AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Er det noen her som har barn som faktisk har det greit i førsteklasse? Hører bare om alt det fæle. Alt fra at de er deprimerte til at de ikke får lov til å være barn lenger osv osv. Noen som har positiv erfaring å komme med?? 😊 Gruer meg sånn til barnet mitt skal starte på skolen til høsten. Man leser jo så mye ille... Anonymkode: d1874...41a
Blue Berry Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Min yngste begynte i 1.kl nå i høst og min eldste går i 2.kl. Gått veldig fint. Lettere for yngste mtp det sosiale. Men ingen problem ift fag Ikke ta sorgene på forskudd 2
Emas Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Eg har ikkje skuleborn sjølv før neste år, men er gift med ein som har hatt førsteklassingar i fleire bolkar, så eg har eit visst innblikk i livet i første klasse. Slik eg forstår det, er det svært forskjellig frå lærar til lærar kva dei gjer på, men min mann har i allefall veldig fokus på læring gjennom leik i 1.klasse. Mellom anna lærer 2 bokstavar i veka, og kvar fredag har dei sanseparty med dei aktuelle bokstavane. F.eks når dei hadde om bokstaven s, så fekk ungane smake salat, lukte på såpe osv. I tillegg har dei turdag ein dag i veka, utflukt til biblioteket, tegning, programmering (lære om robotar, iPad osv) i tillegg til gym, matte, norsk, osv. 5-åringen min er iallefall veldig klar for skulestart når pappaen fortel om korleis dei har det på skulen. 2
GammelKaktus Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Gutten min hadde det kjempekjekt i første klasse, sleit litt med å sitte i ro da han er født seint på året og er gutt.😋 Ligger fremme i alle fag, gleder seg til å gå på skolen hver dag osv. Men selv om han trivdes og hadde det fint så hadde han fått mer ut av å gå et ekstra år i barnehagen. De lærte mer der på 2 måneder enn hva de gjorde på skolen første året, etter min mening. Min gutt var 5.5 år når han begynte og det synes jeg er alt for tidlig. Første året så er det terping på alfabet og lære bokstavene, telling, sitte i ro og stå i kø. Første året var det lite utfordringer for en som allerede var på vei til å lese når han begynte... Men lærer har vært utrolig flink, sett styrker og svakheter og gitt litt vanskeligere oppgaver for å ha litt å bryne seg på osv. Hvordan skolehverdagen fortoner seg har mye med læreren å gjøre er min erfaring. Er du heldig og får en brukandes lærer så er mye gjort.😏 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 11 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Gutten min hadde det kjempekjekt i første klasse, sleit litt med å sitte i ro da han er født seint på året og er gutt.😋 Ligger fremme i alle fag, gleder seg til å gå på skolen hver dag osv. Men selv om han trivdes og hadde det fint så hadde han fått mer ut av å gå et ekstra år i barnehagen. De lærte mer der på 2 måneder enn hva de gjorde på skolen første året, etter min mening. Min gutt var 5.5 år når han begynte og det synes jeg er alt for tidlig. Første året så er det terping på alfabet og lære bokstavene, telling, sitte i ro og stå i kø. Første året var det lite utfordringer for en som allerede var på vei til å lese når han begynte... Men lærer har vært utrolig flink, sett styrker og svakheter og gitt litt vanskeligere oppgaver for å ha litt å bryne seg på osv. Hvordan skolehverdagen fortoner seg har mye med læreren å gjøre er min erfaring. Er du heldig og får en brukandes lærer så er mye gjort.😏 Akkurat det samme her. I tillegg ønsker sønnen min og jeg leksene dit peppern gror, da det blir et ekstra stressmoment jeg mener han ikke trenger når han er så liten. Jeg sliter skikkelig med å be ham slutte å leke (som jeg mener er bra for ham og burde prioriteres) fordi han må gjøre lekser i stedet. Leksene har egentlig vært det eneste udelt negative med skolestart for vår del. Ellers er det litt positivt og litt negativt som beskrevet i innlegget over her, men han trives alt i alt. Anonymkode: d50ad...5d9 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Mine 3 gutter har da hatt det supert i første klasse. Har kanskje vært litt vanskelig på SFO før skolen startet da de har hatt litt få kjente der, men straks skolen er i gang har det gått helt supert. Det er MYE lek og morro første året på skolen. Men heldigvis lærer de mye også. Mine begynte å kjede seg i barnehagen på slutten av siste året, og var veldig klar for ny hverdag. Det er virkelig ingenting å grue seg til. Lær barnet ditt å bli selvstendig på dobesøk og med påkledning, så vil resten gå som en lek. Anonymkode: ceb45...aef
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine 3 gutter har da hatt det supert i første klasse. Har kanskje vært litt vanskelig på SFO før skolen startet da de har hatt litt få kjente der, men straks skolen er i gang har det gått helt supert. Det er MYE lek og morro første året på skolen. Men heldigvis lærer de mye også. Mine begynte å kjede seg i barnehagen på slutten av siste året, og var veldig klar for ny hverdag. Det er virkelig ingenting å grue seg til. Lær barnet ditt å bli selvstendig på dobesøk og med påkledning, så vil resten gå som en lek. Anonymkode: ceb45...aef Dette var godt å lese! -ts Anonymkode: d1874...41a
Lunarstone Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Datteren min har gått i første klasse i et halvår nå, og trives kjempegodt . Hun er i tillegg født sent på året , sist i klassen. Det kunne være vanskelig å få henne i barnehagen til tider, men på skolen har det gått knirkefritt helt siden hun begynte. Det gjelder også med leksene utfordringen er faktisk å få henne til å være hjemme hvis hun er syk 😅 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som har barn som faktisk har det greit i førsteklasse? Hører bare om alt det fæle. Alt fra at de er deprimerte til at de ikke får lov til å være barn lenger osv osv. Noen som har positiv erfaring å komme med?? 😊 Gruer meg sånn til barnet mitt skal starte på skolen til høsten. Man leser jo så mye ille... Anonymkode: d1874...41a Sønnen min mistrivdes helt vanvittig i bhg og utagerte ekstremt. Etter han begynte på skolen har det gått på mye bedre! Han trives godt der,ingen mobbing, lærerene er flinke,forståelsefull og tolmodige. De har klart å bygge opp selvtilliten hans så han nå har troen på seg selv. Utagering sluttet han helt med takket være de fantastiske lærerene hans I barnehagen turde han ikke synge med de andre barna i samlingsstunden engang,nå på skolen har han synget i mikrofon alene foran 90 foreldre 😮 Det er så kjekt å se den store forandringen å savner overhodet ikke barnehagen! Skal jeg nevne en negativ ting så må det værr mye lekser allerede i 1.klasse men det er forskjellig fra skole til skole. Kusinen hans går også i 1.klasse å de har lite lekser. Anonymkode: 6b1b0...124 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min mistrivdes helt vanvittig i bhg og utagerte ekstremt. Etter han begynte på skolen har det gått på mye bedre! Han trives godt der,ingen mobbing, lærerene er flinke,forståelsefull og tolmodige. De har klart å bygge opp selvtilliten hans så han nå har troen på seg selv. Utagering sluttet han helt med takket være de fantastiske lærerene hans I barnehagen turde han ikke synge med de andre barna i samlingsstunden engang,nå på skolen har han synget i mikrofon alene foran 90 foreldre 😮 Det er så kjekt å se den store forandringen å savner overhodet ikke barnehagen! Skal jeg nevne en negativ ting så må det værr mye lekser allerede i 1.klasse men det er forskjellig fra skole til skole. Kusinen hans går også i 1.klasse å de har lite lekser. Anonymkode: 6b1b0...124 Trist at han hadde det sånn i bhg, men du verden så kjekt at han nå trives på skolen! 😊 - Ts Anonymkode: d1874...41a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, Lunarstone skrev: Datteren min har gått i første klasse i et halvår nå, og trives kjempegodt . Hun er i tillegg født sent på året , sist i klassen. Det kunne være vanskelig å få henne i barnehagen til tider, men på skolen har det gått knirkefritt helt siden hun begynte. Det gjelder også med leksene utfordringen er faktisk å få henne til å være hjemme hvis hun er syk 😅 Hehe, herlig 😊 - ts Anonymkode: d1874...41a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #12 Skrevet 22. januar 2019 Min førsteklassing stortrives. Masse lek fortsatt, masse læring, nye venner. Opplever mye mestring. Leksene går som oftest så det suser. Anonymkode: 72ad4...b18
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #13 Skrevet 22. januar 2019 Min førsteklassing trives også veldig godt på skolen. Lærerene er veldig flinke til å tilpasse og diferensiere. Barnet ligger foran klassen i de fleste fag, men slipper å kjede seg, da barnet får tilpasset all lekse (3. klasse matte, hospitering i 3. klasse i engelsk m.m.). Hurra for 1. klasse! Anonymkode: 9ff13...e85
Alvario Skrevet 22. januar 2019 #14 Skrevet 22. januar 2019 Alle mine 4 har hatt flott opplevelse med 1 klasse. Både i forhold til lærere, medelelver og ikke minst faglig opplegg.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #15 Skrevet 22. januar 2019 Jeg har både sønn og datter; begge stortrivdes i 1. klasse😊 Begge trivdes med at det ikke var like "kaotisk" og bråkete som i barnehagen, og begge syntes det var fryktelig stas å være skolebarn. Det synes de fortsatt, går i 2. klasse nå. Anonymkode: 2d182...b43
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #16 Skrevet 22. januar 2019 Nevøen min går i 1. klasse og jeg henter han ofte på skolen og gjør lekser sammen med han. Det virker som om han har det gøy på skolen, og at de legger godt opp til læringsaktiviteter. Det er leksene som er det største problemet. De har to lekser hver dag - matte 1-2 sider og lesing 1-2 sider. Han er skoleflink og kan både å lese og regne, men når det blir mye for han kan jeg godt tenke meg at det er helt forferdelig for de som ikke er like skoleflink ennå. Skolebøkene er også ganske komplisert, med vanskelig språk og idiotisk valg av skrifttype ( I og l = i og L). Anonymkode: 99d95...8fd
Sushi Skrevet 22. januar 2019 #17 Skrevet 22. januar 2019 Min eldste stortrivdes på skolen fra første dag. Vi var aldri bekymra heller, hun var moden for alderen og er typisk en som tilpasser seg regler og hører på voksne. Hun var også veldig heldig med læreren, noe som selvsagt har mye å si! Hun har fått tilpassede lekser ut fra sitt nivå, siden hun ligger litt foran. Jeg tror likevel hun hadde hatt minst like godt av et år ekstra i barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #18 Skrevet 22. januar 2019 Jeg tror det av og til er foreldrene som får det største sjokket ved overgangen. At det føles som om barna er mer overlatt til seg selv når det gjelder praktiske ting (påkledning, spise maten sin, mye frilek på sfo), og det er de jo, men for de fleste går det seg raskt til. Har hatt flere førsteklassinger og alle har trivdes. En var veldig langt framme faglig sett, og kunne "alt" fra før. Det nye i skolesituasjonen var likevel nok til å gjøre det spennende, pluss at hun fikk litt ekstraoppgaver både på skolen og hjemme. Den største utfordringen var en gutt født sent i desember og var veldig umoden for alderen. Han slet med overgangen og vokste seg egentlig ikke inn i elevrollen før langt ute i 2. klasse. Hadde jeg fått valget ville jeg holdt ham igjen i barnehagen et år, men det er ikke lett å få til. Men alt i alt tror jeg ikke du har noe å frykte. Veldig mange synes det er gøy å begynne på skolen og vokser raskt inn i de nye kravene som settes til dem Anonymkode: d2b3f...b18 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 Her har det ikke gått så fint. Har en desemberunge, og da er det ofte litt tyngre med skolestart hae jeg hørt. Er henvist til ppt. Anonymkode: 855f3...f51 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 Det har gått veldig fint med alle mine 3. En er født seint på året. 😊 Anonymkode: 2820c...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå