Gå til innhold

Foreldrene mine ber oss om å være med å betale for deres hytte. Riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt av andre, sitt deg ned med foreldre og din søster, ligg kortene på bordet, så finner dere nok en løsning. Jeg tviler på at foreldrene dine vil  du skal leve fra hånd til munn de neste ti årene for retten til å bruke hytten.

Det jeg mener du børe være litt obs på er din søster, sørge for at hun føler det blir rettferdig. Om din søster (inkl. evt. partner) føler du slipper billigere unna, så kan det føre til konflikter senere.

Har selv 2 brødre, og jeg er ganske sikker ene broren min kommer til liste opp alle urettferdigheter mot ham som han kan komme på, i ett fremtidig arveoppgjør. Så jeg kvir meg til galskapen.

• Liker 3
Skrevet
On 1/22/2019 at 5:03 PM, Kitcat said:

Jeg synes det er fair at voksne barn med inntekt betaler en andel av

1. driftsutgifter

2. vedlikehold

regnet ut i fra det antallet uker de har disposisjonsrett. Med driftsutgifter menes strøm, brøyting, vei, tv, etc. Vedlikehold er normalt løpende vedlikehold og mindre utskiftninger, ikke større oppgraderinger. Si at årlig sum driftsutgifter pluss budsjettert vedlikehold er 40.000 så betaler dere 2/52 deler dersom dere har råderett alene over hytta i to uker = 1500.- Hvis dine foreldre vil la dere bruke hytta mer, kan dere betale en større andel. 

Større oppgraderinger synes jeg ikke dere skal være med å betale uten en juridisk eierandel i hytta. 

Det er ukene i skoleferien, og spesielt i fellesferien, som har markedsverdi, eventuelt også påskeferien. Hvis vi regner ti uker i året som "brukbare", tilsvarer de to ukene 1/5 av hva det koster å drifte hytta (noe som kan være betydelig). Det går også an å se på utleieverdi, altså hva eiendommen kunne vært leid ut for, på det åpne markedet. Men da kommer arbeid på eiendommen til fratrekk.

Spørsmålet er om TS og familien synes det er verdt det det egentlig koster. Det er dyrt å ha hytte/sommerhus.

Anonymkode: 11cef...87b

Skrevet
På 22.1.2019 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Nei, 

Det hadde ikke kostet flere titusener å leie en luksushytte i to uker en gang, så det hadde vært uaktuelt. Si at dere gjerne kan betale en grei leiepris for de to ukene i året dere får disponere hytten.

Anonymkode: 109c7...903

Eeeeh, noen venner leier ut sommerhytta for 100.000 for fire uker på sommeren. 

Fine hytter med sjøutsikt koster. 

Anonymkode: e0b4e...ee7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...