeg er åpen for fler, men til å begynne med, hvis jeg er alene, holder det med å fokusere på ett barn. Jeg vet også at jeg må ha økonomien i orden først. Anonymkode: 3e8ba...77d Er det sånn på det lesbiske kjekkemarkedet også. En venninne av meg ( som er lesbisk) mente mange lesber (som selv ønsker barn) syntes det er helt OK å date en dame med barn, dere trenger jo uansett hjelp for å bli gravide, og så lenge du ikke har en eks du deler barna med så Jan det jo bli den perfekte familie. Anonymkode: 2d6b1...023 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå