AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #1 Skrevet 21. januar 2019 Når jeg var 10 år gammel så hadde jeg en kanin i samme buret som storesøster på 16 år, de hadde isolert utebur med varmelampe på vinteren og ingenting på gress sommeren... en dag så lå kaninene døde i buret, de hadde sultet ihjel... jeg får så dårlig samvittighet og blir kvalm når jeg tenker på det... Jeg var bare 10 år og tok ikke ansvaret, trodde foreldrene og søster tok ansvaret for dem, men nei tydligvis så var det ingen som gjorde det!... Litt det samme "problemet" hadde jeg med en hamster når jeg var 13 år, jeg tok ansvar for den det første året, men så fikk jeg så mye å gjøre i forhold til nytt skolemiljø pga flytting og masse ting som skjedde hele tiden, var aldri hjemme, de tok heldigvis ansvaret for han da, men han var bare inne i buret sitt hele tiden.... stakkars lille.... vil si det er dyreplageri omtrent selvom han fikk mat og vann osv. Han ble også så gammel som det et mulig at en hamster blir, men for et meningsløst liv han hadde.... Jeg får helt jævlig vondt inni meg av å tenke på dette, men hvem et det som egentlig skal ha "skylden" for dette? Jeg eller de som var voksne? Nå som jeg et voksen selv så kunne jeg aldri "glemt" et dyr, ALDRI, de fortjener å ha det godt og trygt. Anonymkode: da151...704
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #3 Skrevet 21. januar 2019 Her har de voksne feilet så det synger! Det er en grunn til at det er aldersgrense på å få ha hovedansvar for dyr. Anonymkode: 61f3a...d62 10
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 21. januar 2019 #4 Skrevet 21. januar 2019 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #5 Skrevet 21. januar 2019 Barn har aldri - ALDRI, ansvar for dyr! Voksne skal se til at dyret har det bra. Dette er ikke din skyld! Anonymkode: a5fce...0c8 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #6 Skrevet 21. januar 2019 Dette var så absolutt ikke din skyld, du bar bare 10 år! Her vil jeg si de voksne feilet grovt! Når det er sagt så går det fint an å «late» som om barnet har ansvaret, ved å be de mate og ta vare på dyret dersom de skal få kjæledyr, men det er alltid den voksne som må påse at det blir gjort! Anonymkode: 7474e...054 8
Tvist Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Jeg hadde også kanin som barn. Den fikk feil mat, og for lite å gnage på. Løp fritt hele dagen, men døde ung, kanskje pga dårlig mat. Ingen i familien hadde lest seg opp om hva en kanin trenger, og ikke en gang dyrlegen sa noe. Hadde gjort mye annerledes i dag, og selvsagt ikke gitt et barn ansvar for et dyr. 2
Splittbinders Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 DEFINITIVT de voksnes ansvar. Dette er ikke din skyld! 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Vokst opp med samme skyldsfølelse som deg TS. Jeg ønsket meg marsvin veldig lenge. På 8 års dagen min fikk jeg «Pjusa», mitt første kjæledyr. Sammen med henne kom det en alvorlig tale om ansvar, og om at jeg måtte passe på Pjusa hver dag. Overlykkelige meg skulle selvfølgelig ta vare på marsvinet. Men, i sommerferien da jeg var blitt 9 år hadde vi teltovernatting i hagen vår noen dager. Jeg og venninnene mine var selvfølgelig inn og ut av huset (mat/do etc), men jeg glemte helt å gå innom Pjusa å mate henne disse dagene. Buret hennes sto innerst på rommet mitt, så man så det ikke ved et øyekast innenfor døra. Jeg fant henne død i buret dagen venninnne mine ble hentet. Tror de overnattet hos meg i 3 netter. 3 eller 4. Pjusa fikk jo ikke nytt vann, så det var nok det som gjorde at hun døde 😓 Husker at jeg sprang opp til mamma og pappa gråtkvalt med Pjusa i en håndduk. Fikk kjeft så det stod til. Aldri mer skulle jeg få kjæledyr, når jeg ikke tok vare på de.. Slitt med dette i 20 år nå. Anonymkode: f463c...066 2
Splittbinders Skrevet 22. januar 2019 #10 Skrevet 22. januar 2019 Du skriver forresten at du får vondt av dyrene når du tenker på det nå. Det er jo lett å forstå, men jeg får også veldig vondt av deg! Istedenfor en følelse av mestring, som de kunne sørget for ved å umerkelig hjelpe og veilede deg, har de gjort det motsatte. Gitt deg denne følelsen av å ikke få det til, som du fortsatt kjenner på. Og den fortjener du ikke! 2
Thyra Skrevet 22. januar 2019 #11 Skrevet 22. januar 2019 (endret) De voksne må selvsagt ta hovedansvaret og sørge for at dyret får nødvendig stell. Et dyr skal ikke sulte ihjel fordi barnet glemmer å gi det mat! TS sin søster på 16, mener jeg var gammel nok til å være medskyldig i denne dyretragedien. En 16-åring, med normale evner, er gammel nok til å burde klare et slikt ansvar. Noen 16-åringer bor alene på hybel, noen er til og med mødre. Dette var veldig vondt å lese om, ts. Endret 22. januar 2019 av Thyra 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #12 Skrevet 22. januar 2019 Foreldre skal ALDRI kjøpe kjæledyr til barna sine. Her i huset blir det hunder som tilhører MEG aka mor, så kan barna få nyte kosen, men alt ansvar er på meg. Anonymkode: 21b1b...087 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #13 Skrevet 22. januar 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Vokst opp med samme skyldsfølelse som deg TS. Jeg ønsket meg marsvin veldig lenge. På 8 års dagen min fikk jeg «Pjusa», mitt første kjæledyr. Sammen med henne kom det en alvorlig tale om ansvar, og om at jeg måtte passe på Pjusa hver dag. Overlykkelige meg skulle selvfølgelig ta vare på marsvinet. Men, i sommerferien da jeg var blitt 9 år hadde vi teltovernatting i hagen vår noen dager. Jeg og venninnene mine var selvfølgelig inn og ut av huset (mat/do etc), men jeg glemte helt å gå innom Pjusa å mate henne disse dagene. Buret hennes sto innerst på rommet mitt, så man så det ikke ved et øyekast innenfor døra. Jeg fant henne død i buret dagen venninnne mine ble hentet. Tror de overnattet hos meg i 3 netter. 3 eller 4. Pjusa fikk jo ikke nytt vann, så det var nok det som gjorde at hun døde 😓 Husker at jeg sprang opp til mamma og pappa gråtkvalt med Pjusa i en håndduk. Fikk kjeft så det stod til. Aldri mer skulle jeg få kjæledyr, når jeg ikke tok vare på de.. Slitt med dette i 20 år nå. Anonymkode: f463c...066 Herregud, stakkars deg! Det du sliter med er ansvarsløse foreldre, du hadde ikke noen skyld i dette her Anonymkode: ad202...e6b 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #14 Skrevet 22. januar 2019 Jeg hadde aldri kjøpt dyr og overlatt ansvaret til barna mine, aldri, aldri, ALDRI! Gir meg ende over også når foreldre kjøper dyr og tror på barnas forsikring om at de skal gå tur med hunden etc. Det kan man aldri basere seg på at de gjør, dyret blir de voksnes ansvar og arbeid uansett! Anonymkode: ad202...e6b 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #15 Skrevet 22. januar 2019 Å «stå til ansvar for» er ikke det samme som å ha ansvar for, ganske langt unna også. Anonymkode: 766b9...05e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #16 Skrevet 23. januar 2019 Som foreldre kan man og bør man gi unger ansvar - etter alder og modenhet. MEN! Som foreldre har man da også ansvar for å veilede barnet til å ta det ansvaret! En tiåring kan ha ansvar for å stelle en kanin så lenge foreldrene tar ansvar for å veilede og følge med at det blir gjort - og tar over ansvaret om nødvendig. Et barn skal aldri stå alene om ansvaret for et liv. Dette vet selv sjuåringen min, etter flere samtaler om ønske om eget dyr og hellige løfter om at hun absolutt kan passe på dyret. Jotakk, vel og bra, men hun har ikke lov til å stå med det ansvaret. Jeg føler med dere som har opplevd å miste dyr til vanskjøtsel som barn. Jeg forstår godt at dere føler dere ansvarlige for det, i og med at dere hadde ansvaret for å stelle dyret. Men vit dette: Hadde de voksne tatt sitt oppfølgingsansvar, hadde det ikke skjedd. Det var de voksne rundt dere som feilvurderte deres modenhet og ansvarsevne og dermed ikke fulgte godt nok opp. Dessverre med fatale konsekvenser. Anonymkode: 1388a...823 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #17 Skrevet 23. januar 2019 På 21.1.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev: Når jeg var 10 år gammel så hadde jeg en kanin i samme buret som storesøster på 16 år, de hadde isolert utebur med varmelampe på vinteren og ingenting på gress sommeren... en dag så lå kaninene døde i buret, de hadde sultet ihjel... jeg får så dårlig samvittighet og blir kvalm når jeg tenker på det... Jeg var bare 10 år og tok ikke ansvaret, trodde foreldrene og søster tok ansvaret for dem, men nei tydligvis så var det ingen som gjorde det!... Litt det samme "problemet" hadde jeg med en hamster når jeg var 13 år, jeg tok ansvar for den det første året, men så fikk jeg så mye å gjøre i forhold til nytt skolemiljø pga flytting og masse ting som skjedde hele tiden, var aldri hjemme, de tok heldigvis ansvaret for han da, men han var bare inne i buret sitt hele tiden.... stakkars lille.... vil si det er dyreplageri omtrent selvom han fikk mat og vann osv. Han ble også så gammel som det et mulig at en hamster blir, men for et meningsløst liv han hadde.... Jeg får helt jævlig vondt inni meg av å tenke på dette, men hvem et det som egentlig skal ha "skylden" for dette? Jeg eller de som var voksne? Nå som jeg et voksen selv så kunne jeg aldri "glemt" et dyr, ALDRI, de fortjener å ha det godt og trygt. Anonymkode: da151...704 Nei! Anonymkode: e92dc...9e1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #18 Skrevet 23. januar 2019 Voksne har alltid ansvaret, og her har dine foreldre sviktet grovt. Selv da jeg var barn på 80-og 90-tallet, så var mine foreldre påpasselig med å veilede meg i forhold til dyrs velferd. Men de sto med ansvaret, passet på at jeg matet og skiftet vann/dekke i bur. Om jeg var borte, så sørget de for dyret. Mine hamstere, rotter og mus døde av alderdom. Mine barn har ikke egne dyr. For jeg orker ikke stå med ansvaret for diverse hamstere, kaniner eller marsvin. Vi har derimot hund og katt, fordi vi voksne ønsker å ha det. Og vi tar 100% ansvar for deres velferd. Anonymkode: 47b26...e7f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #19 Skrevet 23. januar 2019 Det er ALLTID de voksne som har hovedansvaret for dyr!! Da jeg var 10år hadde vi katt og jeg slapp den inn og ut, ga den mat og slikt, men det var mamma som passet på at det ble gjort og at vi hadde mat i hus. Nå har jeg en sønn på snart 11år og hund, sønnen slipper ut/inn hunden innimellom og går tur av og til, men det er vi voksne som har ansvaret for at det blir gjort samt å ordne med maten. Det var IKKE din feil at hverken kaniner eller hamster døde, her ligger ansvaret på dine foreldre! Anonymkode: d5551...87c 2
Perelandra Skrevet 23. januar 2019 #20 Skrevet 23. januar 2019 I følge dagens lov om dyrevelferd, skal ikke barn under 16 år ha hovedansvaret for dyr. Det er flott for barn å være medansvarlig for dyr, men det skal det ALLTID være en voksen som har hovedansvaret, og som passer på at dyret blir godt nok tatt vare på. Jeg vokste selv opp med katter. Vi barna tok del i stellet, og hadde mye glede av kattene, men det var aldri vårt ansvar alene. Til deg TS, så er det dine foreldre som har skylden for at kaninene døde. Du var alt for liten til å selv skulle ta ansvar for andre levende vesener. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå