AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Har en kattemor på 2,5 år og hennes datter som nå er 8 mnd. De var gode venner når minsten var kattunge, mens nå virker det som om mora ikke tåler trynet til ungen sin. Kattungen prøver ofte å leke, men da reagerer mor med sinne og begynnerne sloss isteden. Halen er helt klistret til gulvet og ørene lagt bakover og hun ser tydelig sint og sur ut. Hun kan også finne på å angripe henne uprovosert, flere ganger har jeg sett henne hoppe på henne og bite og klore til hun skriker av smerte uten at minsten hadde gjort noe annet enn å gå rundt i huset eller ligge og slappe av. Og dette er ikke lek, men skikkelig sinne. Lillepus prøver liksom å få kontakt, men det hjelper ikke for moren er ikke interessert og vil bare være i fred. Hun holder seg også unna oss, mens lillepus er mer med oss og er sosial. Synes bare slosskampene er veldig voldsomme, og det er flere ganger daglig og ikke bare av og til. Synes det skjer hver gang lillepus prøver å nærme seg mora, uansett om hun er ute etter å leke eller bare prøver å gå forbi. De gangene jeg ser på så er det kattemor som starter slossingen. Har også angrepet meg et par ganger men det er lenge siden nå. Nå holder hun seg bare unna oss mennesker og vil helst bare ha fred fra alt virker det som. Synes synd i lillepus. Hun vil jo bare ha kontakt:( Vil dette gå over? Er det noe vi kan gjøre? Nå får vi baby i hus om 2-3 mnd, og jeg kjenner jeg er skeptisk til denne ustabile katten. Om hun noen gang prøver å gå løs på babyen så ryker hun ut på dagen, såklart. Men skulle jo gjerne vært trygg på at det IKKE skjedde før babyen kommer. Prøver å kose like mye med begge, slik at mora ikke skal bli sjalu og at det er det som et problemet. Men hun er ikke så veldig interessert da, bruker også å gå vekk om noen av oss prøver å kose med henne. Så hun har jo null interesse for både den minste katten og oss. Så vet ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: e6099...f07
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Kattemamma kan bli sånn når de er lei ungene sine. Kjøp feliway til å putte i støpselet i stua, f.eks. Ellers så er jo en sprayflaske med vann effektiv, om dere gir kattemamma en sprut når hun begynner å krangle med lillepusen. Selv synes jeg feliway er veldig effektiv, det tar litt tid før den har effekt men når den får det er den bra. Anonymkode: bf0b9...72c 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Det er helt normalt at en kattemor løsriver seg fra ungene. Å kattemor gjør det riktig. Det her burde dere sjekka opp før dere valgte å beholde mor og barn. At dere velger å kaste ut kattemor for en situasjon dere har valgt vitner om at dere kanskje ikke burde ha katt og burde for det første sterilisert henne. Barn er ingen unnskyldning for å kvitte seg med dyr. Sånt tenker dere over før dere skaffer dere dyr! Anonymkode: cf672...921 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Dette er helt normalt, kattemora sier at nå er det på tide å forlate redet. Slik er det i dyreverden.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt at en kattemor løsriver seg fra ungene. Å kattemor gjør det riktig. Det her burde dere sjekka opp før dere valgte å beholde mor og barn. At dere velger å kaste ut kattemor for en situasjon dere har valgt vitner om at dere kanskje ikke burde ha katt og burde for det første sterilisert henne. Barn er ingen unnskyldning for å kvitte seg med dyr. Sånt tenker dere over før dere skaffer dere dyr! Anonymkode: cf672...921 Selvfølgelig er det det, barn kommer før katten. Og mange katter er ikke ustabile men takler greit en baby. Og at hun skulle være slik som dette kan da vel ingen forutse?? Det skjønner du og. Hun er sterilisert nå. Kan dere ikke svart orntlig på det jeg spør om isteden for å henge dere opp i ALT annet? Det er jo håpløst å spørre om råd her inne, er jo verre enn på «barn og familie»..... Anonymkode: e6099...f07 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 3 minutter siden, Catalina Culès skrev: Dette er helt normalt, kattemora sier at nå er det på tide å forlate redet. Slik er det i dyreverden. Ja skjønner det. Men hvor lenge varer dette? Er det vanlig at kattemødre holder på sånn ut livet eller vil det gå over? Hun er hos utelate ufin, syns det er urettferdig overfor den minste som bare prøver å leve livet sitt her inne. Anonymkode: e6099...f07
Tvist Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Er begge kattene kastrerte? Hvis ikke må det ordnes, blir ikke bedre før det er fikset i alle fall. Det kan gå over, eller det kan fortsette slik, det er umulig å forutse. Dere kan jo avvente og prøve litt til, hvis ikke bør dere omplassere kattungen , ikke kattemor. Kattungen vil ha lettere for å tilpasse seg et nytt hjem. Hvordan kattemor reagerer på andre katter, har ingenting med hvordan hun vil reagere på en baby. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, Tvist skrev: Er begge kattene kastrerte? Hvis ikke må det ordnes, blir ikke bedre før det er fikset i alle fall. Det kan gå over, eller det kan fortsette slik, det er umulig å forutse. Dere kan jo avvente og prøve litt til, hvis ikke bør dere omplassere kattungen , ikke kattemor. Kattungen vil ha lettere for å tilpasse seg et nytt hjem. Hvordan kattemor reagerer på andre katter, har ingenting med hvordan hun vil reagere på en baby. Kastrert ja. Kattemor har angrepet meg og datteren min på 10 år også uprovosert opptil flere ganger. Så jeg vet ikke. Får kanske vente litt til og se. Har jo noen mnd til babyen kommer. Anonymkode: e6099...f07
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Ville dratt til dyrlegen og fått sjekket kattemoren om hun kan ha noe smerter en plass som gjør at terskelen er blitt lav, tenner etc., Anonymkode: 66253...872 2
Tvist Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kastrert ja. Kattemor har angrepet meg og datteren min på 10 år også uprovosert opptil flere ganger. Så jeg vet ikke. Får kanske vente litt til og se. Har jo noen mnd til babyen kommer. Anonymkode: e6099...f07 Har du noen som kan passe kattungen en stund (kanskje et par-tre uker)? Så kan du se hvordan det går. Akkurat nå er hun stresset og sint hele tiden. Hvordan var hun før hun fikk unger? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, Tvist skrev: Har du noen som kan passe kattungen en stund (kanskje et par-tre uker)? Så kan du se hvordan det går. Akkurat nå er hun stresset og sint hele tiden. Hvordan var hun før hun fikk unger? Har ikke mange dyrevenner som jeg kjenner desverre. Altså moren har alltid vært veldig sær og har aldri villet hatt kos eller oppmerksomhet, vil aller helst bare være alene. Med godtroende som jeg vet så trodde jo jeg at selskap av en annen katt skulle hjelpe henne til mykne opp litt. Men nå går det jo over stokk og stein syns jeg, virker jo til å bli mer aggressiv jo eldre hun blir. Anonymkode: e6099...f07
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #12 Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke mange dyrevenner som jeg kjenner desverre. Altså moren har alltid vært veldig sær og har aldri villet hatt kos eller oppmerksomhet, vil aller helst bare være alene. Med godtroende som jeg vet så trodde jo jeg at selskap av en annen katt skulle hjelpe henne til mykne opp litt. Men nå går det jo over stokk og stein syns jeg, virker jo til å bli mer aggressiv jo eldre hun blir. Anonymkode: e6099...f07 Det er ikke alle katter som kan bo med andre dyr. Å det å plage dem på den måten ved å presse andre dyr på dem syns jeg egentlig ikke noe om. Anonymkode: 3f647...65d 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #13 Skrevet 22. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle katter som kan bo med andre dyr. Å det å plage dem på den måten ved å presse andre dyr på dem syns jeg egentlig ikke noe om. Anonymkode: 3f647...65d Nå ble det gjort i beste mening da. Håper ikke dere henger meg for det. Anonymkode: e6099...f07
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #14 Skrevet 22. januar 2019 Kattunder er livlige, har mye energi og vil leke. Kattemødre er som regel litt mer rolige, eller vil i det minste ikke leke så mye og blir irritert over masingen til kattungen. Så det som skjer da er at kattemor frosøker få kattungen til å slutte mase, mens kattungen gjerne blir mer sur på kattemora fordi den ikke vil leke og fordi den er slem. Så da får du to katter som misliker hverandre og krangler mye. Hold dem avskilt når du ikke er hjemme. Aktiviser og lek mye med kattungen og pass på at den ikke går bort til kattemor for å plage. Ellers ville jeg tatt med kattemor til veterinær, hun kan ha smerter eller andre plager som gjør henne aggressiv. Anonymkode: e04d0...7b5 2
Gent82 Skrevet 22. januar 2019 #15 Skrevet 22. januar 2019 Kan kattemor være sint og bitter på hvordan livet ble? Neida bare kødder. Ab før meg har godt poeng.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #16 Skrevet 22. januar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ble det gjort i beste mening da. Håper ikke dere henger meg for det. Anonymkode: e6099...f07 Neinei, det var heller ikke meningen. Ser nå at det kanskje kom litt krast ut. Det jeg mener er at dere har forsøk, å nå burde sette bort den yngste en stund eller vurdere omplassering for å se om det roer seg hos dere. Dere kan ikke ha en illsint katt når det er en baby på tur. I tilleg ta med henne til Vetrinær, det kan være sykdom som gjør henne så sint. Anonymkode: 3f647...65d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå