AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Jeg startet i ny jobb for ca 6 mnd. siden, men trives ikke spesielt godt. Det lyses ut stilling der jeg jobbet før og jeg har lyst til å søke. MEN jeg er usikker fordi det selvsagt ikke er sikkert jeg får den nye stillingen. Da ser jeg for meg at det bli enda verre å jobbe her jeg er. "Alle" vet at jeg ønsker meg vekk. Problemet er også referanser. Jeg kan jo ikke søke ny jobb uten å oppgi referanser, og det vil virke veldig rart om jeg ikke har referanser fra jobben jeg er i nå. Ber jeg om referanser fra min nåværende jobb, må jeg jo fortelle at jeg søker ny jobb. Vanskelig dillema. Søknadsfristen nærmer seg og jeg aner ikke hva som er lurt. Gjengen jeg jobber med er veldig sammensveiset, de har vokst opp sammen og kjenner stedet og hverandre ut og inn. De er ikke avvisende, og jeg forstår at 6 mnd. ikke er lang tid, men jeg føler meg ensom, utenfor og lengter tilbake til den gamle jobben. (Jeg søkte her fordi jeg kun gikk i årelange vikariater der). Noen råd? Anonymkode: f62cd...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 1. Søk jobben, men søk samtidig andre relevante jobber - får du ikke jobb der du var får du jobb et annet sted 2. Det er helt vanlig å ikke oppgi nåværende sjef som referanse. Har du referanser fra tidligere jobber? Eventuelt nåværende kollegaer som kan stille opp? Anonymkode: 65547...43e 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Søk jobben, men søk samtidig andre relevante jobber - får du ikke jobb der du var får du jobb et annet sted 2. Det er helt vanlig å ikke oppgi nåværende sjef som referanse. Har du referanser fra tidligere jobber? Eventuelt nåværende kollegaer som kan stille opp? Anonymkode: 65547...43e 1. Jeg er bare "redd" jeg blir enda mer utenfor hvis noen får greie på at jeg "ikke ønsker å være der". Har følelsen av at da blir jeg helt utestengt. Kan jo ta en stund før jeg får en jobb et annet sted. 2. Jeg har referanser fra tidligere jobber, men tenker det blir rart å ikke ha noe fra denne. Er usikker på om jeg kan stole på at nåværende kollegaer ikke sier noe om dette til andre. De er som sagt så sammensveiset. Anonymkode: f62cd...bbc
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 På 22.1.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev: 1. Jeg er bare "redd" jeg blir enda mer utenfor hvis noen får greie på at jeg "ikke ønsker å være der". Har følelsen av at da blir jeg helt utestengt. Kan jo ta en stund før jeg får en jobb et annet sted. 2. Jeg har referanser fra tidligere jobber, men tenker det blir rart å ikke ha noe fra denne. Er usikker på om jeg kan stole på at nåværende kollegaer ikke sier noe om dette til andre. De er som sagt så sammensveiset. Anonymkode: f62cd...bbc Skjønner ikke hva du mener her - du må jo ikke fortelle noen på jobben at du søker ny jobb? Hvis du ikke har kollegaer som kan være referanse dropper du dette fra nåværende jobb - som sagt er det helt vanlig å ikke oppgi referanser for den jobben man har nå. Det er ikke rart i det hele tatt å ikke ha med noe fra den du har nå. Anonymkode: 65547...43e 2
Anim92 Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 Det er ganske normalt å ikke ta med referanse fra nåværende jobb, og at stedet du er ansatt nå ikke vet at du søker andre plasser. Dersom stillingen du vil ha er et sted du har vært før, kjenner de deg vel godt nok uten referanser fra andre igjen? 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Takk for svar fra dere to siste også. Jeg trodde det var rart å ikke ha en referanse fra siste jobben. Det er sant at de kjenner meg godt, der jeg ønsker jobb, men tenker kanskje de vil høre hvordan jeg har vært i den nye jobben. På interjuer i fjor spurte alle etter hvem jeg hadde som referanse. Da føler jeg det litt rart å nevne noen fra min gamle jobb (der jeg nå ønsker stilling), og ikke noe fra min nye jobb. Men jeg tror jeg tar sjansen og søker, hvis referanser fra sist jobb ikke er så viktig 😉 Anonymkode: f62cd...bbc
Vipser Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 På 22.1.2019 den 11.20, AnonymBruker skrev: Det lyses ut stilling der jeg jobbet før og jeg har lyst til å søke Betyr ikke dette at personene kjenner deg og at det derfor bør være unødvendig med referanser? 🤔 Det første man bør gjøre før man søker er jo å ringe den som står som kontaktperson i utlysningen. Luft problemstillingen for vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #8 Skrevet 24. januar 2019 22 timer siden, Vipser skrev: Betyr ikke dette at personene kjenner deg og at det derfor bør være unødvendig med referanser? 🤔 Det første man bør gjøre før man søker er jo å ringe den som står som kontaktperson i utlysningen. Luft problemstillingen for vedkommende. Ja, det betyr at "sjefen og lederene" kjenner meg, så sånn sett trenger de ikke referanser. Jeg vet også at de var veldig fornøyd med meg, men tenker at de kanskje vil høre hvordan jeg har jobbet i år, da jeg har vært fast ansatt og hatt mer ansvar enn før. Anonymkode: f62cd...bbc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #9 Skrevet 24. januar 2019 Jeg skriver alltid «referanse fra nåværende stilling fremskaffes etter ønske» eller noe i den duren. Har kun én gang blitt spurt etter referanse fra min daværende stilling, men det var et vikariat som holdt på å gå ut, så det var liksom ikke noe stress. Anonymkode: 6ae36...b27
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #10 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver alltid «referanse fra nåværende stilling fremskaffes etter ønske» eller noe i den duren. Har kun én gang blitt spurt etter referanse fra min daværende stilling, men det var et vikariat som holdt på å gå ut, så det var liksom ikke noe stress. Anonymkode: 6ae36...b27 Takk, det var lurt. Anonymkode: f62cd...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå