AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #1 Skrevet 22. januar 2019 Hei, jeg har siden september slitt med nattesvette. Jeg er 36 år. Jeg blir så svett at jeg må stå opp, enten skylle eller tørke meg med håndkle. I det siste legger jeg meg med håndkle rett og slett da jeg bare vet det kommer. Det blir så vått at lakenet er vått der jeg ligger, puten er våt og dynen øverst med hals/skuldre er søkkvåt. Jeg har vært hos spesialistsenter/gynekolog; jeg har kjempefine hormonnivåer som antyder at jeg på ingen måte er i overgangsalderen. Jeg har sjekket stoffskiftet hos fastlege og spesialistsenter som også er helt i orden Jeg har regelmessig menstruasjon Hadde spiral frem til desember, tok den ut, tenkte det ville gi endringer; men nei. Jeg går ikke på noen preparater annet enn B-12 tabletter som jeg har gjort de siste 5 årene. (Mangler naturlig B-12 produksjon i kroppen) Er ellers frisk og rask og har ingen symptomer! Noen som har opplevd dette? Legene sier liksom ikke noe annet enn «det kan forekomme uten årsak». Jeg mener dog at dette ikke er normalt! Å være litt svett her og da ja, men ikke slik jeg blir. Jeg har forsøkt å ha det iskaldt på rommet om natren, gir heller ikke noen endring. Blir jo bekymret kan en si! Håper på erfaringer her inne som kan hjelpe! Anonymkode: 154bb...8b4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #2 Skrevet 22. januar 2019 Er det sånn hver natt? Jeg sliter med det i uka før mensen. Anonymkode: 9a21e...29f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #3 Skrevet 22. januar 2019 Ja, samboeren min slet ekstremt med dette, legen fant ingenting, alle prøver var fine. Han prøvde å trene mer, gå ned litt i vekt, ingenting hjalp. Vi lurte på om han var deprimert, fordi han følte seg så sliten og tom for energi, men ikke nødvendigvis nedfor, uten om mangel på energi. Til slutt begynte jeg å observere han litt om natten før jeg sovnet selv, han har alltid snorket litt, men ikke ekstremt. Det jeg la merke til var at han hadde pustestopp om natten, eller det hørtes sånn ut, altså at han stoppet opp å puste. Jeg bestilte ny legetime til han, og han fikk time på sykehuset for søvnutredning. Viste seg da at han lider av søvnapne, med mange mange pustestopp i minuttet. Han fikk en pustemaskin, som han sover med, og nå svetter han aldri om natten lenger og føler seg mye mer opplagt. Anonymkode: 2bb49...7da 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #4 Skrevet 22. januar 2019 Google «nattesvette», kan være et symptom på alvorlig sykdom. Anonymkode: da5b5...2f5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #5 Skrevet 22. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google «nattesvette», kan være et symptom på alvorlig sykdom. Anonymkode: da5b5...2f5 Men ts har jo vært hos lege? 🤔 Anonymkode: 74b34...1b8 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 Jeg har også dette periodevis, uten at det har noen klar sammenheng. Veldig plagsomt! Anonymkode: 74b34...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Jeg er i overgangsalderen, og har vært det siden jeg var 46. I disse årene har jeg brukt den tynneste dynen jeg kan finne, en tynn syntetisk dyne som er veldig lett og luftig. Det hjelper på hetetokter om natten. Blir ikke så varm. Nå våkner jeg aldri av det lenger og er tørr og fin om natten. Hva slags dyne bruker du? Bruker du en vanlig, tjukk dundyne eller noe? Kanskje du bør finne en tynnere og lettere dyne? Anonymkode: fa662...038
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ts har jo vært hos lege? 🤔 Anonymkode: 74b34...1b8 Kan jo være at legen ikke er oppmerksom på det? https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/nattesvette-kan-vaere-et-symptom-pa-sykdom/68926909 Anonymkode: da5b5...2f5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jo være at legen ikke er oppmerksom på det? https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/nattesvette-kan-vaere-et-symptom-pa-sykdom/68926909 Anonymkode: da5b5...2f5 🙄 Anonymkode: 29381...c8a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 Jeg har det på samme måte. Legen landet på at det må være pga medisiner jeg går på. MEN han tok full klinisk undersøkelse og bestilte masse blodprøver. For det KAN være et symptom på kreft. Så bare forsikre deg om at disse prøvene er tatt. Anonymkode: 455e4...dce
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #11 Skrevet 25. januar 2019 For meg er det fordi jeg går på zoloft. Kan og være mareritt? Eller bare ingen årsak. Ikke hør på hypokonderne som frykter kreft og alvorlig sykdom. Anonymkode: 33e82...bbb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #12 Skrevet 25. januar 2019 TS her. Legen har tatt prøver, de finner absolutt ingenting. Regner med at de har sjekket kreft osv også. Jeg nevnte vel også at jeg har lest at nattesvette kan være en indikasjon på slikt, så legen vet om det. Spiller ingen rolle hvilken dyne jeg har, prøvd flere. Jeg går som sagt ikke på noen medisiner. Mareritt kan jeg ha, men det viser ingen sammenheng med når jeg svetter og/eller ikke. Prøvd å følge med på mat også, klarer ikke se noen sammenheng der heller. Har vel i grunn bare fått beskjed om å «akseptere» det og håpe på at det går over. Det rådet har jeg litt vanskelig for å akseptere, men har jo i grunn ikke noe valg. Fryktelig plagsomt er det! Og har jo ikke hatt dette før siste halvåret, så NOEN årsak må det jo være? Anonymkode: 154bb...8b4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #13 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har dette i perioder før menstruasjon, har kommet de seneste årene, og jeg har forstått det slik at det kan være normalt. Men det blir noe annet hvis du har det hver natt TS. Jeg tenkte også på søvnapne, som en annen nevner. Er dette sjekket ut? Anonymkode: f780f...c1e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #14 Skrevet 25. januar 2019 Samme problem her.. ser du går på B12, det gjør jeg også. Det startet rundt B12 problemene tror jeg. Eneste annen sammenheng jeg finner er mensen, det skjer som oftest uken før tror jeg. Litt vanskelig å si, da jeg noterer det ikke alltid ned i hodet når det skjer. Jeg går ikke på noe annet medisiner enn b12 sprøyter. Ingen forandringer noen steder, verken i temperatur på soverommet eller bytting av dyne eller helse. Har opplevd flere ganger at det er så ille at jeg må skifte på sengen og dusje. Og bytte dyne og pute, fordi alt er gjennomvåt! Har kjøpt beskyttelse til både madrass og pute. Dyne skiftes ut alt for ofte, veldig irriterende. Det er så ille noen ganger, at det kjennes ut som at jeg svetter på leggen. Det er jo ikke mulig, tror jeg, men det kjennes slik ut og det stråler varme av meg. I selve rommet så er det kaldt. Det går i perioder, hadde en periode på et halvår hvor det var skikkelig ille. Nå har det vært rolig i noen måneder *bank i bordet*. Har hatt en natt her og der med mild svette, nok til at jeg våkner opp og må bare tørke meg, men ikke så ille at jeg må dusje eller bytte på sengen. Vet ikke om det er normalt å ha det slik, men slitt med det siden jeg var i starten av 20 årene tror jeg (er 32 nå). Har ikke noe svette-problemer ellers, det der kun i perioder om natten. Anonymkode: d0574...b26
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #15 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har også hatt det slik i 3 år nå. Har dog ikke gått til legen for det, men burde kanskje det.. Anonymkode: a6615...afa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #16 Skrevet 25. januar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: For meg er det fordi jeg går på zoloft. Kan og være mareritt? Eller bare ingen årsak. Ikke hør på hypokonderne som frykter kreft og alvorlig sykdom. Anonymkode: 33e82...bbb Hypokondere ja... Hos meg var det faktisk kreft. Anonymkode: a126f...172
Gjest O.G. Skrevet 25. januar 2019 #17 Skrevet 25. januar 2019 Kan være at du bare er en nattesvetter.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #18 Skrevet 25. januar 2019 Du skriver at du er blitt utredet for masse fysiske greier. Nattesvette er også et svært vanlig symptom på psykiske tilstander. Stress og depresjon blant annet. Anonymkode: b2d53...3a9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #19 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har gått på B12 i flere år og aldri hatt nattesvette pga det, så våger å utelukke det egentlig. Hva angår psyken og depresjon er jeg helt sikker på at det ikke er årsak for jeg har det veldig bra😊 Så ja - kanskje man bare har blitt en nattesvetter🙈 Upraktisk og veldig kjipt! Ødelegger jo nattesøvn og laken, sengetøy osv. Har vært på søvnlaberatorie for overvåkning med elektroder og alt som er. Ingen søvnsykdom heller gitt! De registrerte faktisk at jeg avgir store hetebølger når jeg sover, som om det nesten damper av meg, helt merkelig Anonymkode: 154bb...8b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå