sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Jeg legger merke til at det er en overvekt av negative meninger om barn og skjermtid her på KG og andre forum. Hva er begrunnelsen deres for at barn som spiller på ipad/ser på TV/film osv er utelukkende negativt? Hvilke argumenter har dere for at det er bedre å leke på den "gamle måten"? Finnes det ikke positive og negative sider ved begge deler? For barnets del så er jo lek i oppveksten et ledd i å utvikle ferdigheter som er viktige senere i livet, men det finnes jo mange aspekter ved "skjermtid" som kan være med på å gjøre dette..? For å ta noen eksempler: Tegning på Ipad vs. Tegning på ark? Hva er forskjellen? Spill på pc/mobil/iPad kan styrke leseforståelse, reaksjonsevne, logisk sans, lære engelsk, m.m Eller TV-tid: Nå til dags inneholder jo mange programmer nyttige fakta og barn kan faktisk lære en god del ved å se på TV. Barn som spiller sammen interagerer med hverandre sosialt, hvis de spiller strategispill må de samarbeide, tenke og løse problemer, Barn lærer bruk av teknologi og IKT. Dette er sentrale ferdigheter i dagens samfunn Ved inntog av virtuelle virkelighetsspill der også motorikk og bevegelse inngår så får man faktisk med denne delen i tillegg. Så hva mener dere er så fælt med at barna bruker mye teknologi i hverdagen? Selvfølgelig ser jeg også at det er mange fordeler ved å gjøre ting på den "gamle måten" men er det egentlig SÅ stor forskjell som det gjerne fremstilles når alt kommer til alt?
Gumman87 Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 De blir stive i kroppen og det er heller ikke bra for synet!
sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2019 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2019 Just now, Gumman87 said: De blir stive i kroppen og det er heller ikke bra for synet! Ikke hvis de spiller spill der de må bevege på seg.. og som sagt ja, det motoriske er et viktig argument men spørsmålet er om det veier opp for de positive fordelene også. Og hva er forskjellen på å tegne på en IPad eller å tegne på ark? Man sitter jo like nærme arket/skjermen. For hva er det du mener påvirker synet? Har du noe belegg for å si det?
Gumman87 Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 https://www.interoptik.no/optikerbloggen/innlegg/hvor-mye-skjermtid-bor-ditt-barn-ha/
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, sommerfugl154 skrev: Ikke hvis de spiller spill der de må bevege på seg.. og som sagt ja, det motoriske er et viktig argument men spørsmålet er om det veier opp for de positive fordelene også. Og hva er forskjellen på å tegne på en IPad eller å tegne på ark? Man sitter jo like nærme arket/skjermen. For hva er det du mener påvirker synet? Har du noe belegg for å si det? At mye bruk av små skjermer er uheldig for synet kan du enkelt lese om ved å Google. Dette er jo velkjent. Selv praktiserer vi alt med måte, og begrenser skjermtid for 4 åringen. Mange fine spill osv, men han får ikke sitte i evigheter med det. Anonymkode: bdcf7...0cb
sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2019 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: At mye bruk av små skjermer er uheldig for synet kan du enkelt lese om ved å Google. Dette er jo velkjent. Selv praktiserer vi alt med måte, og begrenser skjermtid for 4 åringen. Mange fine spill osv, men han får ikke sitte i evigheter med det. Anonymkode: bdcf7...0cb Det finnes mye rart der ute, blandet med seriøse ting så jeg tror ikke man finner et fasitsvar ved å Google. Da er man i såfall lite kildekritisk, men det føler jeg går igjen her på KG.. Jeg tror at det med synet mest sannsynlig kan være nyansert i forhold til hvordan skjermbruk defineres, og da skulle jeg gjerne sett en ordentlig forskningsartikkel som tar for seg det. Og mye forskning er jo også dårlig forskning. Og mye som "alle vet" viser seg å være myter osv. Så jeg er kritisk
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 I en familie jeg kjenner til får barna se på ipad hele dagen. Eldste er i skolealder, yngste er i barnehagealder. Begge har kjempedårlig syn og sliter motorisk, og eldste sliter også sosialt. Sier ikke at det er på grunn av skjerm, men at det ikke blir noe bedre av skjerm er nå hvertfall helt sikkert. Anonymkode: 3439f...57f 2
sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2019 Og det at man kanskje kan utvikle nærsynthet ved å sitte mye foran en skjerm kan sikkert også sies om å lese for nye bøker/tegning også. Ser ikke helt hvorfor det skal være store forskjellen. Så igjen: hva slags forskning ligger bak dette og er det egentlig forskjell?
sommerfugl154 Skrevet 22. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: I en familie jeg kjenner til får barna se på ipad hele dagen. Eldste er i skolealder, yngste er i barnehagealder. Begge har kjempedårlig syn og sliter motorisk, og eldste sliter også sosialt. Sier ikke at det er på grunn av skjerm, men at det ikke blir noe bedre av skjerm er nå hvertfall helt sikkert. Anonymkode: 3439f...57f Jaja alt med måte. De hadde sikkert slitt motorisk og vært nærsynte om de satt med nesen i et tegneserieblad også. Poenget mitt er hva er forskjellen mellom skjerm og ikke skjerm, hvis man sammenligner lignende aktivitet
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 1 hour ago, sommerfugl154 said: Jaja alt med måte. De hadde sikkert slitt motorisk og vært nærsynte om de satt med nesen i et tegneserieblad også. Poenget mitt er hva er forskjellen mellom skjerm og ikke skjerm, hvis man sammenligner lignende aktivitet Hvis jeg skal ta utgangspunkt i mitt eget barn, så er hovedforskjellen at om han sitter og leser, eller tegner på et ark i stedet for skjerm, eller gjør andre stillesittende aktiviteter, så vil det begrense seg selv. Han går lei og finner på noe annet der han er mer i bevegelse. Hadde han fått fri tilgang på ipad kunne han sikkert sittet stille hele dagen uten å gå lei. Han blir mye mer oppslukt av den på en sånn måte at han glemmer alt annet. Det finnes sikkert også de som kan bli like oppslukt av tegneserieblader f.eks, og jeg vet det finnes de som går lei av ipad etter en halvtime, og hadde mitt barn vært sånn så hadde jeg jo ikke trengt å sette like strenge grenser. Mengden har selvsagt stor betydning. Det meste kan være skadelig hvis man gjør for mye av det. Anonymkode: e4bc2...7da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå