Gå til innhold

Noen som er veganere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg spiser i dag både melkeprodukter, kjøtt og egg, men er ikke spesielt glad i kjøtt. Som regel spiser jeg det av "gammel vane", og har mange ganger tenkt at jeg kan kutte det ut. Tacoen blir like god med bønner/kikerter/linser med tacokrydder liksom. 

Nå har jeg endelig tatt steget, og har lyst til å kutte ut animalske produkter fra kosten. Problemet er bare at jeg er så glad i ost og sjokolade, så må prøve å finne veganske alternativer.

Så, til dere som er veganere. Har dere noen tips, er det noe jeg bør tenke på? 

Anonymkode: 02e60...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Ikke kutt ut alt med en gang, gjør det gradvis. Over flere mnd
2) Les på ulike blogger for inspirasjon, f.eks Veganmisjonen
3) Pass på å les deg opp på alt du trenger, fysiologi
4) Ta blodprøver hos legen hver 3. mnd for å fange opp evt mangler

Anonymkode: 2688a...b44

Skrevet

Se earthlings og tenk på filmen hver gang du får cravings. Hadde det likt i begynnelsen, spesielt på farten at jeg hadde lyst på noe kjapt så kjøpte kanskje en baguett med ost elns ute, eller en snickers elns. Men, så begynte jeg å tenke "Hver gang jeg bruker penger på dette, støtter jeg industrien, og det er mitt valg. Jeg kan velge noe annet. Det er et dyr som lider for 10 minutter av "smak" i munnen min, bare fordi det er praktisk" Så tok jeg meg selv i å kjøpe sjokolade, baguett med ost, og tenkte, nei. Vet du hva, jeg kjøper heller en banan og noen nøtter, eller en pakke med oreo og soya-sjokomelk osv. Begynte bare å gjøre bevisste valg til det ble vane, og helt uaktuelt å bruke penger på animalske ting. 

For sjokolade anbefaler jeg ichoc, som du får kjøpt på helsekostbutikker tror jeg. Vegansk ost fås også, og det er lett å bli vandt til. Når man ikke spiser ost på en stund så craver man det ikke lenger. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg spiser i dag både melkeprodukter, kjøtt og egg, men er ikke spesielt glad i kjøtt. Som regel spiser jeg det av "gammel vane", og har mange ganger tenkt at jeg kan kutte det ut. Tacoen blir like god med bønner/kikerter/linser med tacokrydder liksom. 

Nå har jeg endelig tatt steget, og har lyst til å kutte ut animalske produkter fra kosten. Problemet er bare at jeg er så glad i ost og sjokolade, så må prøve å finne veganske alternativer.

Så, til dere som er veganere. Har dere noen tips, er det noe jeg bør tenke på? 

Anonymkode: 02e60...c63

Lignende som deg, kutter ut mye animalsk. Har spist nesten plantebasert i mange år uten å "bli veganer", men det er det som har funket best for meg. I perioder nesten helt vegansk og i perioder ikke. 

Jeg sliter også med ost og sjokolade. Liker ikke mørk sjokolade så godt, får ikke samme tilfredsstillelse av den, så melkesjokoladen er vanskelig å gi slipp på! Vegansk ost er et latterlig kapittel - dyrt og smakløst. 

Det vi har gjort hjemme hos oss er å bytte ut alt som er enkelt å bytte ut, alt som ikke føles så annerledes. Så det går i soyamelk, havre-creme-fraiche, bønner og linser istedenfor kjøtt, lite egg, margarin istedenfor smør osv. Men ost er altså fortsatt i hus, for der finnes det (etter min mening) ikke noen god erstatning. Kjøper ofte økologisk og prøver å ikke spise så store mengder, men heller spre det litt utover.

Ok, kanskje ikke så mange gode tips her. Men ett supert tips er næringsgjær! Ikke til skiva, men i andre ting du vil ha ostesmak på. Det er virkelig helt underlige greier. Har det i sauser og gratenger for å få "ostesaus", og det kan gjøre at jeg får mindre behov for ost på skiva senere, så sånn sett kan det funke.

Om det er ost som pålegg du sliter med å erstatte, kan jeg tipse om å bare finne masse annet pålegg i tillegg - så behovet for ost blir mindre. Det finnes masse bra posteier osv man kan lage som smaker fortreffelig. Ulike grønnsaker (avokado, tomat etc), bra med krydder, pateer, til og med en slags bolognese har jeg spist en stund. Prøv å heller fylle på med masse annet digg enn å "frarøve" deg selv den gode osten :)

Samme kan man sikkert si om sjokkis! Finn masse annet digg du -også- har lyst på, som er vegansk, og prøv å fase ut på den måten :) 

Skrevet

Det finnes mange typer mørk sjokolade, de fleste liker jeg ikke, men så er der noen få som er skikkelig gode. MEN skal sies at kanskje tar litt tid å venne seg til smaken, litt som med kaffe. Jeg var helt imot mørk sjokolade før, men nå kjøper jeg det iblant og kan spise opp 100g i en jafs. Forsøk å kjøpe litt ulike, gjerne også kokesjokolade, prøv deg fem. 

Du kan evt lage sjokoladegodteri av kakaopulver, mørk sjokolade og diverse andre ingridienser. Du kan google vegansk sjokolade. Har ikke gjort det noe særlig selv, men det er en mulighet

Når det gjelder ost, så har veganlife noen ganger tilbud på vegansk pizzaost som er ganske god. https://www.veganlife.no/products/violife-kologisk-pizzaost-400-g2 Den kan frysest. Jeg bruker kjøpe mange når de er på tilbud, og fryse de. Denne er rimelig pris på om man sammenligner med normal ost https://www.veganlife.no/products/violife-blokkost-original-25-kg2

Noen av ostene smaker best når de er smeltet, andre smaker best når de ikke er smeltet. Her kan du prøve deg litt frem. 

Anonymkode: 2b80d...4dc

Skrevet

Herregud her snakker vi problemer.. Hvorfor du skal kutte ut å spise ost, som du sier du liker, det blir jo like tåpelig som at du spiser kjøtt, som du sier du ikke liker. Hvorfor ikke bare droppe kjøtt siden du ikke liker det, og spise ost og det du ellers liker da. Tenk litt på de som ikke har noe å spise, hvilken luksus vi har!  

Anonymkode: bbbe5...d11

Skrevet

Er det viktig for deg å kunne kalle deg veganer?

Anonymkode: 6797b...962

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud her snakker vi problemer.. Hvorfor du skal kutte ut å spise ost, som du sier du liker, det blir jo like tåpelig som at du spiser kjøtt, som du sier du ikke liker. Hvorfor ikke bare droppe kjøtt siden du ikke liker det, og spise ost og det du ellers liker da. Tenk litt på de som ikke har noe å spise, hvilken luksus vi har!  

Anonymkode: bbbe5...d11

Ford veganisme handler om dyrene og ikke våre smaksløker.

Anonymkode: b81aa...430

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...