Gå til innhold

Du som er sykepleier. Mest positivt eller negativt ved yrket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som sykepleier i 4år. Jeg trodde dette var et yrke som virkelig var noe for meg, men jeg har innsett at det dessverre ikke er det. Det er mye positivt, men jeg føler det negative ved yrket tar over. Kanskje noen andre sykepleiere her kjenner seg igjen?

Det positive:

Møte mange ulike, interessante type mennesker. Lærer noe nytt hver dag. Får lov til å bli kjent med og komme tett innpå andre. Lærer å jobbe selvstendig, men blir også veldig flink på å samarbeide. Det er et bredt felt og mange ulike typer jobber innenfor samme yrke. Det finnes altså noe innenfor sykepleie for "alle". 

Det negative:

Ofte dårlige ledere. De er opptatt av økonimi, budsjett og det "ytre" slik at deres arbeidsplass ser attraktiv ut sett fra utsiden. Turnus. Turnus kan være ok, men vi er veldig låst. Det kan være vanskelig å få byttet/jobbet inn vakter dersom man skal noe en jobbhelg (feks bryllup ol.). Man kan aldri ta noe på sparket. Man må søke ferie VELDIG TIDLIG og dette er vanskelig dersom familie/venner/samboer/barn osv er inni bildet også. Det er heller ingen garanti for hvor ofte en skal ha fri/jobbe ugunstige dager. Man kan hende opp med de samme dagene år etter år. 

Ellers merker jeg også at jeg blir ganske sliten av mennesker. Det finnes mange gode og snille brukere/pasienter/pårørende/beboere, men det er så mye som trekker ned når man bare møter motstand. Så klart er de i en vanskelig situasjon, men vi blir ofte rakket ned på, får skjeft og alt er "gale". Det er vanskelig å se forbi dette når det hender så ofte. Vi får all skyld selv om det egentlig er politikerne sin feil. 

Jeg kjenner jeg er ganske lei nå. Det jeg trodde skulle bli en fin, givende og lærerik jobb er bare blitt til en negativ runddans. 

Anonymkode: 95942...f74

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Kunne skrevet akkurat det samme som deg. Ute etter noe annet, kjempe lei! Jobber like lenge som deg også. Tenker jeg blir en bitter og sur person om jeg skal holde ut i 40 år. Surt og ha brukt så mye tid og penger på en utdannelse som ble feil. Men noen ganger må man finne en annen vei. 

Anonymkode: 5d764...cd5

Skrevet

Støtter innlegget ditt. Vært spl i 3 år. Holder på å omskolere meg nå

Anonymkode: 867e6...7ce

Skrevet

Som pasient som nylig har vært innlagt 5 dager på sykehus etter større operasjon, må jeg bare få skryte av dere.

Sykepleierne jeg hadde var alle helt fantastiske. Lyttet til meg, tok seg tid til å prate når jeg hadde behov for det, og så meg. Før jeg var innlagt hadde jeg aldri sett hva en sykepleier konkret gjør, og dere kan MYE altså.

Før jeg ble skrevet ut passet jeg på å si ekstra takk til alle jeg rakk å snakke med, for alle var så fantastiske omsorgsfulle mennesker. 

Vet dette ikke er relevant til tråden i det hele tatt, men bare et lite uttrykk for respekt for dere som gjør denne jobben :hjerte: 

Anonymkode: 32512...e27

• Liker 8
Skrevet

Har også hatt etpar operasjoner, bor alene. Så er glad for å snakke med dere, å se dere bare 🙂❤️

Anonymkode: ee6eb...e92

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Kunne skrevet akkurat det samme som deg. Ute etter noe annet, kjempe lei! Jobber like lenge som deg også. Tenker jeg blir en bitter og sur person om jeg skal holde ut i 40 år. Surt og ha brukt så mye tid og penger på en utdannelse som ble feil. Men noen ganger må man finne en annen vei. 

Anonymkode: 5d764...cd5

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter innlegget ditt. Vært spl i 3 år. Holder på å omskolere meg nå

Anonymkode: 867e6...7ce

Godt det ikke bare er meg som tenker slik! Blir nok en sur kjerring om jeg jobber med dette for lenge. Jeg ser jo at noen av de eldre kollegaene mine allerede er blitt slik 😂 Det er heller ingen som takker oss for jobben vi har gjort når vi ligger der ufør med ødelagt rygg eller er helt utbrent. 

Hva er det du omskolerer deg til? Synes det er trist å ha tatt en utdanning over 3 år og så skal jeg bare "kaste" den vekk. Men samtidig er det ikke så lett å få jobb uten turnus som sykepleier. Kan jo videreutdanne meg, men det koster jo penger. Har jo lån og forskjellig som må nedbetales. 

Anonymkode: 95942...f74

Skrevet

Jeg har vært sykepleier i 6 år og herregud så lei jeg er av å jobbe turnus på sykehus. Et sant mareritt i perioder å kombinere dette med to små barn. Jeg skal også omskolere meg/ ta videreutdanning, men har ikke peiling på hva jeg vil gjøre videre 😣

Jeg må gå skikkelig i tenkeboksen nå og finne ut hva jeg vil gjøre videre. Jeg er 34, føler meg litt gammel for omskolering 🙁

Anonymkode: de9c9...ecc

Skrevet

Helt enig med deg. Jeg er sisteårsstudent, så har ikke mye erfaring ennå, men likevel. Syns både yrket og faget er spennende, utfordrende, og utrolig interessant. Likevel gjør turnus og manglende fleksibilitet hos de fleste arbeidsgivere at jeg ikke regner med å være sykepleier veldig lenge. Skal jobbe et par år, og så er jeg innstilt på omskolering. Trist, men spyr av tanken på å jobbe turnus såppas lenge 😛 Så ikke det som et problem da jeg var yngre og søkte sykepleie, men nå når jeg er eldre, barn er aktuelt om ikke veldig lenge etc. skjønner jeg ikke hvordan jeg skal overleve det.. 

Så allerede nå som student er jeg innstilt på å bare jobbe en stund. Surt, trist, men trivsel kommer først. 

Anonymkode: 532da...361

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet fast som spl i over 6 år og det virker som om jeg har en helt annen oppfatning av sykepleierarbeidet enn det jeg ser flere har. Jeg jobber på sykehus, men på en psykiatrisk avdeling for eldre. Jeg stortrives virkelig! Jobber ren nattevaktstilling så har ikke alltid så mange mennesker å forholde meg til (som er våkne) til enhver tid. Men jeg har jobbet kveld og dag også og jeg liker meg faktisk der også. Det er ofte bedre bemannet i psykiatrien, da du skal ha tid til pasientene.

Med nattvakter fungerer det også veldig bra med barn, har mye fritid og har mulighet til å være med dem, uten at jeg selv er sliten :) Selv om somatisk avd hadde helt klart vært mer lærerikt og interessant vet jeg at det ville slitet med ut fullstendig i det lange løp. Men når jeg jobber med eldre er det jo alltids noe somatisk med dem også, samt litt stell og slikt.  Men det viktigste er at jeg vet jeg har jeg en jobb jeg ser fram til å ha resten av arbeidslivet ut. Sikker på at du ikke bare har funnet den rette avd for deg? 

Skrevet

Har også jobbet som sykepleier i 4 år, og jeg elsker jobben min! Jobber i hjemmesykepleien, var innom sykehjem en kort stund også men det var ikke noe for meg. 

Skrevet

Jobber på sykehus på medisinsk avd. Har kun vært sykepleier i halvannet år. Har en bachelor fra før av, men ikke spisse nok albuer for å komme meg opp og frem der. Kjenner allerede at yrkesvalget jeg har tatt nå er en påkjenning for kropp og psyke. Avdelingen jeg jobber på er så utrolig hektisk og ganske dårlig bemannet sammenlignet med andre. Jobber innimellom vakter på kirurgisk og andre medisinske avd hvor samtlige sykepleier koser seg mer på vakt og har massevis av tid til å slappe av med en kaffekopp. Jeg kommer definitivt til å søke meg til andre avd, videreutdanne meg, Evt prøve meg i hjemmespl... jeg kan jo ikke gi opp.. da er to utdannelser bortkastet. Nå er det bare stress. Hadde 120-130 i «hvilepuls» på jobb (uten at det er noe fysisk galt med meg). Veldig lærerikt, og mye akutt som er spennende og god erfaring. En supersøt pasientgruppe.. men jeg kommer ikke til å orke det her lenge. Veldig synd. Og jeg ser lederne er snille og greie så lenge det gagner dem. Om du sliter deg ut så er det ingen av dem som klapper deg på skuldra og takker deg.. lønna er heller ikke noe å sprette champagne for.

Anonymkode: 6f7ba...0ec

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehus på medisinsk avd. Har kun vært sykepleier i halvannet år. Har en bachelor fra før av, men ikke spisse nok albuer for å komme meg opp og frem der. Kjenner allerede at yrkesvalget jeg har tatt nå er en påkjenning for kropp og psyke. Avdelingen jeg jobber på er så utrolig hektisk og ganske dårlig bemannet sammenlignet med andre. Jobber innimellom vakter på kirurgisk og andre medisinske avd hvor samtlige sykepleier koser seg mer på vakt og har massevis av tid til å slappe av med en kaffekopp. Jeg kommer definitivt til å søke meg til andre avd, videreutdanne meg, Evt prøve meg i hjemmespl... jeg kan jo ikke gi opp.. da er to utdannelser bortkastet. Nå er det bare stress. Hadde 120-130 i «hvilepuls» på jobb (uten at det er noe fysisk galt med meg). Veldig lærerikt, og mye akutt som er spennende og god erfaring. En supersøt pasientgruppe.. men jeg kommer ikke til å orke det her lenge. Veldig synd. Og jeg ser lederne er snille og greie så lenge det gagner dem. Om du sliter deg ut så er det ingen av dem som klapper deg på skuldra og takker deg.. lønna er heller ikke noe å sprette champagne for.

Anonymkode: 6f7ba...0ec

Akkurat sånn jeg har opplevd det også. Nå vurderer jeg å bli sosionom, men jeg er som sagt i tenkeboksen ennå.

Du burde søke deg til en avdeling der det er noe roligere enn der du er nå. Kan anbefale Martina Hansens Hospital, jeg jobbet der i ett år og trivdes godt. Skulle flytte så måtte derfor si opp. Men er ikke sikkert du bor i de traktene (sykehuset ligger i Bærum, ca. 5 minutter fra Sandvika med bil, tror jeg det var). 

Anonymkode: de9c9...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...