Gå til innhold

Storopprydning i hjemmet. Gi bort eller selge ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Det har vært mange ryddetråder her i det siste, og jeg er selv i god gang med opprydning hjemme. Inspirert av både KonMari og diverse andre. Men jeg har en utfordring som hemmer prosessen, som jeg gjerne vil ha noen innspill på. Selge eller gi bort ting jeg skal kvitte meg med? På den ene siden frister det å bare kjøre vekk alt til en bruktbutikk. Det vil gjøre prosessen mer effektiv. Men så har jeg endel fine ting jeg skal kvitte meg med. Husker hva gjenstanden kostet, og syns det er litt bittert å ikke få noe igjen. Jeg bor sentralt til, og folk kommer gjerne og kjøper ting hvis jeg legger det ut på finn. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha det i hus, lage annonser og avtaler med folk... Så lettvint å bare donere det bort. Merker at det hemmer prosessen litt, og at gjenstander med verdi heller blir liggende igjen i skapet. Hva tenker dere andre? Får jeg mest glede av å bare hardt og brutalt kvitte meg med det, uten å få penger igjen? 

Anonymkode: bc804...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig orker jeg ikke styret med annonser, avtaler og så videre, selv om jeg taper en del penger på det. 

Gir til loppemarkeder/skoler/klubber. Er det større ting jeg ikke orker å frakte gir jeg bort på Finn, men da er det førstemann til mølla (på døra), fikser ikke å avtale et tidspunkt for at personen ikke dukker opp. 

Anonymkode: 63e78...293

• Liker 4
Skrevet

Jeg har holdt på med opprydding i mange år (det er en lang prosess, hehe.. man blir liksom aldri ferdig), og har mang en gang lurt på det samme som deg. Har som regel valgt en kombinasjon. Hvis det har vært klær har jeg satt av et område (f eks en kasse eller kurv) til de tingene jeg vil selge, og donert resten. Da har jeg valgt å selge de dyreste plaggene, som er minst brukt, eller fortsatt har lappen på. Det jeg tenker er mest salgbart. Da har jeg innstilt meg på at dette området får være sånn en stund - ofte tar det lang tid å få solgt ting på nett syns jeg. Ville valgt en lignende løsning med andre typer objekter.

Men enig i at det er utrolig deilig å bare kvitte seg med det hele i én prosess! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en litt løs regel om at alt som kan selges for mer enn 200kr legges på finn, alt annet blir levert hos nærmeste bruktbutikk. 

• Liker 2
Skrevet

Det følger litt eller mye jobb med å selge det. Gi bort-annonse er gratis på finn...så jeg fylte garasjen min opp,
tok noen bilder og la ut: alt ble borte i løpet av et par timer. Beste måten sånn jeg ser det. Jeg klarer meg uten
de hundrelappene og jeg har gledet noen mennesker som ble veldig glade for å få hente ting som de kunne bruke
og alt var gratis. Problem kjapt løst for meg og jeg kommer nok til å gjøre det igjen. :jepp: 

• Liker 4
Skrevet

Jeg la ut saker på min egen FB-side til inntekt for ett bestemt kattehjem. Der fikk jeg inn over 3.000 kroner. Noe ga jeg bort til en venn som ikke hadde så mye etter ett samlivsbrudd. Resten ga jeg bort til bruktbutikk. 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er supert å gi bort ting på finn. Går stort sett fort.

Skrevet

Har ofte samme problestilling. Gi bort eller selge. Jeg trenger sårt litt ekstra kroner inn, så det sitter for langt inne for meg å bare gi bort noe jeg kanskje kan få noe for. Noe som jeg faktisk har betalt litt for og som jeg vet nesten sikkert selger. Siste jeg hadde en runde og gadd å legge ut for salg så fikk jeg inn 3000,-. Og selv om jobben var kjedelig og krevende med å legge ut annonser, alle skambudene som kommer inn, sjonglere mellom ulike kjøpere, noen skal tenke, noen kommer med en gang, andre dukker ikke opp...eller vent...de dukket visst opp etter 6 timer, men da hadde jeg allerede soglt til neste mann...puh. Vi har vel alle opplevd dette 😄 . Vel, jeg samler alt jeg skal gi bort i en krok, alt som skal selgess i en annen krok. Forteller meg selv at sånn her får det bli en liten stund. Setter meg som mål at jeg tar bilder og legger ut annonser 1 time hver dag. Det er det jeg ønsker  og har mulighet til å bruke av tiden min. Noe av tingene blir solgt med en gang  andre ting er litt tregere. Ser an hvor lenge jeg orker å se på rotet, før jeg kjører bort alt.

Anonymkode: 73e1a...3d9

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar dere :) Har tenkt litt på hvorfor jeg syntes det er vanskelig nå, og kommet frem til at det nok er fordi jeg kjøper ting (barneutstyr som regel) på finn selv, og ser at det er mulig å få igjen endel penger for pent brukte ting. Men på den andre siden tar jeg endel valg her i livet som er mer uøkonomiske enn å gi bort barneklær og interiør. Vi har god råd, og alt vi trenger. Kaster bort mer penger enn det jeg ville tjent på å selge ting. Gidder ikke skrive kjøreliste på jobben, som ville gitt meg penger. Gadd ikke å sende inn liste for at jeg var støttekontakt noen timer før jul. Spiser dyr mat ute. Kaster for mye mat hjemme. Bruker altfor mye penger på pepsi max og sjokolade (det kan liksom koste hva det vil, jeg må ha det uansett, og det føles overhodet ikke bortkastet! 😂). Det er jo heller de summene der jeg bør se på, fremfor å få igjen penger for brukte ting. Jeg prøver å snu tankegangen min nå for det hadde vært så deilig å bare kvitte seg med alt jeg ikke vil ha, uten å tenke økonomi. Og å glede noen som får det gratis. Enten det er Fretex eller noen fra finn. 

Ts 

• Liker 3
Skrevet

Ts her igjen, må bare skrive litt for å sortere tankene mine.

Noe av det jeg ønsker meg mest er å ha et helt ryddig og organisert hjem. Jeg ser så mange fordeler med det, og tror jeg ville blitt en gladere person, bedre mor og kone. Jeg tror huset ville blitt holdt renere, og maten ville vært sunnere, fordi jeg hadde hatt overskudd og motivasjon. Jeg blir så demotivert av rot på kjøkkenbenken at jeg lager lettvin mat. Grunnen til at det er rot på kjøkkenbenken er fordi skapene er fulle av pent organiserte ting som ikke er i bruk. Jeg har brukt mye tid på å organisere ting som jeg egentlig ikke vil ha, istedenfor å kvitte meg med det, fordi jeg ikke klarer å avgjøre om jeg skal gi bort eller selge 🙈 Det er egentlig skikkelig teit!

Man skulle kanskje tro at jeg har dyre, fine ting? Siden jeg er opptatt av å få penger for det. Men nei... Bare vanlige kjedebutikk klær og Nille interiør. Jeg skal prøve å tenke hvor mye penger jeg går glipp av hvis jeg gir bort alt jeg vil bli kvitt, kontra å selge det. Alt jeg vil ha ut av  huset. Jeg tror ikke det er snakk om mer enn max 10 000. Og det er da ikke verdt å ha et dårligere liv pga noen få tusenlapper?! 

Jeg har gitt bort mye ting i perioder (ryddingen har strukket seg over noen år nå), og jeg har aldri angret, hverken på at jeg gav det bort eller at det forsvant ut av huset. Så dette er bare dumt. 

Jeg skal prøve å holde ryddemotivasjonen oppe nå, og kvitte meg med alt en gang for alle. Ikke selge, men gi bort på finn eller bruktbutikk. 

• Liker 4
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen, må bare skrive litt for å sortere tankene mine.

Noe av det jeg ønsker meg mest er å ha et helt ryddig og organisert hjem. Jeg ser så mange fordeler med det, og tror jeg ville blitt en gladere person, bedre mor og kone. Jeg tror huset ville blitt holdt renere, og maten ville vært sunnere, fordi jeg hadde hatt overskudd og motivasjon. Jeg blir så demotivert av rot på kjøkkenbenken at jeg lager lettvin mat. Grunnen til at det er rot på kjøkkenbenken er fordi skapene er fulle av pent organiserte ting som ikke er i bruk. Jeg har brukt mye tid på å organisere ting som jeg egentlig ikke vil ha, istedenfor å kvitte meg med det, fordi jeg ikke klarer å avgjøre om jeg skal gi bort eller selge 🙈 Det er egentlig skikkelig teit!

Jeg har det likt, og har etterhvert fått orden. Det er god plass i alle skap og skuffer, og kun tingene jeg trenger er der. Kjøkkenbenken er fri for ting, nettopp fordi det er god plass i skuffene og lett å plukke frem grytekluter, salt og vannkoker hver gang jeg trenger det, for så å sette det ned i skuffen igjen. 

For å få til det måtte jeg også gi meg selv lov til å lagre ting. Jeg klarte ikke å kaste alt direkte. Heldigvis har jeg god plass i garasje, boder og på loft. Da jeg ryddet laget jeg derfor tre kategorier - det jeg bruker jevnlig og er glad i, det jeg sliter med å kvitte meg med, og det jeg skal kaste eller gi bort. Den mellomste kategorien får leve 2-3 år i esker. Så tar jeg nye runder, og sorterer på nytt. I det hele tatt veldig sjelden noe finner veien tilbake til kjøkken eller klesskap, så er rent teoretisk et bortkastet steg. Men mentalt for meg betyr dette veldig mye.

Anonymkode: 63e78...293

• Liker 4
Skrevet
På 22.1.2019 den 11.01, Thildamor skrev:

Jeg la ut saker på min egen FB-side til inntekt for ett bestemt kattehjem. Der fikk jeg inn over 3.000 kroner. Noe ga jeg bort til en venn som ikke hadde så mye etter ett samlivsbrudd. Resten ga jeg bort til bruktbutikk. 

Men da løy du jo?

Skrevet
25 minutter siden, Diamant20 skrev:

Men da løy du jo?

Med "noe ga jeg bort", så mener hun nok andre gjenstander, ikke det hun solgte til inntekt for kattehjemmet. Kattehjemmet fikk nok pengene sine :)

• Liker 7
Skrevet
42 minutter siden, Diamant20 skrev:

Men da løy du jo?

Løy? Kattehjemmet fikk 3.000 kroner, det som ikke ble solgt ble gitt bort. Så jeg vet ikke helt hva jeg løy om da?

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Thildamor skrev:

Løy? Kattehjemmet fikk 3.000 kroner, det som ikke ble solgt ble gitt bort. Så jeg vet ikke helt hva jeg løy om da?

Å ja, trodde du mente at du sa pengen skulle til kattehjemmet også fikk vennen og bruktbutikken pengene i stedet

Anonymkode: d08af...e51

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å ja, trodde du mente at du sa pengen skulle til kattehjemmet også fikk vennen og bruktbutikken pengene i stedet

Var selvfølgelig meg

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Diamant20 skrev:

Var selvfølgelig meg

Å nei du. Jeg svindler da ikke hjemløse dyr.

• Liker 4
Skrevet

Jeg holder på med det samme og ser litt an. Det er mye jobb å ta bilder og legge ut ting og ikke minst svare på meldinger fra dem som er interesserte, så jeg føler det må være verdt det. Og jeg legger gjerne heller ut ting til litt lavere pris og sier at det er den første som dukker opp for å hente som får det, enn å drive med tidkrevende budrunder. 

En del ting føler jeg ikke er verdt det. Som kopper og asjetter som ikke kommer i et helt servise, kjøkkenutstyr, ordinære klær og sko eller gamle bøker. F.eks. i dag har jeg sortert ut ca. 100 bøker fra bokhylla og jeg orker ikke tanken på å ta en haug med bilder av dem. Så de blir donert bort. 

For min del er tanken at vi nå skal få ting nokså raskt ut av huset. Jeg rydder og så er jeg avgårde til bruktbutikk, kleskontainere eller i søppelet med det helst dagen etterpå. Mye av organiseringen jeg holder på med er å gi ting en fast plass på et logisk sted, så jeg har allerede en del ting stående som jeg ikke får på plass før jeg er ferdig med å organisere det tiltenkte stedet. Derfor vil jeg ikke ha ting som skal ut av huset stående lenge i tillegg. For min del er en del av tanken med prosessen å bli mer bevist hva jeg har og hva jeg kjøper senere, så jeg tenker at det kanskje er viktigere å tenke på hva jeg vil spare på å bli en bevisst forbruker heller enn hva jeg evt. taper på å ikke selge alt som skal ut av huset eller hvor mye jeg kjøpte det for i utgangspunktet. Jeg ser at en del som prøver å selge på finn eller facebook gjerne overvurderer veldig hva de faktisk kan få for det de selger og lar det ligge ute veldig lenge. Jeg ville iallefall satt en frist for meg selv på når jeg enten satt prisen ned eller heller ga det bort. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg selger ting jeg tror jeg kan få et par hundrelapper eller mer for. Er det mindre verdt enn det er det virkelig ikke verdt tiden min. Å legge ut annonser, svare folk og møte folk tar fryktelig mye tid.

Det som ikke blir solgt og alle helt fine brukbare ting gir jeg bort til det lokale korpsets loppemarked. :) Ser på det som et veldedig bidrag. :)

Tenker ikke så mye på pengene jeg taper. Ser heller på det sånn: Jeg har brukt sykt mye penger på unødvendig dritt jeg åpenbart ikke trenger. Det er en fin lærepenge å ta med seg ved alle fremtidige kjøp: "trenger jeg denne?". Har shoppet veldig mye mindre etter at jeg begynte å rydde opp. Det eneste jeg har brukt penger på er oppbevaringsbokser. 😛

Endret av loveli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...