Gå til innhold

Har din forbrenning blitt bedre med frokost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å gå ned 7-10 kg både ved å trene å spise bedre. Det er delte meninger om frokost starter/øker forbrenningen eller ikke og jeg lurer på hva din erfaring med dette er? Jeg har aldri spist frokost for jeg er ikke sulten før 11 tiden. Om det skulle hjelpe så kan jeg fint ta noe i hvert fall.
Hva kan du evt. anbefale? Jeg tenker en skyr, en lett chiapudding (hørt at chiafrø er sunt) eller evt. et knekkebrød med magert pålegg? 
Har det noe for seg? Takk for svar 🙂 

Anonymkode: f2cd9...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel myte. Kroppen "starter/øker" ikke forbrenningen mer om den får frokost.

Anonymkode: 20ab3...a33

• Liker 6
Skrevet

Det er utter bullshit. Jeg har droppa frokosten og gått ned 30 kg på grunn av blant annet det. La oss si at frokosten hadde økt forbrenningen noe, så skulle det uansett mye til for at det skulle overstige det man tar inn ekstra i form av frokost. Min erfaring er at jeg kan gå lengre før lunsj hvis det er dagens første måltid, enn om jeg starter med frokost. 

Anonymkode: fe320...2d3

• Liker 4
Skrevet

Da jeg jeg begynte å spise frokost så la jeg faktisk påeg fordi kroppen fikk i seg mer kalorier enn den var vant til.  Blei bare mer sulten og tok nesten et år før jeg klarte å avende kroppen den sulten og kutte frokost igjen.  

Anonymkode: 33caf...d7d

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke at "frokost starter forbrenningen", men de få gangene jeg spiser frokost så vekker det sultfølelsen hos meg. Etter en skål med havregrøt er jeg skrubbsulten igjen etter to timer. Uten så kan jeg gå fram til lunsj uten å være særlig sulten.

Spis når du er sulten. 

Anonymkode: e57a5...232

• Liker 2
Skrevet

Det er bare tull. Om forbrenningen din stopper, da er du død. For å øke forbrenningen, må du øke fysisk aktivitet.

Om du spiser ditt første måltid for dagen kl 11, så spiser du frokost kl 11. 

Ingen enkeltmatvare er sunn eller usunn. Men hysteri er definitvt usunt.

Anonymkode: 37ee9...14b

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for raske og veldig klare tilbakemeldinger 🙂 Da skal jeg i hvert fall ikke starte med frokost i min søken på å gå ned mine kg. 

Anonymkode: f2cd9...d71

Skrevet

Her er en artikkel som støtter det å ikke spise frokost: https://forskning.no/mat-og-helse-slanking-partner/dropp-frokosten-med-god-samvittighet/515757

Her er en artikkel som støtter det å spise frokost: https://bramat.no/kosthold/livsstil/29-derfor-bor-du-spise-frokost

Jeg tenker at det ikke spiller en veldig stor rolle, med mindre du er veldig sulten om morningen. Jeg spiser alltid frokost fordi jeg først og fremst er vant til det, men også fordi jeg faktisk er sulten etter jeg har våknet. Frokost er det beste måltidet på dagen for meg 😄 Men det er min mening. Gjør det som passer for deg! 

Anonymkode: b652d...11c

Skrevet

Jeg har nettopp gått ned ti kg, og en av vanene jeg har startet med er å spise litt frokost. Grunnen til det er at da starter jeg dagen på en god måte, der jeg unngår ulvehungeren til lunsj. Så lenge jeg spiser ofte nok, så er kroppen i balanse og jeg mister lysten på overspising. Trenger ikke spise så mye, en liten yoghurt feks er nok. 

Anonymkode: 369b4...bc2

• Liker 1
Skrevet

Etter at jeg begynte å spise kun mellom tidsrommet 10 og 18 gikk jeg en del ned i vekt uten andre endringer.

Anonymkode: fea0e...ded

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg begynte å spise kun mellom tidsrommet 10 og 18 gikk jeg en del ned i vekt uten andre endringer.

Du må ha begynt å spise mindre (færre kalorier), også. Og det var det å spise mindre som fikk deg ned i vekt. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha begynt å spise mindre (færre kalorier), også. Og det var det å spise mindre som fikk deg ned i vekt. 

Selvsagt. Og grunnen til at jeg spiste færre kalorier var at jeg spiste i løpet av et mindre tidsrom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir veldig sulten resten av dagen hvis jeg spiser frokost. Har tvunget i meg frokost over en lengre periode og gått opp 5 uønskede kilo. Måtte bare prøve. Så for meg funker det ikke å spise frokost. 

Skrevet

Jeg er nødt til å spise frokost for å komme i gang. Har gått ned 16 kg ved å telle kalorier og å trene. Forbrenningen øker ikke om man dropper frokost. 

Skrevet

Raste ned i vekt og ble der da jeg begynte å høre på kroppen. Spiste når jeg var sulten, spiste meg passe mett, ikke trøkte masse junk i meg bare fordi det var helg, stoppet å spise foran TVen, ikke tok et pizzastykke til bare fordi det var godt. For min del innebærer dette blant annet at første måltid er i 12 tiden, og det er fortsatt bare snakk om en liten salat. Så trenger jeg mellommåltid ca kl 15, et større måltid kl 19, og ofte et knekkebrød rett før sengetid. Da er jeg jevnt mett gjennom dagen. 

Anonymkode: 4e360...7f1

Skrevet
5 timer siden, OPIgirl skrev:

Jeg er nødt til å spise frokost for å komme i gang. Har gått ned 16 kg ved å telle kalorier og å trene. Forbrenningen øker ikke om man dropper frokost. 

den øker ikke om man spiser frokost heller. Trening og økt muskelmasse er det som øker forbrenningen.

Anonymkode: 4848b...7eb

Skrevet

Jeg blir mer sulten om jeg spiser frokost enn  om jeg dropper det og kun spiser lunsj kl 11 som første måltid. 

For noen kan det gjerne være med på å ikke overspise til lunsj/middag pga sult dersom man spiser frokost,men jeg er ikke avhengig av det ihvertfall. 

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

den øker ikke om man spiser frokost heller. Trening og økt muskelmasse er det som øker forbrenningen.

Anonymkode: 4848b...7eb

Det var det jeg mente. Den øker ikke om man spiser eller ikke spiser frokost. Jeg vet godt at trening og økt muskelmasse øker forbrenningen. Jeg har tross alt holdt på med trening i 12 år😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...