AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Jeg var ferdig utdannet for et halvt år siden, og har søkt på en del stillinger men ikke fått napp hittil. Har deltidsjobb, så har inntekt heldigvis. Nå har jeg og samboer begynt å planlegge ferie til Brasil i sommer, og vil gjerne være tidlig ute med å bestille (vi ønsker å bestille nå i januar/februar). Hva gjør jeg hvis jeg plutselig får fast jobb, kan jeg resikere å måtte avbestille turen? Når informerer man arbeidsgiver om at man har bestilt ferietur? Anonymkode: e37fb...f2a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Ved inngåelse av kontrakt så avtaler man oppstartsdato. De fleste har 3 mnd oppsigelse, og en sommerferie ødelegger ikke der;) Anonymkode: 805dc...661 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie. Du har dog krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden. Så ja, du risikerer å måtte avbestille ferien dersom du får fast jobb, men de fleste arbeidsgivere vil nok forsøke å være fleksible dersom du sier i fra i god tid. Anonymkode: fdf79...126 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Du kan jo bestille ferien og så sier du ifra om at du er vekkreist de aktuelle ukene, når du får tilbud om jobben. Ville sagt det med en gang for da kan det være større forståelse for det. Du kan jo selvsagt risikere at de velger en annen. Det spørs jo hvilke jobb det er og når på sommeren de fleste avvikler ferie. Anonymkode: 82cfe...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 Ved en eventuelt ansettelse så informerer du selvfølgelig bare til arbeidsgiver at du har bestilt en ferietur for en stund siden, at det er fra den datoen til den datoen, men at du kan jobbe både før og etter. Du får selvfølgelig ikke lønn. Du inngår en avtale når du starter i jobben, på samme måte som de inngår en avtale med deg. Et av vilkårene er at du er bortreist de dagene. Setter arbeidsgiver seg på bakbeina ville jeg funnet meg et annet sted å jobbe uansett, siden det høres ut som et firkanta og ganske lite bra sted og arbeide God tur! Anonymkode: d78ee...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Jeg ville ha bestilt tur med avbestillingsforsikring (det føles dyrt når man først ser det, men jeg har flere ganger angret på å ikke hatt det, særlig i forbindelse med jobbsøking!) Om det var meg, ville jeg nevnt det enten på intervjuet dersom det falt seg naturlig der eller dersom jeg ble tilbudt jobben. Om det var drømmejobben ville Jeg ha informert at jeg hadde en tur bestilt dato til dato, men at jeg gjerne ville visst det dersom dét gjør at de vil trekke tilbudet og gjort det klart at jeg var villig til å utsette ferien for dem Anonymkode: 709fc...20c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo bestille ferien og så sier du ifra om at du er vekkreist de aktuelle ukene, når du får tilbud om jobben. Ville sagt det med en gang for da kan det være større forståelse for det. Du kan jo selvsagt risikere at de velger en annen. Det spørs jo hvilke jobb det er og når på sommeren de fleste avvikler ferie. Anonymkode: 82cfe...5fa Dette. For de fleste arbeidsgivere vil dette være greit. Men si fra før du skriver under kontrakt, mens dere avtaler lønn og andre vilkår! Men i verste fall får du valget mellom turen og jobben. Anonymkode: 4f628...f2c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Dette hendte meg og det var ikke noe problem! Jeg informerte på intervjuet (var mer eller mindre sikret jobbet allerede da), ferien var 3 måneder etter stillingens oppstart. Sikkert lurt med forsikring i tilfelle. Anonymkode: 3b0a3...c35
Gjest Albbas Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville ha bestilt tur med avbestillingsforsikring (det føles dyrt når man først ser det, men jeg har flere ganger angret på å ikke hatt det, særlig i forbindelse med jobbsøking!) Om det var meg, ville jeg nevnt det enten på intervjuet dersom det falt seg naturlig der eller dersom jeg ble tilbudt jobben. Om det var drømmejobben ville Jeg ha informert at jeg hadde en tur bestilt dato til dato, men at jeg gjerne ville visst det dersom dét gjør at de vil trekke tilbudet og gjort det klart at jeg var villig til å utsette ferien for dem Anonymkode: 709fc...20c Avbestillingsforsikring gjelder kun ved sykdom. Ny jobb kommer du ikke langt med...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 Kommer an på jobben og hvor mye de trenger deg. Hos oss ville det neppe vært så populært å ha lang ferie kort etter oppstart som premiss, da hadde arbeidsgiver sannsynligvis valgt noen andre. Og grunnen til det er at det gjerne er mye å lære det første året, man skal samtidig vise innsats osv. I dagnes knallharde arbeidsliv er det kun plass til de som tar initiativ og viser ståpåvilje, så ferie må komme i andre rekke. Anonymkode: 3a1c1...f20 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Hvis du er den de leter etter så er det selvfølgelig null problem at du skal ha ferie. En god leder vet at h*n ansetter mennesker, ikke roboter, og alle mennesker har ferie. Hvis lederen ikke oppfordrer til en sunn balanse mellom jobb og privatliv bør du bli veldig skeptisk. Anonymkode: 0e4f1...80a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du er den de leter etter så er det selvfølgelig null problem at du skal ha ferie. En god leder vet at h*n ansetter mennesker, ikke roboter, og alle mennesker har ferie. Hvis lederen ikke oppfordrer til en sunn balanse mellom jobb og privatliv bør du bli veldig skeptisk. Anonymkode: 0e4f1...80a Beklager, men den holdninga er relativt naiv i mange bransjer. Jeg kjenner mange som i praksis ikke har ferie, men bare på papiret, mens de jobber nesten like mye som de ikke er på ferie. I kunnskapsbransjen er det forventet at man produserer til man er ferdig uansett hvor lang tid det tar, og man er i mindre grad styrt av tid. Det er kostnaden vi betaler for globalisering. Anonymkode: 3a1c1...f20
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 Jeg fortalte det når jeg fikk tilbud om jobben, det var ikke et problem. Begynte i ny jobb 01. april og ferien var bestilt til juli. Anonymkode: 777db...45d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men den holdninga er relativt naiv i mange bransjer. Jeg kjenner mange som i praksis ikke har ferie, men bare på papiret, mens de jobber nesten like mye som de ikke er på ferie. I kunnskapsbransjen er det forventet at man produserer til man er ferdig uansett hvor lang tid det tar, og man er i mindre grad styrt av tid. Det er kostnaden vi betaler for globalisering. Anonymkode: 3a1c1...f20 Beklager, men du blir utnyttet. Det er naivt å kjøre de ansatte i grøfta slik at de blir utbrent eller slutter, det vet alle ledere med mer enn to minutter i bransjen. Ja, man skal produsere og levere, men man skal også leve. Hvis man er mer opptatt av å ansette en person som er tilstede de ukene de gjelder enn man er opptatt av å ansette riktig person for jobben på lang sikt så bør man tenke seg om. Anonymkode: 0e4f1...80a 2
Gjest Albbas Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Beklager, men den holdninga er relativt naiv i mange bransjer. Jeg kjenner mange som i praksis ikke har ferie, men bare på papiret, mens de jobber nesten like mye som de ikke er på ferie. I kunnskapsbransjen er det forventet at man produserer til man er ferdig uansett hvor lang tid det tar, og man er i mindre grad styrt av tid. Det er kostnaden vi betaler for globalisering. Anonymkode: 3a1c1...f20 Det er heldigvis mange andre bransjer det ikke er slik i. Jeg kjenner ingen som jobber slik. Så man trenger jo ikke å anta at ts drømmer seg inn i en sånn bransje samtidig som hun tydeligvis er av den reiseglade typen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på jobben og hvor mye de trenger deg. Hos oss ville det neppe vært så populært å ha lang ferie kort etter oppstart som premiss, da hadde arbeidsgiver sannsynligvis valgt noen andre. Og grunnen til det er at det gjerne er mye å lære det første året, man skal samtidig vise innsats osv. I dagnes knallharde arbeidsliv er det kun plass til de som tar initiativ og viser ståpåvilje, så ferie må komme i andre rekke. Anonymkode: 3a1c1...f20 Kanskje ikke alltid like populært, men ferieloven må følges. Arbeidstaker har rett og plikt til å ta ut ferie, og leder har plikt til å påse at ferien blir tatt ut. Vi har behov for rekreasjon og hvile. Ts: få dette avklart så fort som mulig. Begynner du så tidlig i ferieåret har du krav på full feriefritid og tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. vær obs på at du kan få lite lønn i juni/juli da du ikke har opptjent fulle feriepengerettigheter. Sørg for å sette av litt av feriepengene du får hos tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 052d8...7fd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men du blir utnyttet. Det er naivt å kjøre de ansatte i grøfta slik at de blir utbrent eller slutter, det vet alle ledere med mer enn to minutter i bransjen. Ja, man skal produsere og levere, men man skal også leve. Hvis man er mer opptatt av å ansette en person som er tilstede de ukene de gjelder enn man er opptatt av å ansette riktig person for jobben på lang sikt så bør man tenke seg om. Anonymkode: 0e4f1...80a 22 timer siden, Albbas skrev: Det er heldigvis mange andre bransjer det ikke er slik i. Jeg kjenner ingen som jobber slik. Så man trenger jo ikke å anta at ts drømmer seg inn i en sånn bransje samtidig som hun tydeligvis er av den reiseglade typen. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke alltid like populært, men ferieloven må følges. Arbeidstaker har rett og plikt til å ta ut ferie, og leder har plikt til å påse at ferien blir tatt ut. Vi har behov for rekreasjon og hvile. Ts: få dette avklart så fort som mulig. Begynner du så tidlig i ferieåret har du krav på full feriefritid og tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. vær obs på at du kan få lite lønn i juni/juli da du ikke har opptjent fulle feriepengerettigheter. Sørg for å sette av litt av feriepengene du får hos tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 052d8...7fd Jeg har ikke sagt at det ikke er bra for helsa å være på jobb hele tiden, men jeg har sagt at det skjer. I bransjer som IT/teknologi, finans, juss etc. er dette dessverre ikke uvanlig. Det skjer ofte fordi konkurransen er høy for mange, og man må stå på for å henge med. For de som konkurrerer med andre land i verden, så konkurrerer man gjerne mot vilkår som også på papiret er langt dårligere enn hva mange er vant med i Norge, noe som går utover rettighetene til de i Norge også. Har heller ikke sagt at det nødvendigvis gjelder TS, h*n nevner ikke hvilken bransje h*n jobber i. Men dette er jo et diskusjonsforum, og når man spør så kommer man med sine egne erfaringer. Ja, ferieloven må følges, men det er mange måter å jobbe seg rundt den på. Som f. eks. at man har ferie på papiret, men er forventet å jobbe likevel. Anonymkode: 3a1c1...f20
Gjest Albbas Skrevet 24. januar 2019 #18 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke sagt at det ikke er bra for helsa å være på jobb hele tiden, men jeg har sagt at det skjer. I bransjer som IT/teknologi, finans, juss etc. er dette dessverre ikke uvanlig. Det skjer ofte fordi konkurransen er høy for mange, og man må stå på for å henge med. For de som konkurrerer med andre land i verden, så konkurrerer man gjerne mot vilkår som også på papiret er langt dårligere enn hva mange er vant med i Norge, noe som går utover rettighetene til de i Norge også. Har heller ikke sagt at det nødvendigvis gjelder TS, h*n nevner ikke hvilken bransje h*n jobber i. Men dette er jo et diskusjonsforum, og når man spør så kommer man med sine egne erfaringer. Ja, ferieloven må følges, men det er mange måter å jobbe seg rundt den på. Som f. eks. at man har ferie på papiret, men er forventet å jobbe likevel. Anonymkode: 3a1c1...f20 Men ts har ikke fått jobb ennå, og er fri til å velge bort de verste arbeidsgiverne. Med utdanning i juss, IT eller finans har man heldigvis mange valgmuligheter, så man havner ikke akkurat i de bransjene du beskriver "by accident" - da vet man hva man går til, og har siktet seg dit. Jeg syns bare innlegget ditt ble vel skremmende og unyansert. Det er viktig å få frem at arbeidslivet i Norge stort sett ikke er slik, og at man slipper å jobbe på den måten hvis man ikke vil. Er man i en sånn bransje er det bare å søke seg ut hvis man er frustrert fordi man ikke får ferie. Angående siste avsnitt: det er ikke å jobbe RUNDT loven, det er å bryte loven, hvis man jobber i ferien. Endret 24. januar 2019 av Albbas
Vox_populi Skrevet 24. januar 2019 #19 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, Albbas skrev: Men ts har ikke fått jobb ennå, og er fri til å velge bort de verste arbeidsgiverne. Ja gudskjelov, det er bare å velge og vrake. Gode arbeidsgivere står jo i kø. Så hvorfor har trådstarter gått ledig et halvt år?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #20 Skrevet 24. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke alltid like populært, men ferieloven må følges. Arbeidstaker har rett og plikt til å ta ut ferie, og leder har plikt til å påse at ferien blir tatt ut. Vi har behov for rekreasjon og hvile. Ts: få dette avklart så fort som mulig. Begynner du så tidlig i ferieåret har du krav på full feriefritid og tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. vær obs på at du kan få lite lønn i juni/juli da du ikke har opptjent fulle feriepengerettigheter. Sørg for å sette av litt av feriepengene du får hos tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 052d8...7fd Dette er selvfølgelig riktig, men man kan bare kreve tre uker sammenhengende i perioden juni til og med september, alt annet mtp tidspunkt er innenfor arbeidsgivers styringsrett. Så man har ingen lovmessig rett til å få ferie når man selv ønsker. Så lenge TS sier fra om dette før kontraktssignering så går det helt sikkert bra. Hvis det da skulle bli et problem, så får Ts avveie hvor viktig ferien er opp mot jobben. Erfaringsmessig så er arbeidsgivere fleksible, men skal man inn i en jobb hvor det er nødvendig at noen er til stede hele tida (type driftsjobb), så er det ofte også slik at sist ansatte ikke nødvendigvis får velge ferieperiode først. Jeg har erfaring med å lede både driftsavdelinger og mer frittstående stillinger, og man forholder seg ulikt til ferie for disse ulike jobbene. Anonymkode: efb8c...d2d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå