Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har kjørt innkassokrav mot en tidligere leieboer av oss. Saken har nå gått så langt som til forliksrådet, hvor han nå har fått uteblivelsesdom. Leieboeren går på attføring. Hva vil nå skje videre? Vil vi noensinne få inn beløpet han skylder? :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dere nå kan be namsmannen kreve inn beløpet?

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har kjørt innkassokrav mot en tidligere leieboer av oss. Saken har nå gått så langt som til forliksrådet' date=' hvor han nå har fått uteblivelsesdom. Leieboeren går på attføring. Hva vil nå skje videre? Vil vi noensinne få inn beløpet han skylder? :-?[/quote']

Mener du vi skal ha svar på det? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har brukt et inkassobyrå på saken. Men jeg mener jeg har hørt at man ikke kan gå inn å trekke i trygd. Denne personen eier svært lite av verdi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke dette er forum hvor man kan dele erfaringer og spørre andre til råds :evil: ??

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Jeg gjorde en avtale direkte med hun som skyldte meg penger etter at hun fikk dommen. Jeg sa at så lenge hun betalte minimum 100 kroner i måneden skulle jeg droppe rentene. Men slacka hun en eneste måned kom jeg til å kjøre renter og renters renter.

Hun skjønte faktisk at det var lurt å betale. Samtidig var jeg ikke den eneste hun skyldte penger, og på den måten fikk jeg faktisk pengene. Det tok tre år, men hun betalte det hun hadde råd til hver eneste måned. Med en såpass lav sum som 100 kroner følte jeg heller ikke at jeg ikke ga henne en sjans.

Skrevet

Hva er egentlig en uteblivelsesdom? Betyr det at de har gått gjennom personens penger og ting og tang og funnet ut at det er umulig for vedkommende å betale?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har vært i samme situasjon som deg. Jeg gjorde en avtale direkte med hun som skyldte meg penger etter at hun fikk dommen. Jeg sa at så lenge hun betalte minimum 100 kroner i måneden skulle jeg droppe rentene. Men slacka hun en eneste måned kom jeg til å kjøre renter og renters renter.

Hun skjønte faktisk at det var lurt å betale. Samtidig var jeg ikke den eneste hun skyldte penger, og på den måten fikk jeg faktisk pengene. Det tok tre år, men hun betalte det hun hadde råd til hver eneste måned. Med en såpass lav sum som 100 kroner følte jeg heller ikke at jeg ikke ga henne en sjans.

Vi har prøvd å komme i dialog med skylder, men det har vært umulig. Synd vi måtte gå så langt som dette, men vi ga han faktisk mulighet til å lage en nedbetalings-ordning.

Gjest Anonymous
Skrevet

uteblivelsesdom er at du har blitt dømt i forliksrådet selv om du ikke møtte til "rettsaken din" (forliksrådet=rett light for pengekrav)

Det som har skjedd er at nå er kravet formelt godkjent og registrert og man er heftet med et krav (hvis det er dømt mot en) Hvis man tar en kredittvurdering på en person med krav kommer dette opp og man har store/større problemer med å få ting på kreditt lån o.l - ut over dette skjer det ikke stort.

Det er et springbrett. Nå kan man feks koble inn namsmannen og kreve utleggsforetning (namsmannen kommer og tar pant i noe vedkommende eier for å betale ditt krav) Ta kontakt med namsmannen på stedet du bor, de gir deg informasjon.

Gjest Anonymous
Skrevet
Er ikke dette er forum hvor man kan dele erfaringer og spørre andre til råds :evil: ??

Jo, men spørsmålet ditt var:

Vil vi noensinne få inn beløpet han skylder?
Og det kan da ingen her svare på.
Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan nok gå til namsmannen for å få innkrevd dette. Men vær obs på at det koster 2 rettgebyr, så det lønner seg ikke dersom det ikke er noe å hente. Sjekk også ut husforsikringen om de dekker noe. Da jeg havnet i utkastelses sak mot min leieboer gav forsikringen fri rettshjelp og dekket også rettgebyrer.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har brukt et inkassobyrå på saken. Men jeg mener jeg har hørt at man ikke kan gå inn å trekke i trygd. Denne personen eier svært lite av verdi.

Jo, man kan trekke i trygd, men kan ta lang tid.

Kenner en som blir trekt 250.- kr mnd, gjelden blir jo bet, men tar jo tid da....

Gjest lilletroll
Skrevet

Namsmannen kan finne ut at det er "intent utlegg" og da blir du selv sittende med rettsgebyret, men i motsatt fall vil jo den som skylder penger kunne bli krevet for dette også.

Gjest celine
Skrevet
Jo, man kan trekke i trygd, men kan ta lang tid.

Kenner en som blir trekt 250.- kr mnd, gjelden blir jo bet, men tar jo tid da....

Minimumssatsen for trekk er nå kr 1000,- per måned men du må belage deg på å stå i kø dersom det er flere kreditorer og personen allerede har trekk via namsmannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...