AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Hei! Jeg skal flytte inn hos kjæresten min, han har kjøpt leilighet og vi tenker at jeg skal kjøpe meg inn 50%. Ettersom at jeg ikke har egenkapital så tar jeg opp halvparten av lånet. Mitt spørsmål er i tilfelle vi selger med tap, da vil banken gå etter egenkapitalen først, hvordan kan vi best fordele risken i en samboerkontrakt dersom dette skulle skje? Hva har andre gjort? Får hodepine av å gå rundt å tenke på dette hele tiden og ikke bli noe klokere! Anonymkode: c9741...f41
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Du må vel ta over med enn halvparten av lånet hvis du skal eie 50%? I og med at det er noe egenkapital i boligen også. Har han nylig kjøpt? Hvis ikke ville jeg innhentet en verdivurdering av boligen for å få dagens verdi. Skal dere eie 50/50 så er det dessverre han som tar størst risiko med tanke på tap. Men dere kan jo presisere det i samboerkontrakt at du f.eks skylder han noe hvis dere selger med tap. Anonymkode: 96efc...16c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Om han har spyttet inn egenkapital så er ikke 50% av lånet 50% av verdi, så her må dere nok se litt mer på hva som faktisk er fordelingen av leiligheten. F.eks om leiligheten kostet 2 millioner og han spyttet inn 500 000 i egenkapital, så er lånet 1,5 mill, halvparten av det er 750' da eier du f.eks 37,5% og står og ansvarlig for at banken får tilbake de 37,5%, kjæresten for resten. Anonymkode: d2b45...b3e 1
1kristineg Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må vel ta over med enn halvparten av lånet hvis du skal eie 50%? I og med at det er noe egenkapital i boligen også. Har han nylig kjøpt? Hvis ikke ville jeg innhentet en verdivurdering av boligen for å få dagens verdi. Skal dere eie 50/50 så er det dessverre han som tar størst risiko med tanke på tap. Men dere kan jo presisere det i samboerkontrakt at du f.eks skylder han noe hvis dere selger med tap. Anonymkode: 96efc...16c Ser jeg formulerte meg dårlig, jeg tar opp lån tilsvarende 50% av verdig og han har da egenkapital pluss lån så eierforholdet blir 50%. Hva er vanlig å presisere i samboerkontrakt, kan jo fort stå med "gjeld" dersom det skulle selges med tap?
1kristineg Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om han har spyttet inn egenkapital så er ikke 50% av lånet 50% av verdi, så her må dere nok se litt mer på hva som faktisk er fordelingen av leiligheten. F.eks om leiligheten kostet 2 millioner og han spyttet inn 500 000 i egenkapital, så er lånet 1,5 mill, halvparten av det er 750' da eier du f.eks 37,5% og står og ansvarlig for at banken får tilbake de 37,5%, kjæresten for resten. Anonymkode: d2b45...b3e Ser jeg formulerte meg dårlig, jeg tar opp lån tilsvarende 50% av verdig og han har da egenkapital pluss lån så eierforholdet blir 50%. Hva er vanlig å presisere i samboerkontrakt, kan jo fort stå med "gjeld" dersom det skulle selges med tap? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 8 minutter siden, 1kristineg said: Ser jeg formulerte meg dårlig, jeg tar opp lån tilsvarende 50% av verdig og han har da egenkapital pluss lån så eierforholdet blir 50%. Hva er vanlig å presisere i samboerkontrakt, kan jo fort stå med "gjeld" dersom det skulle selges med tap? Hvis du mot formodning får ta opp lån uten egenkapital så vil du fortsatt skylde banken penger hvis dere må betale med tap. Setter dere opp en privat kontrakt om at du overtar en del av hans lån (vet ikke hvordan lovligheten er av det), så vil du skylde ham penger tilsvarende din andel av lånet minus halvparten av salgsprisen. Det vil ikke være rettferdig for ham om du har tenkt å eie halvparten og få del i en evt. verdistigning, men ikke vil akseptere risikoen for tap. Anonymkode: a21a2...322 1
1kristineg Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du mot formodning får ta opp lån uten egenkapital så vil du fortsatt skylde banken penger hvis dere må betale med tap. Setter dere opp en privat kontrakt om at du overtar en del av hans lån (vet ikke hvordan lovligheten er av det), så vil du skylde ham penger tilsvarende din andel av lånet minus halvparten av salgsprisen. Det vil ikke være rettferdig for ham om du har tenkt å eie halvparten og få del i en evt. verdistigning, men ikke vil akseptere risikoen for tap. Anonymkode: a21a2...322 Helt enig! Mitt lån er basert på hans egenkapital. Så da var første tanken at man deler risiko 50/50, men så ble vi i tvil om hva som er normal fordeling av dette i en kontrakt ettersom en part vil stå i "gjeld" til den andre. Vi ønsker bare innspill på hvordan man formulerer dette og hva andre har gjort
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Dette formulerer banken din på et øyeblikk for deg. Send de en e-post. Anonymkode: 28d4e...fef
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg skal flytte inn hos kjæresten min, han har kjøpt leilighet og vi tenker at jeg skal kjøpe meg inn 50%. Ettersom at jeg ikke har egenkapital så tar jeg opp halvparten av lånet. Mitt spørsmål er i tilfelle vi selger med tap, da vil banken gå etter egenkapitalen først, hvordan kan vi best fordele risken i en samboerkontrakt dersom dette skulle skje? Hva har andre gjort? Får hodepine av å gå rundt å tenke på dette hele tiden og ikke bli noe klokere! Anonymkode: c9741...f41 Advokatmat. Anonymkode: 4464f...e7e
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 (endret) Du betaler halvparten av boligens pris, og det gjør han også. Dere har nøyaktig like stor risiko for å tape penger ved et salg; penger er penger. Det du derimot risikerer, og som han har mindre risiko for, er å stå igjen med et lån uten å ha bolig, om dere må selge med tap. Koster boligen 3 mill og dere må selge for 2, sitter du igjen med et lån på en halv mill, minus det som er nedbetalt på din del av lånet. Han sitter igjen med et lån på en halv mill, minus egenkapitalen og minus det som er nedbetalt på hans del av lånet. Dette kan gå i pluss, slik at han ikke har lån, men litt på konto, og det gjelder forsåvidt deg også. Endret 23. januar 2019 av T-Rex
1kristineg Skrevet 23. januar 2019 #11 Skrevet 23. januar 2019 Takk for svar, fikk snakket med en jurist og han sa det samme som T-rex over her :). Takk for gode innspill og råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå