Gå til innhold

Varmtvannet mitt er borte, hvem kontakter jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke hva som har skjedd, men da jeg skulle dusje i dag tidlig så var vannet nesten kaldt. Ikke helt, bittelitt lunka men ganske kaldt. Kom nettopp hjem og vannet er fortsatt kaldt. Hvordan er det mulig? Og hvem ringer jeg?

Bor i borettslag og har en hot water tank (vet ikke hva det norske ordet er), en sånn slags sekk med vann om dere skjønner. SÅ irriterende å ikke ha varmt vann :( Får jo ikke vasket meg. 

Anonymkode: 4c60e...a07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring vaktmesteren? 🙂 

Anonymkode: 8d6c5...27a

• Liker 1
Skrevet

Utleier hvis du leier. Rørlegger hvis du eier. 

Anonymkode: 570e5...2d0

• Liker 2
Skrevet

Sjekk sikringene først.

• Liker 2
Skrevet

Ville sett om det går an å sjekke at den får strøm, feks sjekke sikringer eller google navnet på varmtvannstanken og se om det er en annen måte å sjekke på. Hvis borettslaget har en vaktmester kan du jo kontakte h*n for råd i første omgang, men siden det er i din leilgihet må du nok ha enten elektriker eller rørlegger.. Faktisk ikke sikker på hvem av de to som fikser slikt hehe. Spørs kanskje hva som er galt. 

Anonymkode: 2a0eb...f26

Skrevet

Ser ut til at du har en egen varmtvannstank. Den er ditt ansvar.

Anonymkode: 16d17...30c

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut til at du har en egen varmtvannstank. Den er ditt ansvar.

Anonymkode: 16d17...30c

Ok er det navnet på det? Varmvannstank? Jeg får ringe noen i morgen, kom nettopp hjem så ingen vaktmester tilgjengelig nå. trolig surt å bruke penger på dette. Fristende å la det vente noen mnd men jeg må jo nesten vaske meg.. 

Skrevet

Det er mulig å varme vann i en gryte på komfyren. 

• Liker 2
Skrevet

Først: sjekk sikringsskapet. Varmtvannstanken skal ha egen sikring. Hvis den ikke er gått må du høyst sannsynlig ha ny tank. Da må du ha både elektriker og rørlegger. Tanken skal være koblet til strøm direkte (ikke med støpsel du selv kan dra ut) så du må ha elektriker til å koble av og på strøm. Og rørlegger til å koble vannet av og på.

Anonymkode: 9ae87...7ed

• Liker 1
Skrevet

Åååh, du må sjekke det ut så raskt som mulig! Vi unngikk så vidt brann i våres bereder for litt siden. Hadde branntilløp som heldigvis ikke utviklet seg. Oppdaget det ved at jordingsalarmen gikk..men om man har litt nyere elektrisk system enn oss så ville sikringen ha gått istedet for en alarm. 

Så ring rørlegger uansett :) ikke vent.

Anonymkode: ca300...c08

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok er det navnet på det? Varmvannstank? Jeg får ringe noen i morgen, kom nettopp hjem så ingen vaktmester tilgjengelig nå. trolig surt å bruke penger på dette. Fristende å la det vente noen mnd men jeg må jo nesten vaske meg.. 

Du får vaske deg i kaldt vann, da. Eller varme vann på komfyren. Men husk at en ødelagt varmtvannstank også kan gi vannlekkasje. Avhengig av hva som er galt med den. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først: sjekk sikringsskapet. Varmtvannstanken skal ha egen sikring. Hvis den ikke er gått må du høyst sannsynlig ha ny tank. Da må du ha både elektriker og rørlegger. Tanken skal være koblet til strøm direkte (ikke med støpsel du selv kan dra ut) så du må ha elektriker til å koble av og på strøm. Og rørlegger til å koble vannet av og på.

Absolutt alle varmtvannstankene overalt hvor jeg har bodd gjennom livet har hatt støpsel som kan dras ut.

Anonymkode: 5e992...a0e

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alle varmtvannstankene overalt hvor jeg har bodd gjennom livet har hatt støpsel som kan dras ut.

Jepp, her også! Min hadde heller ikke egen kurs, men når berederen røk og den måtte byttes så måtte de legge opp ny kurs og koble den til direkte strøm uten støpsel.. så det er «nye» regler.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, her også! Min hadde heller ikke egen kurs, men når berederen røk og den måtte byttes så måtte de legge opp ny kurs og koble den til direkte strøm uten støpsel.. så det er «nye» regler.

Regelen med fastmontert elektrisk kommer an på hvor mye berederen trekker. Tommelfingerregelen er at alt over 200liter må fastmonteres. 

TS høres ut som har en liten benkebereder (posebereder) den er sikkert ikke mer enn 100liter og kan fint monteres med støpsel. 

Ts, kontakt rørlegger. 

Anonymkode: c7dc1...2cc

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://elsjekk-as.no/blogg/item/varmtvannsberedere-koblet-til-stikkontakt-kan-vaere-brannfarlig

Det er nye krav fra noen år tilbake om at varmtvannstank over 1500W skal tilkobles i koblingsboks, ikke stikkontakt.

Anonymkode: 54058...aec

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelen med fastmontert elektrisk kommer an på hvor mye berederen trekker. Tommelfingerregelen er at alt over 200liter må fastmonteres. 

TS høres ut som har en liten benkebereder (posebereder) den er sikkert ikke mer enn 100liter og kan fint monteres med støpsel. 

Ts, kontakt rørlegger. 

Er ikke antall liter som avgjør det, det er antall watt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke antall liter som avgjør det, det er antall watt.

Ja, er fullstendig klar over det. Men produsentene har justert ned antall watt, slik at standard 200liter kan brukes med støpsel. 

Derfor jeg skrev at det kommer an på hvor mye den trekker.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, er fullstendig klar over det. Men produsentene har justert ned antall watt, slik at standard 200liter kan brukes med støpsel. 

Derfor jeg skrev at det kommer an på hvor mye den trekker.

Teit regel i grunn, laget av elektrikere som ønsker mer arbeid. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Teit regel i grunn, laget av elektrikere som ønsker mer arbeid. 

Laget av fagfolk som ser at folk blir husløse på grunn av varmgang i plugg som fører til brann. Regelen har ikke tilbakevirkende kraft så det skaper fint lite ekstraarbeid for oss elektrikere. 

Grunnen til at vi får nytt oppdatert regelverk hvert 4 år er for at alle branner, ulykker osv som har med steøm og gjøre blir studert og forhåpentligvis gjort forbedringer på. For eksempel komfyrvakt, elbillading og varmtvannsbereder, som er tre gjengangere vi kommer borti. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også med støpsel inntil for 1.5 år siden. Fikk beskjed om at den nye måtte kobles direkte på strøm. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, kontakt rørlegger. 

Jeg har under-benken-pose, den ble montert direkte på strøm i 2017. Rørlegger sa det var et krav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...