AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Vi har vært sammen i noen år nå men det er noe som skurrer. Han tenker selv også at han kan være narsissist. Han er stort sett veldig velfungerende men når det kommer til samlivet og intimitet ser han ikke poenget i en del ting, noe jeg kjenner begynner å tære på meg.. Vi har ganske greit kommunikasjon så jeg har tro på at vi kan klare å finne en måte å forbli sammen på, om han så må få profesjonell hjelp. Men må innrømme jeg er fortsatt litt usikker på om han faktisk ønsker å forandre seg.. Er det noen som har erfaringer de vil dele? Finnes det suksess historier? Anonymkode: 63c4f...c72 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Han lurer selv på om han er narsissist? En regel er at de som seriøst lurer på det, er det ikke. Det er stor forskjell å ha diagnosen, og det å ha narsissistiske trekk. Jeg var sammen med en narsissist og jeg kom knapt ut av det med livet i behold. Han mishandlet meg hardt fysisk og psykisk, og jeg brukte mye tid i terapi for å komme meg på bena. Det å ikke ha interessen av seksuell intimitet og nærhet er bare et symptom, du må jo fortelle mer for at noen som helst her skal ha en formening. Anonymkode: 3556e...612 13
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Er du sikker på at det er narsissisme du tenker på? Det må være utrolig sjelden at en narsissist tror at han/hun selv er det eller innrømmer det. Som regel er kjennetegnene at de gjør seg selv til offer for alt, at de forhøyer seg selv (skryter mye osv) og at de often spiller på andres følelser til fordel for seg selv. For eksempel får partneren til å få dårlig samvittighet for bagateller og ting som han/hun kanskje har skylden for selv. Rett og slett utspekulerte. Og suksesshistoriene er stort sett de der man har klart å komme seg unna. Intimitet kan selvsagt være en del av det, men det kan også være tegn på mye annet. Anonymkode: 83eac...25f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Fra samtaler vi har hatt så har han vært innom narsissisme eller ren egoisme. Jeg tenkte kanskje det var forskjellige grader for narsissisme, men da heter det kanskje bare trekk? Det er selvsagt litt mer sammensatt enn jeg klarer å forklare her men det bunner i at hvis det ikke gagner ham så ser han ikke poenget. Og ser da heller ikke poenget i å prøve fordi han er fornøyd der han er. Det gjelder egentlig alle områder.. Anonymkode: 63c4f...c72
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 Egosime kan man jobbe med. Alle er vel til en viss grad egoistiske. Og ja, en person kan ha narsissistiske trekk som er til å leve med, men det er nok viktig at det ikke får utvikle seg. Jeg har selv vært i et forhold med en narsissist og det er ikke noe å spøke med. En narsissist er ofte velig sjarmerende og fremstår ofte som følsom. De spiller gjerne på andre personers empati ved å fortelle om alt det forferdelige de har opplevd (mye er ofte overdrevet) for å så skryte av seg selv og den fantastiske personen de har blitt til tross for dette (også overdrevet). De an også være veldig intime og ha stor seksuell appetitt. Til slutt ender du med å vie livet ditt til å hjelpe ham/henne med å bygge opp sitt eget selvbilde. Ofte ved at ditt eget blir tilintetgjort. Dette ser gjerne samtidig som de bruker din familie og dine venner som spillebrikker ved å spille offer-spillet på dem, mens de gjerne trykker deg ned. Å komme seg ut kan bli et lite helvete det også.... særlig om denne personen har fått "dine" over på sin side. Se etter konkrete tegn. Det ligger mye informason på nettet. Om han innrømmer/frykter at han kan være narsissist, så er det et godt tegn, men kanskje heller et tegn på at han IKKE er det Anonymkode: 83eac...25f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Takk for svar Det føles litt bedre nå. Jeg har vært i et dårlig forhold tidligere så prøver så godt jeg kan å fokusere på meg mens andre må ta ansvar for seg selv. Men kjenner det er tungt å ikke ha den intimiteten jeg kanskje trenger. Anonymkode: 63c4f...c72
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi har vært sammen i noen år nå men det er noe som skurrer. Han tenker selv også at han kan være narsissist. Han er stort sett veldig velfungerende men når det kommer til samlivet og intimitet ser han ikke poenget i en del ting, noe jeg kjenner begynner å tære på meg.. Vi har ganske greit kommunikasjon så jeg har tro på at vi kan klare å finne en måte å forbli sammen på, om han så må få profesjonell hjelp. Men må innrømme jeg er fortsatt litt usikker på om han faktisk ønsker å forandre seg.. Er det noen som har erfaringer de vil dele? Finnes det suksess historier? Anonymkode: 63c4f...c72 Jeg har kun dårlig erfaring fra mitt forhold med en narcissist. Han holdt på å ødelegge meg. Håper du ikke bor i Bergen område. De aller fleste forhold med slike mennesker går dårlig. Løp! Anonymkode: 0b10d...cad 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Har han slike trekk: https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse I tillegg disse (systematisk): - Projisering av egen forstyrret personlighet over på deg og forsøk på stjeling av din identitet (rollebytte) - projisering av skyld og ansvar over på deg/andre - idealiserer, devaluerer deg, andre og de fleste ting i livet - har hatt overlappende forhold før deg (finner ny partner før nåværende er avsluttet- med drama som gir såkalt, for dem, livsnødvendig narsissistisk forsyning) - triangulerer - tåkelegger/gaslighter - snakker nedsettende om ekser/andre/de som kritiserer han- uansett om det er konstruktiv kritikk og skryter tilsvarende uhemmet av de han ser opp til (og misunner) og vil assosieres med (idealisering og devaluering) - uforholdsmessig selvskryt - bedriver «ordsalat» som del av manipulasjonen (et kommunikasjonsmareritt med mange ord og lite innhold) - «shopper» ulike personligheter/meninger/holdninger grunnet mangel på et eget selv - rastløshet/ mange prosjekter samtidig/stadige skifter - «groomet» deg og satte deg på pidestall i starten, fikk deg til å føle deg som helt unik/ idealiserte deres forhold (idealiseringsfasen), og senere vekselsvis med devaluering - patologisk løgner - sykelig sjalu/kontrollerende - særdeles krenkbar - seksuelt grenseutprøvende - rotete/møkkete - silent treatment og gohsting ved krenkelse el konflikt, med vilkår om endring hos deg, ikke han ved videre kontakt - setter deg i pinlige situasjoner blant andre mennesker; eksempelvis diskuterer og pirker med kelner på restaurant - beskylder deg for utroskap, løgn, dårlig moral mm.når det i virkeligheten er han som er slik(jf.projeksjonen, manipulasjonen, ansvarsfraskrivelsen mm.) - kan være svært intens og du føler deg spist opp, og kald hvis han føler seg krenket - dramatiserende, enten åpenlyst eller subtilt Har sikkert glemt en rekke ting. Jeg tviler sterkt på at din har dette her. Hvis så, er du sammen med et eneste stort bedrag av identitetstyveri og projeksjon av og kompensasjon for egen selvforakt og skam(dypest sett). Anonymkode: 4aed5...e13 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Og legger til, som en annen nevner her, at de har gjerne stor seksuell appetitt og kan være veldig «følsomme» og intime; kan være svært trengende og needy på kjærlighet fra deg. Pluss dette med offerrollen med f.eks omsorgssvikt eller andre har vært slemme/ikke gitt vedkommende nok og du ender opp som omsorgsarbeider, i tillegg til en rekke andre «roller» Anonymkode: 4aed5...e13
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Det føles litt bedre nå. Jeg har vært i et dårlig forhold tidligere så prøver så godt jeg kan å fokusere på meg mens andre må ta ansvar for seg selv. Men kjenner det er tungt å ikke ha den intimiteten jeg kanskje trenger. Anonymkode: 63c4f...c72 Hva er vitsen med å bli i nok et dårlig forhold?? Spiller jo egentlig ingen rolle om mannen er egoist til beinet, eller narsissist. Begge deler er skadelig for DEG. Anonymkode: 615b8...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Jeg er fanget i et FF-forhold med en narsissist. Helt jævlig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg fri fra han. Mitt råd vil være å rømme så langt vekk fra han som du kan komme... Selv om jeg også vet at det er lettere sagt enn gjort... 😔 Anonymkode: b1c8f...e4e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er fanget i et FF-forhold med en narsissist. Helt jævlig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg fri fra han. Mitt råd vil være å rømme så langt vekk fra han som du kan komme... Selv om jeg også vet at det er lettere sagt enn gjort... 😔 Anonymkode: b1c8f...e4e Hva gjør deg fanget når dere ikke er sammen? Er det fordi du føler deg psykisk fanget/avhengig av han? Anonymkode: 94b44...41a 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Jeg har vært sammen med en mann med narsissistiske trekk i 8 år, og jeg driver å planlegger min exit. Det er fryktelig slitsomt å leve med en sånn person, vil ikke anbefale det. Du blir aldri lykkelig. I mitt tilfelle så dreier alt seg om han, han er veldig høylydt og krever mye oppmerksomhet. Både hjemme og ute blant andre. Skryter av seg selv hele tiden, har et stort ego. Tror selv han er perfekt og aldri gjør feil, det er alle andre som gjør feil. Fryder seg når andre gjør feil, er veldig skadefro. Utspekulert og kalkulerende oppførsel. Gjør aldri noe uten en baktanke og gjør aldri noe for bare å være snill. Han må vinne noe på det. Han har utsatt meg for silent treatment uendelig mange ganger, og det har variert i dager eller uker av gangen. Da er det som om jeg ikke eksisterer, han bare ser rett gjennom meg og prater jeg til han får jeg aldri svar. Bare ignorerer meg. Det kan skje i situasjoner hvor jeg er avhengig av han f.eks og jeg blir satt i en veldig vanskelig situasjon ved at han plutselig blir kald og utilgjengelig. Han har ocd. Ting må stå på en viss måte, og han retter på ting om de står litt feil. Han kan bli sint om ting ikke blir rett. Han er veldig kontrollerende, og liker f.eks å ha kameraer som han selv styrer. Listen er lang, jeg er ulykkelig og vil bare bort fra han. Men ikke lett med en sånn type person, han skremmer og truer og har en veldig sterk personlighet. Han er veldig hevngjerrig, så jeg lurer på hva han vil gjøre den dagen jeg drar. Gleder meg ikke, men det må gjøres. Sånne folk drar deg bare ned, de har ingen empati. Det er kaldt og tomt. Anonymkode: 91daa...421 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 Slå opp forskjellen på en psykopat og narsissist. Psykopaten vil aldri innrømme at han er en psykopat. Mens narsissister gjerne innrømmer at de er det. Anonymkode: dd74a...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slå opp forskjellen på en psykopat og narsissist. Psykopaten vil aldri innrømme at han er en psykopat. Mens narsissister gjerne innrømmer at de er det. Anonymkode: dd74a...d1c Feil. Verken psykopater eller narsissister innrømmer gjerne at de er det, for i deres hodet har de absolutt ingen feil og det er bare andre det er noe galt med. Anonymkode: 884d2...bf6 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Verken psykopater eller narsissister innrømmer gjerne at de er det, for i deres hodet har de absolutt ingen feil og det er bare andre det er noe galt med. Anonymkode: 884d2...bf6 https://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/09/205459/dette-sporsmalet-avslorer-narsissisten Forskningsbasert studie 😉 Anonymkode: c7f1e...d9d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 På 22.1.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev: Har han slike trekk: https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse I tillegg disse (systematisk): - Projisering av egen forstyrret personlighet over på deg og forsøk på stjeling av din identitet (rollebytte) - projisering av skyld og ansvar over på deg/andre - idealiserer, devaluerer deg, andre og de fleste ting i livet - har hatt overlappende forhold før deg (finner ny partner før nåværende er avsluttet- med drama som gir såkalt, for dem, livsnødvendig narsissistisk forsyning) - triangulerer - tåkelegger/gaslighter - snakker nedsettende om ekser/andre/de som kritiserer han- uansett om det er konstruktiv kritikk og skryter tilsvarende uhemmet av de han ser opp til (og misunner) og vil assosieres med (idealisering og devaluering) - uforholdsmessig selvskryt - bedriver «ordsalat» som del av manipulasjonen (et kommunikasjonsmareritt med mange ord og lite innhold) - «shopper» ulike personligheter/meninger/holdninger grunnet mangel på et eget selv - rastløshet/ mange prosjekter samtidig/stadige skifter - «groomet» deg og satte deg på pidestall i starten, fikk deg til å føle deg som helt unik/ idealiserte deres forhold (idealiseringsfasen), og senere vekselsvis med devaluering - patologisk løgner - sykelig sjalu/kontrollerende - særdeles krenkbar - seksuelt grenseutprøvende - rotete/møkkete - silent treatment og gohsting ved krenkelse el konflikt, med vilkår om endring hos deg, ikke han ved videre kontakt - setter deg i pinlige situasjoner blant andre mennesker; eksempelvis diskuterer og pirker med kelner på restaurant - beskylder deg for utroskap, løgn, dårlig moral mm.når det i virkeligheten er han som er slik(jf.projeksjonen, manipulasjonen, ansvarsfraskrivelsen mm.) - kan være svært intens og du føler deg spist opp, og kald hvis han føler seg krenket - dramatiserende, enten åpenlyst eller subtilt Har sikkert glemt en rekke ting. Jeg tviler sterkt på at din har dette her. Hvis så, er du sammen med et eneste stort bedrag av identitetstyveri og projeksjon av og kompensasjon for egen selvforakt og skam(dypest sett). Anonymkode: 4aed5...e13 Ikke TS her. Leste bare gjennom punktene som er ramset opp her, klikket ikke inn på linken. Så godt som alle punkter stemmer på typen min 😕. Anonymkode: e6a26...5b5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #18 Skrevet 24. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.abcnyheter.no/livet/2014/08/09/205459/dette-sporsmalet-avslorer-narsissisten Forskningsbasert studie 😉 Anonymkode: c7f1e...d9d Mye kan defineres som forskningsbasert uten å ha validitet... blant annet denne. Anonymkode: 24f0e...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #19 Skrevet 24. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye kan defineres som forskningsbasert uten å ha validitet... blant annet denne. Anonymkode: 24f0e...6a2 https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0103469 Hvis du mener SINS ikke har validitet tenker jeg du ikke er særlig opplyst generelt. Dette er anerkjent forskning som brukes innen diagnosespekteret i psykiatrien. Selv bruker vi SINS for å trekke skille mellom nettopp psykopati og narsissisme. Når det er sagt er det ikke nødvendigvis slik at det ene utelukker det andre. Men narsissister er ofte selv svært bevisste sin selvopplevde overlegenhet, noe de også ofte uttrykker stolthet og ønsker andres oppmerksomhet rettet mot. Psykopater er ofte helt annerledes i sitt uttrykk her. Anonymkode: c7f1e...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #20 Skrevet 24. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Verken psykopater eller narsissister innrømmer gjerne at de er det, for i deres hodet har de absolutt ingen feil og det er bare andre det er noe galt med. Anonymkode: 884d2...bf6 Mange narsissister er stolte av å være det. Så det å være en narsissist er ikke en feil. Det er bare slik det er. Jeg khenner to narsissister og har testet ut om de kjente seg igjen i å være det. Og den ene sa ja og den andre sa at han visste fra før av at han var det Anonymkode: dd74a...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå