Gå til innhold

Andre her som er dårlige i matte og som jobber med økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt i ny jobb i en økonomiavdeling der jeg stort sett er omgitt av siviløkonomer. Selv har jeg en bachelor i øk/adm, der jeg kom meg gjennom mattefaget med et nødskrik (ved å pugge gamle eksamensoppgaver, uten egentlig å forstå noe særlig av faget). Økonomiforståelsen min ellers er grei og jeg fikk gode karakterer i flere av fagene, men pga at jeg er så dårlig i matte føler jeg meg ikke som en typisk økonom. Jeg føler at alle forventer at man som økonom skal kunne ta regnestykker i hodet og gjøre beregninger på strak arm, mens jeg trenger litt mer tid. Stillingen jeg har innebærer stort sett enkel matte som pluss og minus og prosentregning, som er noe jeg behersker greit, men likevel frykter jeg å bli oppfattet som en lettvekter på møter eller i andre sammenhenger der det blir diskutert tall. Er det andre enn meg som jobber med økonomi uten å være god i matte/ha en eksepsjonelt god tallforståelse? Og i hvor stor grad preges dere i så fall av dette "handicappet" i jobbhverdagen?

Anonymkode: 9cef2...ea5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei så vondt vil jeg ikke meg selv...

Anonymkode: 40389...c51

• Liker 2
Skrevet

Ja. Men jobber heldigvis ikke sammen med andre økonomer så ingen legger merke til det 😂

Anonymkode: dcfc8...949

Skrevet

Jobber med økonomirelaterte ting, men har alltid hatt litt anstrengt forhold til matte. Jeg klarer sjelden produsere de helt robuste bevisene i numerikk, og abstrakt algebra, spesielt Galois-teori, er en historie for seg selv. Har heldigvis aldri følt at det er et stort handikap, selv om jeg av og til føler at jeg går glipp av del mønster som de mer dyktige kollege mine ser på som åpenbare. Jeg prøver heller å fokusere på det jeg oppfatter som styrkene mine, teamledelse og presentasjonsteknikk.

Anonymkode: 38677...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...