Gå til innhold

Tips til hvordan man holder vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned ti kg siden i høst og er straks i mål. Blitt petite og slank slik jeg var før. Men nå har jeg begynt å grue meg til det virkelige harde begynner - å holde vekta. De sier jo at kroppen vil kjempe imot. Har dere noen tips til «livet etter vektnedgangen»?

Anonymkode: 9ccfe...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at kroppen vil kjempe imot. "De" sier så mye rart - et tips fra meg er å legge fra deg slike tanker. Hvis du har lagt om til vaner du ønsker å ha livet ut, er det ikke noe å grue seg for. Et tips til - ha et målområde for vekt, og vei deg hver dag.

Anonymkode: 96873...8f7

Gjest Frøken Diamant
Skrevet

Jeg har tatt av 14 kg.Har holdt meg på samme vekt siden i sommer.Jeg bruker Lifesum og noterer ned alt jeg spiser og trener for å ha full kontroll😊

Skrevet

https://forskning.no/mat-og-helse-hormoner-overvekt/2012/08/lavkarbo-ga-hoyere-forbrenning

https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4583 :

"Conclusions: Consistent with the carbohydrate-insulin model, lowering dietary carbohydrate increased energy expenditure during weight loss maintenance. This metabolic effect may improve the success of obesity treatment, especially among those with high insulin secretion."

Anonymkode: 1bf00...1f7

Skrevet

Styrketrening og økt muskelmasse vil gjøre at man får høyere hvileforbrenning som gjør at å holde vekta blir mye enklere. Og så er det jo sånn at når kroppen vender seg til en vekt så tilpasser den seg ganske mye for å holde vekta sånn, så etter en tid (kanskje et halvt år eller er år) vil det sannsynligvis bli enklere å holde vekta enn når man nettopp har gått ned. Det er utrolig hvor stabil en vekt kan være altså. Jeg har inntil desember før jeg ble syk og gikk ned et par kg veid akkurat det samme i mange år uansett hva jeg har spist og ikke spist. 

Anonymkode: 8faa0...94f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening og økt muskelmasse vil gjøre at man får høyere hvileforbrenning som gjør at å holde vekta blir mye enklere. Og så er det jo sånn at når kroppen vender seg til en vekt så tilpasser den seg ganske mye for å holde vekta sånn, så etter en tid (kanskje et halvt år eller er år) vil det sannsynligvis bli enklere å holde vekta enn når man nettopp har gått ned. Det er utrolig hvor stabil en vekt kan være altså. Jeg har inntil desember før jeg ble syk og gikk ned et par kg veid akkurat det samme i mange år uansett hva jeg har spist og ikke spist. 

Anonymkode: 8faa0...94f

Nei, det er ikke sånn. Kroppen din responderer på det du gjør med den. Etter en tid kan du ha innarbeidet rutiner som fører til en stabil vekt. Du kan også bli mindre nøye, og gå opp igjen. Selv om jeg har hatt stabil vekt i flere år, må jeg jobbe med tankeprosessene mine hver dag, for til tross for at det kalles "vektmestring", er vekta noe som en som har vært overvektig, aldri, en gang for alle, vil ha "mestret". 

Anonymkode: 96873...8f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...