Gå til innhold

Fastlønn ELLER provisjon, kan dette være riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nylig tilbudt en stilling som "salgskonsulent" aka selger over telefon. Det er veldig nytt for meg, har jobbet med salg før, men bare B2B og ikke over telefon på den måten. I annonnsen står det tydelig "fastlønn og provisjon", men personen som hadde meg og de andre nye på opplæring sa det var fastlønn ELLER provisjon, selv om det tydelig står noe annent i annonsen. Dene ene av de andre nye var sent via bemanningsbyrå og i kontrakten der stod det også tydelig at det var fastlønn + provisjon. 

Så hva skal man tro? I tillegg har arbeidstiden blitt forandret til noe annent enn det som stod i kontrakt og annonse. Jeg har ikke signert noen arbeidskontrakt enda, og skal selvfølgelig komme til bunns i om det er lønn + provisjon eller ikke i morgen.

Men er det noen her som har erfaring fra bransjen og kan fortelle meg hva som er vanlig? Jeg har ikke et godt inntrykk av arbeidsplassen nå, selvom de visstnok skal være et av de mer seriøse firmaene i bransjen.

Anonymkode: c8a21...fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neras?

Anonymkode: 6182b...3c1

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Neras?

Anonymkode: 6182b...3c1

nei. 

• Liker 1
Skrevet

Er vel stor sjanse for at du kan se langt etter noen fastlønn. Er ofte kun provisjonlønn på telefonsalg....og er det fastlønn så er den så liten at det ikke er mye å skrive hjem om....

Anonymkode: 0294c...259

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er vel stor sjanse for at du kan se langt etter noen fastlønn. Er ofte kun provisjonlønn på telefonsalg....og er det fastlønn så er den så liten at det ikke er mye å skrive hjem om....

Anonymkode: 0294c...259

ja den er liten, men det er egentlig ikke det som er poenget. jeg liker bare ikke at jeg blir fortalt forskjellig fra dag til dag.

Skrevet

Jeg opplevde en gang at alle vi 4 som var blitt ansatt som telefonselgere samtidig hadde oppfattet at vi skulle få fastlønn pluss provisjon. Etter 4 uker sa arbeidsgiveren «nei, fastlønn var bare de første 4 ukene, heretter er det kun provisjon som gjelder».

Jeg gikk på dagen. 

Anonymkode: 9c341...7ac

• Liker 1
Skrevet

Det skal være fastlønn + provisjon. Det er ulovlig i Norge og kun kjøre provisjon

Anonymkode: 251ff...831

Skrevet

Har litt erfaring med det du skriver. Jeg søkte på jobb som salgskonsulent i høst, det var også telefonsalg. Her sto det også at det var fast lønn + provisjon. Det viste seg at fastlønnen var en «sikkerhetslønn» som de kalte det. Skulle du ikke få nok salg og opptjene provisjon, ville denne fastlønnen slå inn i løpet av måneden. Jeg fikk altså ikke fastlønnen i tillegg til provisjonen på toppen. Det var enten eller. Opplevde også at arbeidstiden som sto i jobbannonsen ikke samsvarte med hvordan arbeidstiden faktisk var.

Sluttet etter 2 uker. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være fastlønn + provisjon. Det er ulovlig i Norge og kun kjøre provisjon

Referanse til lovverk?

Anonymkode: 1f478...f37

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Referanse til lovverk?

Anonymkode: 1f478...f37

Det finner du fint ved å google. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...