Gå til innhold

Hvordan vet jeg at jeg får i meg det jeg skal ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens :) Jeg har alltid ønsket meg drømmekroppen, men pga forskelige årsaker har jeg ikke kunne gjøre denne endringen før nå, og har til nå levd et usunt liv med lite mat mye godter og brus. Spist godter og drukket brus hver dag. Men nå spiser jeg bare godter og drikker brus bare på lørdager og søndager. Drikker mye vann, prøver og spise faste måltid. Trener styrke hjemme 3 gang i uken med bånd og litt vekter. Treningen går supert, men åssen vet jeg hvor mye mat jeg skal ha i meg ? Redd for at jeg spiser for lite. Og ikke får resultatene jeg håper på. Er foresten jente på 1,53 og 53 kilo. 

Mer det bra med å spise små måltider hver 3-4 time og en bra middag ? 

Anonymkode: c9443...ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens :) Jeg har alltid ønsket meg drømmekroppen, men pga forskelige årsaker har jeg ikke kunne gjøre denne endringen før nå, og har til nå levd et usunt liv med lite mat mye godter og brus. Spist godter og drukket brus hver dag. Men nå spiser jeg bare godter og drikker brus bare på lørdager og søndager. Drikker mye vann, prøver og spise faste måltid. Trener styrke hjemme 3 gang i uken med bånd og litt vekter. Treningen går supert, men åssen vet jeg hvor mye mat jeg skal ha i meg ? Redd for at jeg spiser for lite. Og ikke får resultatene jeg håper på. Er foresten jente på 1,53 og 53 kilo. 

Mer det bra med å spise små måltider hver 3-4 time og en bra middag ? 

Bare vei deg selv?

Hvilken resultat håper du på?

Skrevet

Jeg lærte det etter hvert. Jeg fikk sånn omtrentlig følelse av hvor mye jeg spise hver dag, og når jeg lå under en viss "følelse av mengde" så gikk jeg ned, og da måtte jeg justere det opp litt. 

Vet ikke, det bare funker. Har hatt stabil vekt noen år nå, og jeg teller ikke kalorier eller noe

Anonymkode: d8bde...849

Skrevet
36 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Bare vei deg selv?

Hvilken resultat håper du på?

Har størst fokus på mage og rumpe ettersom det er det jeg misliker mest. Men også resten av kroppen :) ts

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte det etter hvert. Jeg fikk sånn omtrentlig følelse av hvor mye jeg spise hver dag, og når jeg lå under en viss "følelse av mengde" så gikk jeg ned, og da måtte jeg justere det opp litt. 

Vet ikke, det bare funker. Har hatt stabil vekt noen år nå, og jeg teller ikke kalorier eller noe

Anonymkode: d8bde...849

Takk for svar :) kanskje det rett og slett kommer av seg selv etterhvert. Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har størst fokus på mage og rumpe ettersom det er det jeg misliker mest. Men også resten av kroppen :) ts

Vil du ha de mindre? Definerte muskler? Større?

Skrevet
53 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Vil du ha de mindre? Definerte muskler? Større?

Vill ha mer definerte muskler. Ts 

Skrevet

Du er jente og misliker kvinnekropp? Hvor gammel er du?

Når du vet at et usunt kosthold er basert på godteri og brus, vet du også at du spiser sunnere når du kutter ned på dette. Du kan spise hvor ofte du vil, og "bra middag" er veldig åpent for tolkning. Du vet at du spiser passe mye når du har en sunn vekt, og den er stabil. Din BMI er rundt 22,6 så vekten din er normal.

Anonymkode: 78f48...40d

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha lavere fettprosent samtidig som du får muskler,  må du ligge i kaloriunderskudd samtidig som du har høyt proteininntak. Du trenger ikke ligge mye i underskudd, men nok til at du miste fett og bygger muskler :)

Hvis du derimot vil øke muskelmasse, må du ligge i kaloriunderskudd og selvfølgelig spise riktig type mat. Altså proteiner, gode fettkilder og trege karbohydrater. Både proteiner og karbohydrater gir næring til muskelcellene i kroppen din. Spis egg, kylling, tunfisk, quinoa, havregryn, kikerter, grønnsaker med fiber som brokkoli og blomkål, laks, torsk (og fisk generelt, makrell i tomat er veldig gunstig både for omega 3 og protein/fett), kalkun, skinke, avokado, nøtter (i moderate mengder), og kutt unødvendig karbohydrater som sukker og hvitt mel :)

Altså er det lurt å tenke på og veie og loggføre maten du spiser TS. Jeg bruker Lifesum, men vet at noen også liker Myfitnesspal.

Anonymkode: 4c031...d0d

Skrevet

Hvis du vil øke muskelmasse må du ligge i kalorioverskudd** mente jeg!

Anonymkode: 4c031...d0d

• Liker 1
Skrevet

Ja, hvor gammel er du?

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jente og misliker kvinnekropp? Hvor gammel er du?

Når du vet at et usunt kosthold er basert på godteri og brus, vet du også at du spiser sunnere når du kutter ned på dette. Du kan spise hvor ofte du vil, og "bra middag" er veldig åpent for tolkning. Du vet at du spiser passe mye når du har en sunn vekt, og den er stabil. Din BMI er rundt 22,6 så vekten din er normal.

Anonymkode: 78f48...40d

Tror du har misforstått litt, jeg misliker ikke kvinnekroppen. Jeg er 27 år ts

Skrevet
På 22.1.2019 den 9.28, tussi680 skrev:

Ja, hvor gammel er du?

Jeg er 27 år

Skrevet

Med et relativt normalt, variert kosthold, så skal det mye til for å ikke få i seg det man trenger og få mangelsykdommer. Dette er svært uvanlig i Norge, med mindre man sliter med varianter av matintoleranse, følger spesielle dietter eller man selv velger å spise et veldig begrenset utvalg av matvarer. Hvis man for eksempel bare spiser knekkebrød med gulost på til alle måltider, så vil man høyst sannsynlig ikke få i seg alt man trenger, men med normal, variert kost vil de fleste klare seg helt fint.

Spis en god variasjon av grønnsaker, frukt, bær, kornprodukter, proteinkilder (kylling/fisk/svin/okse/skalldyr, melkeprodukter eller veganske alternativer) og få i deg fett fra olje, nøtter, smør etc. Med normal variasjon trenger du ikke følge med på om du har fått i deg alt du skal, da det vil gå seg til som det er.

En mangeltilstand i kroppen vil som regel gjøre seg synlig i form av en kroppslig reaksjon (uvanlig trøtt, uopplagt, lite energi, dårlig immunforsvar, forandringer i hud/hår/negler etc.). Opplever man en slik endring kan man oppsøke lege og få hjelp til å finne årsak og eventuelt hva man mangler. Men føler man seg frisk og fin så er det ingenting å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...