Gå til innhold

Belastningsskade i kne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 19 år som har funnet en stor interesse innenfor styrketrening de siste to årene. Jeg fokuserer på muskelbygging (spesielt i underkroppen) og foretrekker derfor øvelser som knebøy, markløft og utfall. Det har gått relativt fint, men for rundtom et år siden begynte jeg å få en del smerter i knærne. Som regel ikke under treningen, men i etterkant. Til slutt tok jeg turen til legen, og hun sa at det ikke var noe farlig, men at jeg bare burde roe ned/kutte ut øvelser som legger mye stress på knærne. Jeg tok totalt avstand fra disse øvelsene (f.eks knebøy, utfall, leg extensions osv) og begynte å merke mye bedring - men så fort jeg begynner å introdusere disse øvelsene igjen, kommer ubehaget og smertene tilbake. Pga dette har jeg i de siste mnd fokusert mer på øvelser som har rumpe og bakside lår/hamstrings som hovedfokus, men begynner å merke ubalanser, i og med at jeg ikke får trent fremside lår/quads noe særlig. Akkurat nå gjør jeg kun én øvelse som får fremside lår til å svi, og det er utfall i smith machine. Bruker smith machine fordi jeg kan lene meg mer bakover, og får litt av stresset av knærne da, men selv om dette er den eneste øvelsen jeg gjør, merker jeg fortsatt at jeg får litt vondt i knærne innimellom. Jeg bruker riktig teknikk (har snakket med pt) og går ikke opp i vekter for fort, så det er ikke det som er problemet. 

Noen som har opplevd lignende, og har tips? Jeg vil veldig gjerne få sterke lår, men det er vanskelig uten å kunne ta i bruk øvelser som treffer nettopp den muskelen. Burde jeg kjøpe knebeskyttere kanskje? Hvilke anbefaler dere isåfall? 

Anonymkode: ac63d...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha snakket med PT'en igjen (eller fysioterapeut) og fått øvelser for å styrke knærne. Det har ihvertfall jeg tenkt å gjøre (fysioterapeut) da jeg sliter med mye vondt i knær, lår og hofter. 

Skrevet

Gå til fysioterapeut eller naprapat om du ikke får noen gode svar fra fysioen. Husk at en PT har null utdanning i "sykdomslære" og gjerne har veldig liten kunnskap om anatomi. En PT er en som skal motivere deg på trening, lage treningsprogram som gir progresjon og vite hvordan man skal utføre grunnleggende øvelser. En PT er ingen Gud som kan hjelpe deg med vondter og skader. Ellers burde du kanskje roe ned på vektløftingen og prøve litt andre treningsformer som et supplement for en periode. Sykle, svømme, egenvektstrening, slynge, balansetrening osv. 

Anonymkode: 0ef8b...93f

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fysioterapeut eller naprapat om du ikke får noen gode svar fra fysioen. Husk at en PT har null utdanning i "sykdomslære" og gjerne har veldig liten kunnskap om anatomi. En PT er en som skal motivere deg på trening, lage treningsprogram som gir progresjon og vite hvordan man skal utføre grunnleggende øvelser. En PT er ingen Gud som kan hjelpe deg med vondter og skader. Ellers burde du kanskje roe ned på vektløftingen og prøve litt andre treningsformer som et supplement for en periode. Sykle, svømme, egenvektstrening, slynge, balansetrening osv. 

Hadde et par timer med pt i starten av "treningskarrieren" min, før jeg fikk problemer med knærne. Mente at jeg hadde snakket med pt angående form da, ikke kneproblemene. 

Ellers trener jeg fordi jeg liker det. Sliter med den psykiske helsen og styrketrening er noe av det som har hjulpet meg ut av en depresjon. Andre treningsformer er ikke min interesse, og det er viktig for meg å ha det gøy. 

Må jeg gjennom legen for å få time til fysio, eller ringer jeg inn til en direkte og ber om time? 

ts

Anonymkode: ac63d...4d8

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er naprapat offielt godkjent i Norge til å ta seg av pasienter?

Anonymkode: 3d553...dd3

Skrevet

Jeg skal til fysioterapeut på mandag pga vondt i lårene når jeg tar bakover utfall, knebøy osv. Jeg tror det er en belastningsskade, og handler kanskje noe om restitusjon, men kjekt å få en eksperts råd og tips. Jeg er veldig glad i øvelsen Hip thrust, men den øvelsen er litt synderen for meg dessverre, og jeg merker jeg får vondt når jeg gjør øvelsen. Mulig jeg gjør den feil og, så må se på det. 

Men du må jo unngå øvelser som gir deg belastningsskader. Det er veldig kjipt, men sånn er det bare. Jeg håper ikke jeg må kutte ut hoftehev, men hvis det er det som gjør at jeg får vondt, må jeg jo slutte med den :( 

Anonymkode: 20e11...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...