Gå til innhold

Julegave og bursdagsgave krangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I min mann sin familie (søsken), har konflikter begynt. Det startet mest til jul davi ga svigerdøsteren min sine barn en ting hver på ca 100 kr. De visste prisen på lekene og ble sure fordi det var billig i forhold til hva de ga sønnen vår som de mener var på 300 kr. Men de har 5 barn og alle under 10 år.. vi har 1 sønn, så om vi må ut med 300 kr på hver blir det 1500 på de og 300 på min sønn. Blir ikke dette feil? Min sønn ble nylig 2 år (etter jul), og da fikk han noe for ca 50 kr, de hadde med kvittering, og jeg tror dette var for å være stygge mot oss. Hva skal jeg gjøre med dette? Ikke komme med noe neste gang? Min mann vil ikke si noe på det og svarer ikke når jeg prøver å finne han sine synspunkter i dette... 

Hvor mye bør vi bruke på hvert barn/familie? Vi har også kun en inntekt og er faktisk i minus nesten hver mnd det siste året, noe de vet...

Anonymkode: 19c8a...0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Snakk om det med de. 

2. Ignorer og gi det dere føler for. 

Anonymkode: 43b2b...43a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. I min mann sin familie (søsken), har konflikter begynt. Det startet mest til jul davi ga svigerdøsteren min sine barn en ting hver på ca 100 kr. De visste prisen på lekene og ble sure fordi det var billig i forhold til hva de ga sønnen vår som de mener var på 300 kr. Men de har 5 barn og alle under 10 år.. vi har 1 sønn, så om vi må ut med 300 kr på hver blir det 1500 på de og 300 på min sønn. Blir ikke dette feil? Min sønn ble nylig 2 år (etter jul), og da fikk han noe for ca 50 kr, de hadde med kvittering, og jeg tror dette var for å være stygge mot oss. Hva skal jeg gjøre med dette? Ikke komme med noe neste gang? Min mann vil ikke si noe på det og svarer ikke når jeg prøver å finne han sine synspunkter i dette... 

Hvor mye bør vi bruke på hvert barn/familie? Vi har også kun en inntekt og er faktisk i minus nesten hver mnd det siste året, noe de vet...

Kjennes sikkert ekkelt når det er slik men jeg får sitere min gamle bestemor : Man skal gi med hjertet og ikke med lommeboken 🙂 Synes det er direkte smålig av dem å reagere slik når de vet deres økonomiske situasjon. Ikke bry deg, du gir det du kan og ikke fordi  du ikke vil 🙂 

• Liker 15
Skrevet

Synes det var ufint å ta opp dette med dere. Hver familie får finne ut hvor mye de kan gi i gaver. Barn får da så mye, og 100,- burde absolutt  være nok når de i tillegg har 5(!) barn. Dette sier så mye om din svigerinne.. Ikke la det knekke deg. Det er hun som er urimelig her. 

Anonymkode: 2319d...879

• Liker 10
Skrevet

Å bli fornærmet fordi gavene var for billige er jo bare smålig. Hadde oversett småligheten, og fortsatt i samme spor sol før. Hadde ikke straffet ungene, men prøvd å glemme hendelsen og gitt slik jeg hadde pleid før. 

For øvrig ganske naturlig at det blir litt mindre på hver når man har mange barn... 

Anonymkode: a9e6b...0f2

• Liker 5
Skrevet

Folk er spenna gærne når det kommer til dette med gaver. Ungene får gaver, og foreldrene sitter bak og vurderer prisen, for så å surmule etterpå.

Anonymkode: 5bd1b...1c5

• Liker 18
Skrevet

Jeg skal gi min nevø på 2 år en tom koffert til 50 kr i bursdagsgave. Jeg VET at han ønsker seg en sånn koffert. Pris har lite å si. Barn har allerede altfor mye. 

Anonymkode: 09e97...1c9

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er spenna gærne når det kommer til dette med gaver. Ungene får gaver, og foreldrene sitter bak og vurderer prisen, for så å surmule etterpå.

Anonymkode: 5bd1b...1c5

😂😂😂 Spot on!

• Liker 1
Skrevet

Ta det opp med dem. Du kan evt si at dere kan sette en maksgrense på ca 150 kr for alle barn. Ja, det blir mer for deg å punge ut, men jeg hadde ikke gjort stor sak av det. Tenk at gavene er til barna, ikke til sure foreldre

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke prisen det (burde) handle om! Jeg vil mye heller ha en gave som giver har kjøpt til meg fordi de tror eller vet at det er perfekt til meg med en verdi på 30 kroner, enn noe jeg verken trenger eller ønsker meg til mange tusen.. svigerinnen din har et veldig spesielt fokus!

• Liker 3
Skrevet

Vi er enige om en sum per barn. Kunne vel ærlig talt kranglet på den, i og med at vi gir til 12 og ikke får til noen. Men ærlig talt, det er familie, man snakker sammen og finner en løsning, og uansett er det småpenger sett i det store og hele. 

Anonymkode: d7998...7d1

• Liker 5
Skrevet

Dere bruker det dere har råd til. Hvorfor lurer du på om dere skal la være å gi noe neste gang? Du blir jo like utakknemlig og barnslig selv! Oppfør dere som voksne mennesker, si takk og vær fornøyd med det dere får, om det er til 50 eller 300 kr. Du gir en god dag i at noen blir sure, og så oppfører du deg normalt selv. 

Anonymkode: d4f23...96a

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, magikeren skrev:

Ta det opp med dem. Du kan evt si at dere kan sette en maksgrense på ca 150 kr for alle barn. Ja, det blir mer for deg å punge ut, men jeg hadde ikke gjort stor sak av det. Tenk at gavene er til barna, ikke til sure foreldre

Vi har ikke råd til 150 pr barn av dem engang... maks 100 har vi funnet ut av og da må vi handle alt på nett og delbetale med klarna. Alle søsknene våres som er voksene har barn, og det gjør oss tante og onkel til 13 barn. Vi er de eneste med et barn.. også har vi fortsatt småsøsken under 18 år som vi gjerne vil gi gave til. Jeg får vondt i magen av å tenke på jul og bursdager og vurderer å slutte å gi gave men vil jo gjerne at sønnen min skal glede seg over bursdag og jul som jeg selv gjorde da jeg var liten. 

Skrevet

50,- til 100,- er mer enn nok! Det skal jo bare være en oppmerksomhet, og man får masse fint for de summene! Veldig utakknemlig å kreve dyrere gaver til barna sine. Dere får kanskje skrive en liten melding der dere forklarer situasjonen til dem? Enhver oppegående person ville da hatt masse forståelse for det. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke råd til 150 pr barn av dem engang... maks 100 har vi funnet ut av og da må vi handle alt på nett og delbetale med klarna. Alle søsknene våres som er voksene har barn, og det gjør oss tante og onkel til 13 barn. Vi er de eneste med et barn.. også har vi fortsatt småsøsken under 18 år som vi gjerne vil gi gave til. Jeg får vondt i magen av å tenke på jul og bursdager og vurderer å slutte å gi gave men vil jo gjerne at sønnen min skal glede seg over bursdag og jul som jeg selv gjorde da jeg var liten. 

Men er det ikke midlertidig? Og har dere sjekket med nav om dere kan få noe derfra? Den av dere som ikke jobber burde da få noe i sosialhjelp om han/ hun ikke har krav på dagpenger

Skrevet (endret)

Man kan nødvendigvis ikke gi mer enn man har råd til. Man kan heller ikke tenke på den måten at barneflokken i familie A til sammen skal få gaver av samme verdi som barneflokken i familie B. Da kunne man jo som foreldre like gjerne bare byttet en konvolutt med penger med hverandre og bedt de andre om å kjøpe noe til ungene sine selv. 

Istedenfor å drive med en slags passiv-agressiv «gavepriskrig» som verken er sunn for dere voksne eller for barna, må dere snakke med hverandre. Fortell svigerinnen din at dere ikke har så mye penger, så dere kan ikke gi gaver som er større enn et visst antall kroner per barn. Det får være opp til dem hvor store gaver de ønsker å gi tilbake, men ulike familier (innad i samme slekt) kan ha lagt lista ganske forskjellig der.

Vi har helt gjennomsnittlig økonomi, og vi har gitt julegaver for sånn ca 200 kroner per barn til nieser og nevøer. Vi har 4 stk å gi til. Hadde det vært mange flere, eller vi hadde hatt dårligere råd, ville vi gått ned på prisen. 

Har et eksempel på noe av det samme fra min egen familie: Min svoger har bestemt at det bare er barna som trenger julegaver. Flott for dem det: vi gir gaver til barna, vi. Som barnløse får vi ingen gaver i retur. Reine nettoen for barnefamilien, med andre ord.  

Endret av Ullvott
Skrevet

Men dette er slettes ikke en krangel med mindre du ønsker en krangel, og begynner å krangle. Dere ga gave 5*100,-. Din sønn fikk gave 1*300. Din sønn fikk gave 1*50.

Er dette en transaksjon og handel? Skal dere alle gå i pluss, eller i hvertfall ikke tape? Lag nå en avtale (dvs din mann med sitt søsken), om ca nivå. Men ikke gjør det nå, vent til nærmere jul. Til bursdager gir dere selvfølgelig det dere ellers ville gitt, og siden de har fem barn, forsøk å finn ting på salg både til bursdag og jul, det er jo kjipt å være en av fem og derfor få mindre, selv om det må bli slik.

Jeg syns på ingen måte at de bør gi din sønn gaver for 300,- eller 500,- kroner, og om den koster 50,- eller 100,-, hvorfor lar du det spille noen rolle?

Glem hele greia, le av dem som er smålige (men husk de er barn, ikke le av barna), og ikke synk ned på deres nivå.

Du bør absolutt ikke gjøre noe som helst med dette, og selvfølgelig ha med gave neste gang dere blir bedt i bursdag.

• Liker 2
Skrevet

Og husk: dere kan jo gi deres sønn gave til 1000,- hvis dere vil/kan. Søskenbarna får sannsynligvis bare noe til 200,- fra sine foreldre, gitt stram økonomi. 

Anonymkode: 6fda7...600

Gjest BearMama
Skrevet

Dropp alt av gaver til voksne. Kjøp julegavene på wish. Der får du mye fint for ingenting. Vedrørende pris så ville jeg sagt at jeg kjøper det jeg har lyst og råd til. Dere har 5 barn, jeg har ett. Om dere vil straffe mitt barn fordi jeg har dårlig råd så er det opp til dere. 

Skrevet

Tenk hvis dere gir 500 til eget barn, og 500 tilsammen til de fem. 

De på sin side gir 700 til egne barn, 300 til nevø. Begge har en utgift på 1000,-, men ditt barn får gaver til 800 kr, søskenbarna får gaver til 240,-, det føles nok ikke så bra.

Eller: De gir 2500,- til egne barn + 300,- til nevø: de fem får 500+ kanskje 200,-fra dere = 700,- til hver i søskenflokken, og ditt barn får for 800,- det blir mer likt. Da har dere en utgift på 1500,-, de på 2800,-.

Og du vil krangle for en 50-lapp? 

Anonymkode: 6fda7...600

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...