AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #1 Skrevet 21. januar 2019 Jeg har en venninne som har det litt vanskelig. Hun har leddgikt og sliter ofte med å gå, og opplever at folk ikke tror på eller tar hensyn til sykdommen hennes. Jeg skjønner selvfølgelig at hun har det vanskelig, og jeg gjør gjerne tjenester som å handle for hun og sånt, men jeg synes det blir for mye fokus på det vonde. Vi avtalte en dag å snakke sammen for hun ville få ut frustrasjonen, og jeg stilte opp og lytta. Men nå synes jeg det har blitt så mye fokus på det at jeg har gått tom for ting å svare, og ja, jeg klarer ikke føle så mye med henne som tidligere for jeg vet jo at hun har det vondt, hvis dere skjønner, og jeg hører det heletiden. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og føler ikke jeg strekker til. hun har nå spurt igjen om å snakke, og jeg vet at hun har mange folk hun pleier å ta til side snakke om det med, så ja, jeg føler at det er litt unødvendig at vi skal snakke om det igjen. Denne jenta er veldig hyggelig, og jeg ville gjerne vært mer med henne, men hun ønsker ikke å henge med mine venner, spesielt guttene, så det må alltid være alene bare jeg og hun, synes det fort blir så kleint. jeg ønsker ikke å fortsette slik at vi bare skal henge sammen når hun vil få ut tankene og følelsene sine, og jeg utsetter og utsetter samtalene våre. Jeg er så lei nå, hva kan jeg si til henne for å få henne til å forstå det? At jeg vil gjerne henge med henne, så lenge hun kan være med mine andre venner også og så lenge det ikke BARE blir snakk om at hun har det så vanskelig heletiden. Jeg kan ikke hjelpe jenne Anonymkode: 2057e...640
Gent82 Skrevet 21. januar 2019 #2 Skrevet 21. januar 2019 Forsøk å få til at dere kan henge med én venninne til. Og se hvordan det går. For starters ? 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #3 Skrevet 21. januar 2019 Kan du ikke nevne det for henne, at du egentlig ikke har så lyst å snakke om det lenger, at du allerede vet hvordan hun har det,og at du føler at du ikke har så mye mer å bidra med? Men at du gjerne vil gå på kino med henne,invitere henne hjem på god mat, besøk med andre venninner etc. Anonymkode: d4588...d94 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #4 Skrevet 21. januar 2019 Hvis du vil bevare vennskapet, men på dine egne premisser så får du invitere henne når du er med de andre. Takker hun nei så synd for henne. Også får du si at du er opptatt når hun vil møtes alene. lei for å virke så slem nå, men du høres mer ut som psykologen hennes enn ei venninne. Alle har sine egne problemer , men et sted bør grensa gå. Skal man snakke med alt å alle, og heeele tiden om problemet sitt så får man gå til en psykolog og la folk få fred. Anonymkode: 0ec39...a12 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #5 Skrevet 21. januar 2019 Venninna mi var også eller hun er litt sånn enda, men jeg sa fra på en fin måte at jeg synes at det ble for mye negativitet. Hun reagerte på det og sa at hun ble såret av at jeg sa det, men jeg gjorde det for hvis vi skulle være sammen bare jeg og henne så var det viktig at hun fikk vite at det ble mye klaging fra henne. Jeg ønsker å være forståelsesfull og at venner kan komme til meg, men når det bare blir klaging hele tiden eller sånn kverning på ting så blir i hvert fall jeg lei. Ikke ønsker de råd eller tips heller alltid, men ønsker bare at noen skal lytte. Det er viktig å sette grenser selv om ikke alle venninner takler det like godt. Anonymkode: a03cd...431
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2019 #6 Skrevet 21. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei nå, hva kan jeg si til henne for å få henne til å forstå det? At jeg vil gjerne henge med henne, så lenge hun kan være med mine andre venner også og så lenge det ikke BARE blir snakk om at hun har det så vanskelig heletiden. Jeg kan ikke hjelpe jenne Du må jo bare være ærlig. Si at du er lei av å snakke om problemene hennes og at du ikke greier å hjelpe henne. At du ikke har overskudd til å være søppelbøtta hennes. Hun kan faktisk ikke bare bruke folk rundt seg til slikt, ikke repetetivt ihvertfall. Hun må få seg hjelp. og da snakker jeg om psykolog hjelp. Anonymkode: 39cf2...78e
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 Ja, synes du kan tipse henne om å gå til psykolog, når hun har såpass behov for å snakke om problemene sine. Anonymkode: 59af5...009
Gjest O.G. Skrevet 22. januar 2019 #8 Skrevet 22. januar 2019 Hun bruker deg som emosjonell søppelbøtte og du må gi beskjed.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #9 Skrevet 22. januar 2019 Jeg har en venninne som er slik. Får meg ikke til å konfrontere henne med at jeg blir sliten av det enorme fokuset på seg og sitt, er litt for konfliktsky for det. Men jeg pleier ofte å foreslå å møte henne for å gå på kino. Da får vi gjort noe sammen uten at hun får anledning til å prate hele kvelden. Vi går og tar en øl etterpå, og jeg tåler litt prat, altså, blir bare så frustrert når hun aldri spør om hvordan det går med MEG. Hvis jeg prøver å fortelle om noe, klarer hun kanskje å svare et par setninger før hun dreier samtalen over på seg og sitt. Så nå føler jeg at jeg kjenner henne ut og inn, og hun vet knapt hva jeg jobber med...... Selv om vi har kjent hverandre i MANGE år, og møtes ofte. Når jeg har tatt med en tredje venninne, går det litt bedre. Da er vi to på å dele på samtalebyrden, og det er lettere å kutte monologene til den selvfokuserte venninnen ved å snakke til den andre venninnen. Anonymkode: a94ca...b60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå