Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå fått helt skrekk for å bruke p-piller, hvertfall den jeg går på nå.. Bruker yasmin og har hørt så mye skrekk historier om den pilla nå at jeg tror ikke jeg tør å bruke den mer. Fikk en resept på Cerazette av legen, men det er mange som sier at man mister mensen helt av den.. Er det så sundt da?? Og så tenkte jeg på at det kan jo hende at man blir gravid selv om man går på den, men hvis man ikke har mensen fra før, ossen merker man det da???

Mulig det bare er hodet mitt som er overarbeidet midt på natta, men klarer faktisk ikke å få sove fordi jeg tenker så fælt på det...

Videoannonse
Annonse
Gjest the imp
Skrevet

Den mensen du har når du går på p-piller er kunstig framkalt, så om du mister mensen av cerazette så er nok ikke det farlig, men så vidt jeg har lest så er det ikke alle som mister mensen av cerazette.

Det kan selvsagt være vanskeligere å oppdage graviditet dersom du mister mensen. Men da er det viktig for det første å være veldig nøye med å ta pillen, være oppmerksom på forandringer osv.

Det er en risiko med alle medisiner, og ja, det er en risiko for blodpropp dersom det har vært blodpropp i familien, hvis du lever fryktelig usunt eller røyker/drikker mye osv. Men du har jo alle muligheter til å påvirke i positiv retning.

Synes du skal ta deg en prat med legen din om bekymringene dine jeg. H*n kan sikkert berolige deg, og gi deg gode, saklige svar.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er trist at media kan skremme folk fra å bruke medisiner. I hvert fall når det er så ubegrunnet som historien om Yasmin.

Hvis man ikke har blodpropp i familien, eller noen sykdommer som øker risikoen for blodpropp (og i tillegg ikke røyker, er overvektig), så er det veldig usannsynlig at man får det. Hvis du er veldig bekymret, så kan kanskje legen ta en blodprøve og sjekke.

Skrevet

Det er en risiko med alle medisiner, og ja, det er en risiko for blodpropp dersom det har vært blodpropp i familien, hvis du lever fryktelig usunt eller røyker/drikker mye osv. Men du har jo alle muligheter til å påvirke i positiv retning.

Cerazette er en minipille og har ikke blodpropprisiko slik som p-piller. (Derfor kan f.eks. slike som meg som har en mutasjon som gjør at jeg har økt risiko for blodpropp bruke Cerazette.)

Gjest Gitte
Skrevet

og tenk på alle de som bruker yasmin, mot den promillen som faktisk blir syke av det... jeg bruker trionetta og er kjempefornøyd med den. jeg røyker også, men legen min sa det at hvis det ikke er blodpropp i familien, og jeg er såpass ung som jeg er (20) så er heller ikke det farlig... risikoen er mye større etter fylte 35 år.

jeg kunne aldri brukt minipille pga den korte "glemme-tiden" man har.. er det ikke innen én time etter det faste tidspunktet du må ta den for å være trygg?

det er nok av ting å bekymre seg over her i verden, om jeg ikke skal bekymre meg over blodpropp hver dag også...

Gjest Mia26
Skrevet

jeg bruker også cerazette, men tenker en del på om det kan være vanskeligere å bli gravid når jeg slutter på den enn på andre p-piller? pga at man mister mensen altså. legen min sa at det ikke stemmer, nettopp fordi mensen man får på p-piller uansett er kunstig. men hun sa også at forskning på denne pillen ikke har kommet langt fordi den er såpass ny. ..vil det si at det kan oppdages skumle bivirkninger om en stund da?

hmmm...

Skrevet

jeg kunne aldri brukt minipille pga den korte "glemme-tiden" man har.. er det ikke innen én time etter det faste tidspunktet du må ta den for å være trygg?

Vanlige minipiller har et slingringsmonn på pluss minus 3 timer. Super-minipillen Cerazette har et slingringsmonn på pluss minus 12 timer. :)

Skrevet

Det var ikke den ene historien om yasmin som skremte meg, men faktisk verden over (har jeg hørt) så er det den pillen som har forårsaket flest tilfeller av blodpropp, pluss at flere jeg kjenner som har brukt den har fått en del problemer! Kan jo være tilfeldig, men jeg ble hvertfall redd!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det med mensen trenger du ikke å bekymre deg for. Går på Trionetta jeg, og får alltid "mensen" når jeg går på de hvite pillene, men dette er ikke en bekreftelse på at jeg IKKE er gravid. Går jo ut i fra at jeg ikke er det, siden jeg tar dem riktig, men denne "mensen" sier ikke meg at jeg ikke er gravid!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fått "skrekk" for trefase-p-piller fordi hodet mitt blir småpsyko av å bruke dem, men hadde jeg vært av de tross alt MANGE heldige som ikke fikk merkbare psykiske eller fysiske bivirkninger ville jeg helt klart fortsatt. Blodpropp-risikoen er så sinnsykt liten - og hvis du er redd du er i faresonen kan og bør du be legen ta blodprøve av deg for å oppdage evt risiko. Ellers finnes det jo andre prevansjonsmetoder:)

Hva er risikoen for å bli gravid på Cerazette, forresten? Er det ikke svangerskap utenfor livmor som er en risiko ved bruk av minipiller? Jeg vurderer selv å gå over til dette merket.

Gjest Gitte
Skrevet

jeg orker ihvertfall ikke g[ rundt å være kjempenervøs for ting som kan skje... kan hende jeg blir gravid fordi mensen er kunstig, kan hende jeg får blodpropp, kan hende kan hende.... vi får bruke kondom eller droppe sex om vi er såå nervøse

Skrevet

Er ikke snakk om å gå å være redd for alt mulig, men hvis det er noe i at et merke er værre enn andre så er det jo ikke nødvendig å bruke akkurat dette merket! Men jeg vil gjerne høre om erfaringer fra dere som bruker/har brukt cerazette...

Skrevet
Har nå fått helt skrekk for å bruke p-piller, hvertfall den jeg går på nå.. Bruker yasmin og har hørt så mye skrekk historier om den pilla nå at jeg tror ikke jeg tør å bruke den mer. Fikk en resept på Cerazette av legen, men det er mange som sier at man mister mensen helt av den.. Er det så sundt da?? Og så tenkte jeg på at det kan jo hende at man blir gravid selv om man går på den, men hvis man ikke har mensen fra før, ossen merker man det da???  

Er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg gikk også på Yasmin...inntil for et par dager siden, da valgte jeg å slutte. Og jeg må nok si at det er de mange skrekkhistoriene jeg har hørt som delvis er årsaken til det. Har også fått en resept på Cerazette av legen min, men som deg er jeg litt skeptisk i forhold til det at man mister mensen.

Foreløpig har jeg valgt å slutte med Yasmin, så får jeg se hva jeg gjør! Ikke lett dette her :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det med mensen trenger du ikke å bekymre deg for. Går på Trionetta jeg, og får alltid "mensen" når jeg går på de hvite pillene, men dette er ikke en bekreftelse på at jeg IKKE er gravid. Går jo ut i fra at jeg ikke er det, siden jeg tar dem riktig, men denne "mensen" sier ikke meg at jeg ikke er gravid!

Hva mener du med dette? Man må vel regne med at man ikke er gravid når man får mensen? Eller er det sjanser for at man er det likevel, til tross for blødninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...