Gå til innhold

Hvilken temperaturmåler bruker du til spebarn og større barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvilken temperaturmåler bruker du til baby og småbarn? Jeg får baby i februar og vil kjøpe inn litt fra apoteket nå. 

Jeg vet at rektal måling er den som gir mest korrekt svar, og jeg har testet selv med pannetermometer og da var det en forskjell på 1,6 grader. Men vet faktisk ikke om rektal måling gjøres på barna "nå om dagen".

Anonymkode: 2ec34...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 99% av tilfellene hvor du trenger å måle temperatur så holder det med øre eller pannetermometer. Feber og dårlig allmenform kan bety Paracet.

Å måle temperatur i rompa er unødvendig stort sett. Kun hvis feberen er veldig høy. Med 2 barn har jeg aldri hatt behov for det.

Selv på barneavdelingen på sykehuset bruker vi sjeldent rompetermometer

Anonymkode: bd530...7f3

Skrevet

Jeg har målt i rumpa frem til ca 1 år. Da ble det litt verre å få til 😅 Pannemåler vise bare ca temperatur, så denne brukte jeg ikke på baby.

Anonymkode: dd229...aa1

Skrevet

Vi bruker rektal, syns det fungerer bra. Kommer ikke til å bytte før han protesterer på det. Både fastlegen, legevakten her og barneavdelingen her måler rektalt. 

Det viktigste er egentlig å være konsekvent, bruke samme målemetode hver gang. Da ser du om temp faller eller øker. 

Skrevet

Jeg brukte bare rektal mens ungene var spedbarn, og småbarn. Når de ble litt større, og syntes rektal var ekkelt, så kjøpte jeg øretermometer. Det gir helt greie målinger. 

Skrevet

Bruker panne. Går helt fint og ble best i test

Anonymkode: 4fe87...935

Skrevet

Bruker panne for å roe mammanerver og har rektaltermometer som kan brukes for å sjekke nøyaktig feber om det faktisk slår ut feber en gang. Foreløpig har det bare vært mammahysteri 😂

Skrevet

Jeg bruker pannetermometer, så får jeg heller bruke rektal i tillegg om jeg føler jeg må kontrollmåle eller trenger nøyaktig temp. Vil ikke stikke rektalt i hytt og pine, så pannetermometer er greit og lite invasivt til vanlig

Anonymkode: 1c878...256

Skrevet

Eg skal kjøpa pannetermometer. Vi har rektalt termometer akuratt no.

Sjukehuset eg var på hadde kun rektalt termometer tilgjengelig. 

Skrevet

Har brukt rektaltermometer til alle mine for å få nøyaktig mål. Dette er også anbefalt av legevakt og lege i mitt distrikt. Minstemann har slitt med infeksjoner og lege/legevakt har alltid spurt etter rektaltemperatur. Vi har også vært innlagt på barneavdelingen noen ganger. De måler også rektalt. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker panne. Går helt fint og ble best i test

Anonymkode: 4fe87...935

Hvilket termometer er dette ☺️?

Anonymkode: 1c710...da7

Skrevet

Takk for svar, alle sammen :) 

Anonymkode: 2ec34...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...